Na czasie
    Musisz zainstalować Jetpack plugin i włączyć "Statystyki".

NOWE JEDNOŚLADY

W lipcu zarejestrowano 2 868 nowych motocykli, czyli 120% więcej niż przed rokiem (+1 566 szt.) oraz 2,8% mniej niż w czerwcu (-84 szt.). Rejestracje motorowerów w lipcu zamknęły się liczbą 4 006 sztuk. Jest to najsłabszy wynik lipca od 2005 (od kiedy PZPM monitoruje rynek).

 

Łącznie w lipcu zarejestrowano 6 874 nowe jednoślady, czyli o 457 sztuk (6,2%) mniej niż w lipcu 2014. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 36 612 nowych jednośladów. Jest to o 0,9% (323 szt.) więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku.

 

UŻYWANE JEDNOŚLADY

Używanych jednośladów zarejestrowano w lipcu br. 8 806 szt., więcej o 24,8% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 6 993 (+30,1% r/r) motocykli oraz 1 813 (+7,9% r/r) motorowerów. Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy 51 510 używanych jednośladów, więcej o 30,4% niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy ub.r. Używanych jednośladów zarejestrowano 1,4 razy więcej  niż w tym czasie nowych, przy czym tylko w grupie motocykli relacja ta jest wyższa i wyniosła w pierwszym półroczu br. 2,4.

 

MOTOCYKLE

W lipcu zarejestrowano 2 868 nowych motocykli. Jest to 120% więcej niż przed rokiem (+1 566 szt.). Jest to ogromny wzrost, ale nie wygląda on spektakularnie w porównaniu ze wzrostami z poprzednich miesięcy, kiedy przyrost rok do roku oscylował w okolicach 200%. Wynika to z faktu, że lipiec 2014 był pierwszym miesiącem, w którym dało się odczuć zwiększony popyt spowodowany zmianami legislacyjnymi dotyczącymi uprawnień do kierowania motocyklami o pojemności do 125cm3 i porównanie z lipcem 2015 nie pokazuje już tak dużej dynamiki, jak w poprzednich miesiącach.Zgodnie z sezonowym trendem, z miesiąca na miesiąc obniża się wielkość sprzedaży, ale na zasadniczo wyższym poziomie.

 

Od stycznia do lipca 2015r. zarejestrowano 16 693 (+170,6% r/r, +10 523 szt.) nowych motocykli. Gdyby reszta roku była taka sama jak w 2014, cały rok zamknąłby się liczbą 20,3 tys. sprzedanych motocykli.

Największa część rynku należy do ROMET MOTORS, który sprzedażą 3 793 motocykli zapewnił sobie 22,7% udział. Na drugim miejscu znajduje się JUNAK z liczbą 3 193 sprzedanych motocykli i 19,1% rynku. Junak zanotował także największy wzrost spośród 10 pierwszych marek – 782%. Marka ta z każdym miesiącem zmniejsza różnicę do leadera. W lipcu osiągnęła rezultat wyższy (+31 szt.) od przodującej w skali roku marki ROMET MOTORS. Podobna sytuacja ostatnio zdarzyła się w kwietniu ub.r., kiedy YAMAHA była przed ROMET MOTORS, dzięki rejestracji wtedy 9 szt. więcej. Teraz, po siedmiu miesiącach 2015r. YAMAHA znalazła się na trzecim stopniu podium. Zarejestrowano 1 482 sztuki tej marki, która zajęła 8,9% udział w rynku. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek ROMET MOTORS i JUNAK to maszyny o pojemności do 125 cm3.

Pojemności silnika:

Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. Stanowiły one 73,3% sprzedaży w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku. Przed rokiem było to 28,6%. Wszystkich zarejestrowanych nowych 125-tek było 12 237, czyli ponad 7 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą ROMET MOTORS, JUNAK oraz KYMCO. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 10,3% do 2 397 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 35,2% do 14,4%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to: BMW, HARLEY-DAVIDSON oraz YAMAHA. Pozostałe klasy pojemności straciły udział w rynku, przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży poza maszynami o pojemnościach 250-500cm3, których sprzedano 620 tj. więcej o 48 szt.

Przeczytaj również: Jak przyspieszają 125-tki – Honda CB125F

Segmenty funkcjonalne:

W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET. Od początku roku zarejestrowano ich 8 361, co stanowiło połowę wszystkich rejestracji. Najwięcej STREETów sprzedał JUNAK (2 856 szt). Drugim najpopularniejszym segmentem są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 3 901, w tym najwięcej (791) KYMCO. W każdym z tych segmentów zanotowaliśmy ponad 270% wzrost.

Rejestracje motocykli używanych.

Rośnie sprzedaż sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 38,4% więcej niż przed rokiem, czyli 42 809. Tutaj także tak duży wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 15 403 wobec 4 896 przed rokiem. Jednak motocykle o większych pojemnościach także przyczyniły się pozytywnie do całościowego wzrostu sprzedaży. Od stycznia do lipca br. wszystkich używanych motocykli sprowadzono 2,6 razy więcej niż w tym czasie sprzedano nowych.

Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (11 279 szt.; +47,9%r/r), YAMAHA (9 300; +32,5% r/r) oraz SUZUKI (6 852; +20,8% r/r).

Przeczytaj również: Jak przyspieszają 125-tki – Yamaha NMAX 125

MOTOROWERY

W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.

Od początku roku zarejestrowano 19 919 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. W lipcu br. przybyło 4 006 sztuk, i jest to najsłabszy rezultat  tego miesiąca, jaki PZPM zanotował w ciągu 11 lat monitorowania rynku.

W rankingu marek na czele jest ROMET MOTORS (7 542 szt.; -35,7% r/r), następnie ZIPP (3 190, -5,4% r/r), który zamienił się miejscami z trzecim obecnie JUNAKIEM (3 101 szt., -14,7% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie FERRO na 8. miejscu odnotował wzrost rejestracji do 438 szt. tj. o 51%

Sprzedaż używanych motorowerów pozostaje stabilna. Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 8 701 używanych motorowerów, czyli 1,5 % mniej niż w tym samym okresie 2014 roku. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: PEUGEOT (1 276, -5,6% r/r), PIAGGIO (950, -6,9% r/r) oraz YAMAHA (809, -11,9% r/r).

Więcej w Biznes
Erik Buell Racing wznowi produkcję

W ostatnich tygodniach pojawiły się informacje, że udziały Erik Buell Racing zostały wykupione przez Hero MotoCorp i Atlantic Metals Group...

Zamknij