Spis treści
Yamaha FJ1100 zadebiutowała w 1984 roku. Miała być zwarta, szybka i zapewniać niezłą ochronę przed warunkami atmosferycznymi.
Aby uzyskać zwartą konstrukcję wielkiego silnika, konstruktorzy przesunęli alternator do tyłu, rezygnując z typowego wówczas, osadzenia na końcach wału korbowego.
Pozycja kierowcy była wygodna, odprężona a jego tułów i głowa solidnie filtrowane przed wpływem warunków atmosferycznych.
Pasażer także posiadał niezłe warunki: stosunkowo nisko umieszczone tłumiki, a co za tym idzie także podnóżki wraz z miękkim, obszernym siedzeniem i solidnymi uchwytami gwarantowały duży komfort.
Nic zatem dziwnego, że pojazd szybko stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych pojazdów na pograniczu segmentów sport i turystcznego.
Mnóstwo użytkowników chwaliło FJ1100 za uczciwą, w stosunku do osiągów, konsumpcję oraz dużą dzielnośc turysyczną (szczególnie po montażu zestawu kufrów).
Od strony osiągów było nieźle: 125 KM w FJ1100 oraz 130 KM w FJ 1200 skutecznie napędzało ważący niemal 260kg pojazd. Trzeba dodać, że nie były to wówczas najbardziej wysilone jednostki napędowe, co skutkowało ich dużą trwałością i elastycznością. Niestety, skrzynia biegów posiadała tylko pięć przełożeń – co przy większych prędkościach skutkowało zauważalnym wzrostem zużycia paliwa. Narzekali na to także właściciele pierwszych generacji Yamahy FJR 1300, czyli kontynuatora serii FJ.
Yamaha FJ 1200 1986r…
Wprowadzony w 1986r face lifting, obejmował poza korektami osłony także zwiększenie pojemności i mocy silnika, oraz zawieszeń. Tak narodziła się FJ1200. Kolejny rok modelowy to przede wszystkim zmiana rozmiaru przedniej felgi z 16 na 17 calową oraz zmianę przednich tarcz hamulcowych. Motocykl zyskał na stabilności, nie tracąc zauważalnie na zwrtoności.
Prawdziwym przełomem było wprowadzenie do sprzedaży w 1991r modelu wyposażonego w ABS.
Pewną ciekawostką jest system informacji o rezerwie paliwa. Zbiornik wprawdzie posiadał pojemność 24,5l (FJ1100) lub 22,0l (FJ1200) co przy zużyciu (normalna, spokojna jazda) ok 6l oznaczało zasięg blisko 400km. Po spadku poziomu benzyny poniżej 5l włączała się kontrolka rezerwy, oraz następowało odcięcie zapłonu na dwóch cylindrach (znaczny spadek osiagów). Po przestawieniu kranika na pozycję rezerwy zapłon wracał do normalnej pracy. FJ1100 była także jednym z pierwszych motocykli z elektrycznym zabezpieczeniem zapłonu w przypadku wrzucenia biegu z rozłożoną stopką boczną.
Yamaha FJ pozostała w produkcji do 1996r. Była trwała, solidna i wygodna. Do dzisiaj znajdują się oferty sprzedaży, w różnych cenach, w zależności od stanu. Dopiero w 2001r została zastąpiona przez nie mniej udaną FJR 1300.
Dane techniczne Yamaha FJ1100 oraz Yamaha FJ1200
FJ1100 | FJ1200 | |
---|---|---|
Silnik | 1097cc, 4-suwowy, cztero-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem. | 1188cc, 4-suwowy, cztero-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem. |
Moc | 125.00 HP (91.2 kW)) @ 9000 RPM | 130.00 HP (94.9 kW)) @ 9000 RPM |
Średnica i skok tłoka | 74 x 63.8 mm | 77 x 63.8 mm |
Stopień sprężania | 9.5:1 | 9.7:1 |
Magistrala paliwowa | Cztery gaźniki Mikuni BS36 36mm | Cztery gaźniki Mikuni BS36 36mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 24.5 L (6.5 US gal, 5.4 Imp gal) | 22 L (5.81 US gal, 4.8 Imp gal) |
Smarowanie | Mokra miska olejowa | |
Zapłon | TCI (Digital) | |
Skrzynia biegów | 5-biegowa | |
Przekazanie napędu | Łańcuch DID 50 (530) ZVM2 110 ogniw lub zamiennik. | |
Całkowita długość | 2230 mm | 2235 mm |
Całkowita szerokość | 730 mm | 775 mm |
Całkowita wysokość | 1230 mm | 1245 mm |
Wysokość siedziska | 780 mm | 790 mm |
Prześwit | 140 mm | |
Rozstaw osi | 1490mm | 1495mm |
Waga mokra z olejem, paliwem etc. | 261.0 kg (575.4 pounds) | 259.0 kg (571.0 pounds) |
Zawieszenie przednie | Teleskopowe z możliwością napięcia wstępnego sprężyny i systemem anti-dive | Teleskopowe z możliwością napięcia wstępnego sprężyny. |
Zawieszenie tylne | Amortyzator gazowo-olejowy | Amortyzator gazowo olejowy z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. |
Hamulce przód | Podwójne tarcze hamulcowe | |
Hamulec tylny | Pojedyncza tarcza hamulcowa | |
Ogumienie przód | 120/80-VR16 do 1987 roku, 120/70-VR17 ’88 do końca produkcji. | |
Ogumienie tył | 150/80-VR16 |