Pierwszeństwo dla pieszych i inne przepisy - termin mocno opóźniony - Motogen.pl

Mówiło się, że nowe prawo (piesi z pierwszeństwem przed pasami, utrata prawa jazdy także poza zabudowanym, niższa prędkość w nocy) wejdzie w życie 1 lipca… Ten termin nie ma szans.

O nowych przepisach mówi się tu i tam, ale wciąż nikt nie zna konkretów. Jeszcze w maju oficjalna informacja z Ministerstwa Infrastruktury brzmiała, że przepisy wejdą w życie w wakacje, a może 1 lipca. Teraz wiadomo, że na to nie ma najmniejszych szans.

Wśród nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym znalazły się 3 ważne zapisy. O szczegółach już pisaliśmy.

  • Utrata prawa jazdy za +50 km/h także poza obszarem zabudowanym.
  • Ograniczenie w zabudowanych do 50 km/h również w nocy.
  • Wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed pasami.

Skąd opóźnienie?

Pierwsze dwa zapisy nieszczególnie podobają się kierowcom, ale nie budzą większych wątpliwości. Za to propozycja pierwszeństwa dla pieszych wprowadza wiele niejasności. Jak dokładnie miałoby to wyglądać? Czy polska infrastruktura drogowa jest dopasowana?

Negatywnie na temat zmiany wypowiedziała się m.in. Politechnika Krakowska:
„Dotychczasowa praktyka wyznaczania przejść dla pieszych w miastach spowodowała na niektórych ulicach takie ich zagęszczenie, że nowe zasady ruchu (udzielenie pierwszeństwa pieszym) mogą doprowadzić do istotnego ograniczenia przepustowości ulic i zwiększenia udziału zatorów w ruchu oraz zwiększenia emisji spalin.”

Tramwaje Warszawskie także ma obiekcje:
„Zmiana ta (…) wbrew słusznym, co do zasady, intencjom Ustawodawcy, niekorzystnie wpłynie na bezpieczeństwo ruchu drogowego na przejściach dla pieszych przez torowisko. Wynika to m.in. z faktu, iż tramwaje mają zdecydowanie dłuższą drogę zatrzymania niż samochód przy tej samej prędkości początkowej.

Co więcej, Spółka obawia się wzrostu liczby wypadków w dwóch obszarach: wypadki z udziałem pieszych, którzy nie mają obowiązku posiadania wiedzy na temat możliwości zatrzymania tramwaju; wypadki z powodów przewróceń pasażerów znajdujących się wewnątrz tramwajów, w sytuacji, gdy prowadzący pojazd przez hamowanie będzie próbować uniknąć potrącenia pieszego(…)”.

Wszyscy komentujący zgodnie zauważają jeszcze jeden problem – poza samym wprowadzeniem tak istotnych zmian w prawie drogowym, ważna jest także edukacja kierowców oraz pieszych. Wszyscy muszą dowiedzieć się o nowych zapisach oraz dokładnie poznać swoje prawa i obowiązki – do tego potrzebna jest szeroko zakrojona kampania informacyjna. I to jeszcze przed wejściem w życie przepisów.

Kiedy?

Póki co nowelizacja nie trafiła jeszcze na obrady Sejmu. Nawet jeżeli przeszłaby błyskawicznie, to Senat mógłby zgłosić poprawki, które to musiałby wrócić do Sejmu. Następnie podpis Prezydenta, publikacja w Dzienniku Ustaw i odpowiedni czas wejścia prawa w życie – od kilkunastu dni do (bardziej prawdopodobnych) kilku miesięcy. Należy jeszcze dodać argument o długiej i rozległej kampanii informacyjnej dla społeczeństwa.

O terminie wakacji 2020 można zapomnieć. Spekuluje się o terminie wrześniowym, który jednak także może być trudny do utrzymania. Według nas, jeżeli trzy nowe prawa wejdą w życie w tym roku, będzie to sukces…

ZOBACZ TEŻ: Pakiet deregulacyjny znoszący m.in. prawo jazdy i nalepki rejestracyjne jeszcze w tym roku?

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany