Na początku roku zostało przeprowadzone badanie, z którego wynika, że aż 40% prowadzących pojazdy chce podwyżki OC dla kierowców z przedziału wiekowego 18-24 lata. Przeciwnego zdania jest 45% badanych.
Młodzi kierowcy są sprawcami 16-18 % wypadków drogowych. Mimo że jest to najmniej liczna grupa kierowców, w stosunku do ilości, powoduje proporcjonalnie najwięcej zdarzeń drogowych.
Poniższa tabela przedstawia rozkład sprawców wypadków w różnych grupach wiekowych:
wiek | wypadki 2018 | wypadki 2019 | populacja | wypadek/10 000 osób |
18-24 | 5 113 | 4 910 | 2 819 515 | 17,4 |
25-39 | 8 726 | 8 326 | 8 745 353 | 9,5 |
40-59 | 7 308 | 7 142 | 10 282 667 | 6,9 |
60+ | 4 537 | 4 465 | 9 601 052 | 4,7 |
Na każde 10 000 osób wskaźnik wypadków wyraźnie jest większy w grupie 18-24 lata. Nawet seniorzy, mający gorszy refleks i koordynację, są sprawcami trzykrotnie mniejszej liczby zdarzeń.

Społeczeństwo uważa, że młodzi kierowcy stanowią duży problem na drogach w Polsce. 38,6% badanych uważa, że powinni płacić wyższe OC, 45,4% jest temu przeciwna. Podobne zdanie mają ubezpieczyciele, którzy najmłodszym kierowcom oferują zaporowe stawki, często, niemal dwukrotnie wyższe niż osoby czterdziestoletnie. Jak wysoka miałaby być podwyżka polis OC dla najmłodszych kierowców?
Zdaniem 33,7% badanych o 20-50%, 9,5% chce podwyżkę do 20%, a 9,5% chciałoby podwyżkę 50-80%. Eksperci uważają, że podwyżki cen OC mogą powodować ominięcie problemu poprzez rejestrację auta na starszego członka rodziny lub wzrost liczby kierowców jeżdżących bez OC.
Badanie przeprowadzone przez UCE Research i SYNO Poland na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych, posiadających prawo jazdy Polaków, w wieku 18-80 lat.
Leave a Reply