Motocykl żużlowy – jak jest zbudowany, czy Polska produkowała, ile ma koni mechanicznych i ile kosztuje? - Motogen.pl

Motocykl żużlowy, jak jest zbudowany, czy produkowano w Polsce, czym jest zasilany, ile ma koni mechanicznych i ile kosztuje?

Czym jest żużel?

Żużel to typ zawodów motocyklowych rozgrywanych na torze o owalnym kształcie. W Polsce za pierwsze Indywidualne Mistrzostwa Polski uważa się zawody rozegrane 7 sierpnia 1932 w Mysłowicach. W czasie zawodów uczestnicy ścigają się w „biegach”. Ich liczba zależy od rodzaju zawodów (w zawodach indywidualnych – minimum 20 biegów, w meczu ligowym 2 drużyn – 15 biegów, w zawodach par – 21 biegów).

Motocykl żużlowy w czasie biegu
Motocykl żużlowy w czasie biegu

W jednym biegu zawodnicy wykonują cztery okrążenia toru po starcie zatrzymanym. Start odbywa się po podniesieniu taśmy startowej, a kierunek jazdy jest przeciwny do ruchu wskazówek zegara.

Tor pokryty jest nawierzchnią sypką, wykonana ze specjalnych mieszanek sjenitu lub granitu.

Jak zbudowany jest motocykl żużlowy i ile ma koni mechanicznych

Motocykl żużlowy nie może mieć masy mniejszej, niż 77 kg. Nie posiada hamulców ani skrzyni biegów, a także żadnego oświetlenia. Konstrukcyjnie przystosowany jest do skrętu w lewo (kierownica jednak obraca się w obydwie strony) oraz pokonywania krzywizn toru z poślizgiem kontrolowanym. Jednostka zasilana jest spirytusem metylowym, czyli metanolem. Zbiornik paliwa mieści 1,5-2 l paliwa.

Silnik motocykla żużlowego to jednocylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemności do 500 ccm. Dobrze wyregulowany osiąga moc rzędu 70 KM – 75 KM rozkręcając się do 11 000 obr./min.

Motocykl przyspiesza do 100 km/h w czasie ok 3 sekund a spalanie sięga 100 l/100 km.

Motocykl żużlowy – ciekawostki

Motocykle żużlowe muszą mieć układ wydechowy z maksymalną głośnością 98 dB., oryginalny, bez zmian i ulepszeń. Do niedawna w konstrukcji podwozia i silnika nie wolno stosować tytanu oraz jego stopów. Nie wolno także spawać uszkodzonych kierownic. Większość organizatorów zawodów wymaga, aby motocykl był wyposażony w błotnik. Natomiast panuje duża dowolność w doborze tylnej opony, która jednak musi mieć homologację FIM na dany rok. Nie wolno ich podgrzewać.

Żużel wypadki

Niestety, żużel jest sportem umiarkowanie bezpiecznym. Często upadki kończą się kalectwem lub poważnym uszkodzeniem kręgosłupa. W Polsce zanotowano ponad 40 ofiar śmiertelnych.

Czy Polska produkowała motocykl żużlowy?

Jedynym znanym modelem była WSK FIS, którą w latach 1953-1954 zbudowali Tadeusza Fedka i Romualda Iżewski w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie. Prywatnie byli oni pracownikami firmy oraz członkami klubu żużlowego, Stali Rzeszów.

WSK FIS z początku lat 50 polski motocykl żużlowy
WSK FIS z początku lat 50…

Wyposażenie, ubiór i kask zawodnika żużlowego

Aktualnie, zawodnicy poruszają się w kombinezonach wykonanych z kevlaru (dawniej była to skóra). Na lewym bucie znajduje się specjalna nakładka (tzw. łyżwa) wspomagająca pokonywanie toru w poślizgu. Obowiązkowym wyposażeniem jest kask z goglami wyposażonymi w zrywki. Kolor kasku określa regulamin zawodów – ułatwia on identyfikację zawodników w konkretnym biegu. Ponadto zawodnik zakłada plastron z numerem startowym.

Ile kosztuje motocykl żużlowy?

Podążając za wypowiedzią Krzysztofa Tajcherta (doświadczonego mechanika żużlowego) dla Przeglądu Sportowego koszt profesjonalnego motocykla możemy oszacować na ok. 50 000 zł. Silnik wraz z tuningiem i strojeniem to 25 tysięcy złotych. Sprzęgło będzie kosztować 2500 do 4000 zł, gaźnik 3500 zł, przedni widelec 1400-2500 zł, środek ramy 700-900 zł, plus rama pomocnicza 650 zł. Do tego mnóstwo drobiazgów, koła, linki, siedzenie, błotnik.

Silnik trzeba serwisować co 20 -30 biegów. W przypadku tarczek sprzęgła – należy je wymienić co 2-3 mecze, sprężyny wytrzymają do 10 meczów. Kosz sprzęgłowy najczęściej wymaga dwukrotnej wymiany w czasie sezonu. Ponadto, zużycie wielu części przyspieszają kosztowne upadki. Na przestrzeni lat w konstrukcji motocykla żużlowego zmieniło się głównie ułożenie silnika z pionowego na leżący. Poprawiła się także estetyka pojazdu. Jednak postęp jest znacznie mniejszy niż np. w przypadku motocykli typowo wyścigowych (SBK, MotoGP).


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany