Slider, który opiera się na kulkach łożyskowych, dzięki czemu oferuje pewne podparcie, a jednocześnie nie spowalnia poprzez tarcie…

Technologia motocyklowa oraz sama technika jazdy ciągle postępują. Porównajcie pozycję jazdy zawodników Grand Prix kiedyś i dziś. Schodzenie na kolano wygląda inaczej niż kiedyś. Dziś nikogo nie dziwią też slidery na łokciach, a zdarza się też, że zawodnicy schodzą na bark…

Pewien motocyklista wykonał właśnie kolejny krok na drodze ku postępowi. Pytanie tylko, czy krok ten był potrzebny… Kevin Leon Henderson złożył amerykańskim urzędzie patentowym szkic opisujący jego wynalazek – slidery na kolana i łokcie z kulkami. Cały patent podejrzycie na USPTO.

Slider, rzut z góry.

Henderson uważa, że konwencjonalne slidery generują zbyt duże tarcie, co powoduje dyskomfort oraz niepotrzebnie spowalnia motocyklistę.

Dlatego Kalifornijczyk stworzył slidery z ceramicznymi kulkami zamontowanymi podobnie, jak w łożyskach. Baza slidera jest elastyczna, a więc pozwala dopasować się do kształtu łokcia czy kolana. Montuje się go za pomocą rzepów. Schodząc na kolano lub łokieć, motocyklista dotyka nawierzchni ceramicznymi kulkami łożyskowymi, które gładko toczą się po asfalcie. W ten sposób motocyklista otrzymuje pożądane podparcie, ale nie jest spowalniany przez niepotrzebne tarcie.

Szkice przedstawiające budowę slidera z kulkami.

Co uważacie o pomyśle sliderów na kulkach, czy schodząc na kolano rzeczywiście zależy Wam na tym, aby tarcie i hamowanie było jak najmniejsze? Sądzicie, że takiemu Marcowi Marquezowi łatwiej czy trudniej byłoby uratować lowside, odpychając się od asfaltu za pomocą slidera z łożyskami?

Tak Marquez używa sliderów:

Więcej w Porady, Technika Jazdy
Temperatury w MotoGP: jak zimna może być benzyna i ile stopni Celsjusza ma…?

Ile stopni ma paliwo używane w MotoGP? A do jakiej temperatury rozgrzewa się komora spalania w silniku?

Zamknij