Chińska firma Evoke Motorcycles, z siedzibą w Pekinie, ogłosiła właśnie rozpoczęcie testów nowej generacji baterii modułowych, przeznaczonych dla swoich motocykli. Są one zaprojektowane pod kątem ultraszybkiego ładowania. Od zera do poziomu 80% ma to zająć około 15 minut.

Jest to bardzo duży skok – do tej pory ładowanie z domowych gniazdek trwało kilka godzin. Sekretem szybkiego ładowania jest możliwość skorzystania z nowoczesnych stacji Level 2, co w przypadku jednośladów stanowiło spore wyzwanie. Głównym problemem było zapanowanie nad gwałtownie wzrastającą temperaturą baterii litowo-jonowych. Udało się to dzięki odpowiedniej kombinacji urządzeń i oprogramowania sterującego. Jak wyjaśnia Chris Riether, jeden z głównych inżynierów Evoke Motorcycles:

Kiedy zaczęliśmy prace nad nowymi bateriami, szybko zrozumieliśmy, że system chłodzenia poszczególnych ogniw nie był w stanie efektywnie obniżyć temperatury do bezpiecznego zakresu w czasie szybkiego ładowania. Dużo czasu zajęło nam stworzenie układu, który będzie nie tylko skuteczny, ale też niedrogi i lekki, odpowiedni dla małych i średnich pojazdów. Musiał być też kompaktowy – motocykle nie mają luksusu posiadania odpowiedniej przestrzeni, jak elektryczne auta czy autobusy.

Nowa generacja baterii Evoke została pomyślana jako system modułowy. Oznacza to, że poszczególne jednostki mogą być łączone szeregowo, tak by móc uzyskać żądaną pojemność i łatwo dostosować je do pojazdów o różnej wielkości. Więcej informacji na temat motocykli Evoke znajdziecie na stronie http://www.evokemotorcycles.com/.