Norma EURO 5+ dla motocykli od 2025 roku – co warto wiedzieć? - Motogen.pl

Norma Euro 5+ wymiecie kilkanaście modeli motocykli, choć importerzy przygotowali kilka sztuczek, dzięki którym uda się jeszcze w tym roku ocalić kilka z nich. O co w ogóle chodzi z normą Euro 5+?

W styczniu 2025 roku zacznie obowiązywać nowa, zaostrzona norma emisji spalin dla motocykli – EURO 5+. Jest to rozwinięcie dotychczasowej normy EURO 5, obowiązującej od 2020 roku. W artykule omawiamy, jakie zmiany wprowadza ta regulacja, jaki będzie jej wpływ na producentów motocykli oraz czego mogą się spodziewać użytkownicy jednośladów.

Co to jest norma EURO 5+?

Normy EURO to zestaw regulacji określających dopuszczalne poziomy emisji substancji szkodliwych, takich jak tlenki azotu (NOx), węglowodory (HC), tlenek węgla (CO) czy cząstki stałe (PM). EURO 5 była znaczącym krokiem w ograniczaniu emisji przez motocykle, ale EURO 5+ wprowadza dodatkowe wymagania i bardziej rygorystyczne testy:

  1. Zaostrzone testy emisji
    Choć limity emisji substancji pozostają bez zmian, testy emisji zostaną zaostrzone, by lepiej odwzorowywały rzeczywiste warunki użytkowania motocykli.
  2. Testy w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE)
    Od 2025 roku motocykle będą musiały przechodzić testy emisji w rzeczywistych warunkach drogowych, zamiast jedynie w laboratorium.
  3. Trwałość systemów kontroli emisji
    Producenci będą zobowiązani zapewnić skuteczne działanie systemów kontroli emisji, takich jak katalizatory, przez dłuższy czas. Elementy te będą musiały wytrzymać dystans 100 tys. kilometrów lub działać efektywnie przez co najmniej 5 lat.
  4. Zaawansowane monitorowanie pokładowe (OBD)
    Systemy diagnostyczne motocykli będą bardziej zaawansowane, co umożliwi dokładniejsze monitorowanie układów wydechowych i szybsze wykrywanie usterek. Dlaczego wprowadzono EURO 5+?

Głównym celem normy EURO 5+ jest zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. Podczas gdy samochody osobowe już teraz muszą spełniać wymagania norm EURO 6D, a od 2025 roku także EURO 7, motocykle dotąd były regulowane mniej rygorystycznie. EURO 5+ ma na celu zmniejszenie tej różnicy, stawiając większy nacisk na trwałość i efektywność systemów kontroli emisji.

Jakie zmiany czekają producentów motocykli?

Produkcja motocykli zgodnych z normą EURO 5+ będzie wymagała inwestycji w nowe technologie, co prawdopodobnie zwiększy koszty produkcji. Bardziej zaawansowane systemy kontroli emisji oraz dodatkowe testy mogą także spowodować, że niektóre modele, zwłaszcza starsze, nie będą już dostępne na rynku. Przykłady takich zmian:

  • Suzuki wycofa modele SV650 i V-Strom 650. Wiemy jednak, że spora liczba tych popularnych wciąż motocykli zostanie zarejestrowana przez dealerów, co umożliwi ich późniejszą sprzedaż.
  • Yamaha zaprzestanie produkcji modelu XSR700 i Nikena, choć niektóre z nich zostaną zastąpione nowymi konstrukcjami.
  • Kawasaki rezygnuje z modeli W800 oraz ZX10RR, a także motocykli 125 cm³.

Od 2025 roku rejestracja motocykli niespełniających normy EURO 5+ będzie niemożliwa, z kilkoma wyjątkami:

  1. Modele „z końcówki serii”
    Producenci mogą zgłaszać ograniczoną liczbę takich pojazdów do sprzedaży, ale będą one dostępne jedynie przez krótki czas.
  2. Nowe motocykle zarejestrowane przez dealerów
    Niektórzy dealerzy mogą zarejestrować pojazdy na siebie przed wejściem nowych przepisów, jednak zakup takiego motocykla oznacza, że formalnie staniemy się jego drugim właścicielem. Modele znikające w 2025 roku

Wiele popularnych motocykli przestanie być dostępnych w salonach:

  • Honda rezygnuje z modelu CB1000R Neo Sports Cafe, zastępuje go nowy, tańszy CB1000 Hornet.
  • Ducati zakończy produkcję modeli z silnikami V2 Testastretta 11°: Monster, Multistrada V2, Panigale V2, Hypermotard 950, Supersport 950 i DesertX.
  • Moto Guzzi wycofuje V9 oraz większość wersji V7.
  • Suzuki wycofuje modele z silnikiem V-twin o pojemności 650 cm3.
  • Yamaha żegna się z Nikenem, XSR700 i MT-07 w podstawowej wersji.
  • Kawasaki wycofuje modele 125, modele ZX-10R, ZX-10RR, Z900RS, Z900RS SE i W800 znikną za rok.

Wielu dealerów zdecydowało się zakupić większy zapas wycofywanych motocykli i zarejestrować je, więc w tym roku będzie jeszcze szansa kupić motocykle z listy. Jeśli macie zatem w planach nowy motocykl, to może być ostatnia chwila na wyrwanie upatrzonego modelu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.