MotoGP 2016: Zmiany w regulaminach - powołano panel sędziowski - Motogen.pl

W spotkaniu wzięli udział Carmelo Ezpeleta (Dorna), Ignacio Verneda (FIM), Herve Poncharal (IRTA) i Takano Tsubouchi (MSMA). Obecni byli również Vito Ippolito (FIM), Javier Alonso (Dorna) i Mike Trimby (IRTA).

Dyrekcja wyścigu i stewardzi
W kwestii dyrekcji wyścigu nic się nie zmienia i będą w niej zasiadać trzy osoby – Mike Webb, Franco Uncini i Javier Alonso. Powołano również zastępcę dyrektora wyścigu i został nim Graham Webber. Komisja będzie zajmowała się kwestiami bezpieczeństwa oraz karała zawodników, którzy w sposób rażący i oczywisty łamią przepisy.

Kwestie sporne, które będą wymagały szerszej analizy zostaną przekazane do panelu sędziowskiego. Zasiądą w nim trzy osoby, w tym przewodniczący – Mike Webb. Powołanie panelu sędziowskiego ma oczywisty związek z wydarzeniami z ubiegłorocznego Grand Prix Malezji.

Vito Ippolito powiedział, że powołanie panelu sędziowskiego ma na celu przede wszystkim odciążenie dyrekcji wyścigu, która nie będzie musiała zajmować się takimi przypadkami jak wydarzenia z Malezji. Tym samym może to oznaczać szybsze podejmowanie decyzji. Sędziowie mają zajmować się kwestiami związanymi z zachowaniem zawodników na torze nie tylko podczas wyścigu, ale również treningów wolnych i kwalifikacji. Carmelo Ezpeleta dodał z kolei, że Dorna nie zamierza mieszać się w sprawy przyznawania punktów karnych i pozostawia tę kwestię w rękach FIM.

Działania promocyjne
Zawodnicy będą zobowiązani do brania udziału w imprezach promocyjnych. Dotychczas zapisy na ten temat pojawiały się oczywiście w umowach zawieranych pomiędzy ekipami i organizacją IRTA, ale teraz zapis zostaje wprowadzony do regulaminu Grand Prix. Zawodnicy będą musieli brać udział w sesjach autografów, konferencjach prasowych i innych aktywnościach. Wymiganie się od tego może grozić ukaraniem punktami karnymi.

Przepisy techniczne
Dyrektor Techniczny będzie mógł sprawdzać logi w elektronice motocykli klasy MotoGP. Zatwierdzono również procedurę homologacji czujników pochodzących od firm zewnętrznych oraz producentów motocykli.

Dyrektor Techniczny będzie mógł również kontrolować trzymanie się zasad dotyczących minimalnego ciśnienia opon w klasie MotoGP.

W klasie Moto2 wprowadzono zmianę dotyczącą quickshifterów. Dyrektor Techniczny wyznaczy markę i model quickshiftera, który będzie obowiązkowy w motocyklach Moto2.

Autor: Wojciech Grzesiak