Triumph Tiger 1200 2022 – jaki jest nowy model? Całkowicie nowy silnik i zaprojektowana od podstaw konstrukcja podwozia, poprawione osiągi i aż 25 kilogramów mniej. Sprawdźcie pierwsze wrażenia z jazdy!

Jaki jest nowy Triumph Tiger 1200? Zacznijmy od tego, że flagowy motocykl typu adventure Triumpha został zbudowany praktycznie od podstaw. Mamy nowy silnik, nową lżejszą ramę i wahacz, poważne zmiany w wyglądzie, wyposażeniu i elektronice. Tiger 1200 w wydaniu na rok 2022 oferuje więcej mocy i momentu, ale przy tym waży aż o 25 kg mniej w stosunku do poprzednika.

Triumph Tiger 1200 2022 – wersje GT i Rally

Nowy Tiger 1200 występuje w sumie w aż 5 wersjach, które dość wyraźnie różnią się między sobą wyposażeniem, przeznaczeniem i oczywiście ceną. Do wyboru mamy teraz trzy wersje GT (Tiger 1200 GT, GT Pro oraz GT Explorer) przeznaczone głównie do turystyki asfaltowej, a także dwie wersje Rally (Tiger 1200 Rally Pro oraz Rally Explorer) zorientowane nieco bardziej na częstym zjeżdżaniu z dróg asfaltowych i szukaniu przygody na bezdrożach.

Niezależnie od wybranej wersji dostajemy oczywiście tę samą jednostkę napędową o jednakowych osiągach. Wszystkie różnice pomiędzy wersjami Tigera 1200 omówimy szczegółowo w naszym obszernym artykule z testów połączonym z materiałem filmowym, który już niedługo znajdziecie na naszym portalu i YouTube Motogen.

Zdjęcia wersji Rally – Triumph Tiger 1200 2022:

Tiger 1200 – Triumph z najmocniejszym silnikiem w klasie

W prawdzie Triumph pozostał wierny samemu typowi jednostki napędowej, mianowicie Tiger nadal oferuje trzy cylindry ustawione w rzędzie, jednak w praktyce jest to zupełnie nowy silnik o innej charakterystyce pracy, lepszych osiągach i nawet nieco innej pojemności skokowej.

Nowy Tiger 1200 jest napędzany za pośrednictwem jednostki typu T-Plane (wykorbienia na wale w cyklu 180, 270, 270 stopni) o pojemności 1160 cm3. Nowy silnik generuje maksymalnie 130 Nm momentu i aż 150 KM mocy, co czyni Tigera 1200 najmocniejszym motocyklem typu adventure z napędem przenoszonym za pośrednictwem wału.

Poza jednostką napędową przekonstruowana została również skrzynia biegów, sprzęgło, pokrywa przekładni kątowej, a także sam wał (ten ostatni zaprojektowano zupełnie od nowa).

2022 Triumph Tiger 1200 – nowa rama i wahacz tri-link

Nowa rama Tigera 1200 jest o dokładnie 5,4 kg lżejsza od poprzedniczki. Zupełni nowy wahacz tri-link to kolejne 1,5 kg oszczędności. Zbiornik paliwa jest teraz aluminiowy… I tak kilogram do kilograma tych oszczędności uzbierało się finalnie aż 25 kg! Dla wersji Tiger 1200 GT oznacza to teraz masę własną na poziomie 240 kg.

Wszystkie wersje nowego Tigera 1200 są wyposażone w zaawansowane, półaktywne zawieszenie Showa i hamulce Brembo z systemem Cornering ABS. W przypadku wersji Rally dostajemy oczywiście więcej skoku przedniego zawieszenia (widelec 220 mm zamiast 200 mm w wersjach GT). Pojemność zbiornika paliwa w wersjach Explorer to aż 30 litrów!

Zdjęcia – Barry jeździ nowym Tigerem 1200:

Triumph Tiger 1200 – pierwsze wrażenia z jazdy?

Najmocniejszy motocykl adventure napędzany wałem – to brzmi dumnie. Moc na poziomie 150 KM robi wrażenie. W mojej opinii najważniejszym elementem tej całej układanki i poczynionych zmian są jednak nie tyle osiągi, co znaczące obniżenie masy własnej motocykla i zupełnie nowa konstrukcja jego podwozia. To tu należy upatrywać szansy na spory sukces i stanowcze zaznaczenie mocnej pozycji Triumpha w segmencie największych motocykli „przygodowych”.

Niegdyś stary poczciwy Tiger Explorer 1200 miał być po prostu wielkim, wygodnym motocyklem od którego bardzo niewielu oczekiwało potencjału do zjeżdżania z dróg asfaltowych. Oczekiwania motocyklistów się jednak zmieniły, a razem z nimi zmienił się wreszcie Tiger 1200.

Nowy model daje więcej pewności w terenie, a na krętych drogach asfaltowych pozwala szybciej i sprawniej przerzucać się z boku na bok pomiędzy zakrętami. Daje przy tym kierowcy zacznie lepsze wyczucie podwozia. Dostajemy więcej stabilności i więcej precyzji. Odchudzenie tygrysa o imponujące 25 kilogramów oznacza absolutną przepaść w odczuciach z jazdy!

Prowadzenie? Bliżej mu do Tigera 900!

Zmieniony silnik to nie tylko wyższa moc, ale również inna charakterystyka oddawania mocy i momentu. W parze z innym dźwiękiem nowej jednostki idzie również jej odmieniony temperament, lepsze wyczucie i precyzja zarządzania dostępną mocą, a także bardziej płynny przyrost wartości mocy i momentu.

Po asfalcie jeździliśmy głównie na wersji GT Pro. W lekkim terenie testowaliśmy z kolei wersję Rally Pro z przednim kołem o średnicy 21 cali. W jednym i drugim przypadku pierwsze odczucia prowadzenia były bardziej zbliżone do tych, jakie wywoływał u mnie Tiger 900 i jednocześnie oddalone od tych, jakie kojarzyły się ze starym, ciężkim Tigerem 1200.

Swoją drogą, to patrząc na liczby – Tiger 1200 ma o prawie 60 procent więcej mocy w stosunku do dziewięćsetki, a waży przy tym zaledwie 10 procent więcej…

Zdjęcia wersji GT – Triumph Tiger 1200: