Nowe przepisy już od wakacji 2020: utrata prawa jazdy za 50+ także poza zabudowanym oraz... - Motogen.pl

Już w lipcu 2020 roku wchodzą 3 zmiany prawa: utrata prawka za 50+ km/h także poza zabudowanym; zniesienie ograniczenia do 60 km/h w nocy w mieście; uprzywilejowanie pieszych jeszcze przed przejściem.

W rozmowie z agencją PAP, wiceminister infrastruktury Rafał Weber zapowiedział, że ważna nowelizacja dotycząca nowych przepisów drogowych ma obowiązywać już w przeciągu około dwóch miesięcy.

„Założeniem ministerstwa jest, by nowe przepisy kodeksu zaczęły obowiązywać w wakacje, ale czy będzie to koniec czerwca, początek lipca, czy jego druga połowa zależy od tego, jak szybko przejdą prace przez obie izby parlamentu– podkreślił Weber.

Nowelizację zapowiedziana została przez rząd już w grudniu 2019 roku. Od tamtej pory ministerstwo przeprowadziło konsultacje i wprowadziło poprawki. Przewidywane są trzy istotne zmiany w prawie.

Utrata prawa jazdy za +50 km/h także poza obszarem zabudowanym

Aktualne prawo przewiduje, że jeżeli kierowca przekroczy prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym, prawo jazdy zostaje zatrzymane na okres 3 miesięcy.

Od lipca 2020 roku prawo jazdy zabierane będzie także za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50+ km/h także poza terenem zabudowanym. Czyli praktycznie na wszystkich drogach.

Policja ocenia, że ryzyko utraty prawa jazdy działa na kierowców skuteczniej, niż wizja mandatów. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury ocenia, że po wejściu nowych przepisów nawet 40 000 kierowców rocznie może tracić prawo jazdy.

Ograniczenie do 50 km/h również w nocy

Kolejnym zapisem nowelizacji na lipiec 2020 jest wprowadzenie ograniczenia do 50 km/h w terenie zabudowanym w całą dobę, także w nocy.

Aktualnie w godzinach od 23:00 do 5:00, kierowcy na obszarze zabudowanym mogą jechać o dziesięć szybciej, czyli do 60 km/h.

Piesi z pierwszeństwem jeszcze przed pasami

Ostatni zmiana zgodnie z nowelizacją to bardzo głośno komentowane w mediach wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszego jeszcze przed jego wejściem na przejście dla pieszych.

Projekt ustawy zakłada, że piesi nie uzyskają statusu „świętych krów”, a wciąż będą mieli obowiązek zachowania ostrożności i obserwowania drogi przed wejściem. Kierowcy z kolei powinni zwalniać przed przejściem i „ustąpić pieszemu wchodzącemu na przejście”.

W projekcie ustawy, zgodnie z doniesieniem auto-świat.pl znalazł się zapis: „kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu”.

Kiedy wejdzie nowelizacja? Jaki jest etap prac?

W internecie przeczytać można, że nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2020 roku. Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber, w rozmowie z PAP.pl podaje podobny, jednak mniej precyzyjny termin: „koniec czerwca, początek lipca, czy jego druga połowa”.

Weber wyjaśnił także, że projekt jest na ostatnim etapie konsultacji międzyresortowych. „Mam nadzieję, że na najbliższym posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów projekt ustawy zostanie przyjęty, a następnie – po jego zatwierdzeniu przez samą Radę Ministrów – trafi pod obrady Sejmu, a później Senatu.”

Nowelizacja nie porusza tematu plotek o nowym taryfikatorze mandatów.

Jedna odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany