Moto Guzzi V85TT - wrażenia z jazdy - Motogen.pl

Moto Guzzi V85TT: mimo że motocykl jest na rynku od kilku lat, poza kilkoma krótkimi jazdami nie miałem z nim kontaktu. Jaki jest „Gutek”?

Moto Guzzi kilka lat temu testował Michał i po powrocie z prezentacji był szczerze zachwycony tym modelem. Poza kilkoma krótkimi jazdami nie za bardzo miałem okazję poruszać się tym modelem. W czerwcu postanowiłem to zmienić. Jakie są pierwsze wrażenia?

Moto Guzzi V85TT widok z boku

Moto Guzzi V85TT wygląd

Producent skroił nadwozie w stylu retro, tzn. nawiązujące do motocykli z logiem Moto Guzzi startujących w Rajdzie Paryż Dakar w połowie lat 80. Dzięki temu uzyskaliśmy pojazd z pewnymi cechami retro, ponadczasowy i odporny na aktualne trendy, mody. Podobnie genialne posunięcie zrobiło Suzuki z nowym V-Stromem 1000. Sylwetka jest klasyczna, a kratownice wokół reflektora i tylnego siedzenia nadają „drapieżnych”, offrodadowych cech. Ma to dodatkowe plusy: pasażer ma pewne trzymanie, a kierowca będzie wiedział, do czego przypiąć bagaż. Całość jest drapieżna i wyjątkowo estetyczna.

Reflektory Moto Guzzi V85TT
Reflektory LED – świecą genialnie! Pierwsza trójka w motocyklowych konstrukcjach, którymi jeździłem...

Potężne, podwójne reflektory są świetne w nocy. Niestety, nie można tego powiedzieć o niewielkiej szybie raczej kiepsko chroniącej szczególnie wysokie osoby.

V85TT ergonomia

Pozycja kierującego jest wyprostowana, wygodna. Miejsca na uda i kolana w bród, ale za sprawą kształtu układu wydechowego i podnóżka, lewej nogi nie uda nam się cofnąć, nie zmieniając kąta położenia stopy (pięta na zewnątrz). Poza tym kierowca ma świetne warunki pracy. Pasażer także, a do tego może czuć się bezpiecznie; do dyspozycji pozostają solidne uchwyty na ręce.

Moto Guzzi V85TT kratownica wokół siedzenia
Świetne rozwiązanie: kratownica dodaje off-roadowego sznytu ułatwia montaż bagażu i jest uchwytem dla pasażera…

Czytelność deski rozdzielczej i rozmieszczenie przełączników okazało się jak najbardziej prawidłowe. Czasami w rękawicach mamy problem z wyłączeniem kierunkowskazów. Siedzenie jest raczej twarde, ale kilkaset kilometrów nie powoduje dyskomfortu….

Moto Guzzi V85TT – jazda

Rozpoczęcie jazdy „Gutkiem” to duża przyjemność. Mimo słusznych gabarytów motocykl po ruszeniu jest zaskakująco przyjazny. Zawieszenie zestrojono twardo, jak na segment adventure. Na szosach procentuje to doskonałym prowadzeniem i pewnością, stabilnością pokonywania zakrętów. Dowolnych. Czuć, że motocykl zaprojektowano w okolicy, gdzie drogi są niekończącą się sekwencją winkli. Na szutrach i nierównościach wprowadza to pewną nerwowość, ale dostęp do regulacji zawieszenia, za sprawą przesunięcia centralnego amortyzatora na prawą stronę, genialny. Hamulce są nie tylko skuteczne, ale i jadowite. Doskonała robota.

Zaciski Moto Guzzi V85TT
Radialne zaciski Brembo. Duży atut „Gutka”…

Nieco inaczej sprawa wygląda w kwestii silnika. W średnim i niskim zakresie obrotów jest raczej nieco ospały, w wyższym, agresywnie przyspiesza. Pierwsze wrażenie, że mógłby mieć więcej mocy. Jednak po pierwszym tankowaniu przeżywamy szok. Podczas dynamicznego kata, nie spalił więcej niż 5,5 l/100 km, a spokojna trasa z pasażerką pozwoliła zejść poniżej 5 l/100 km. Przy zbiorniku paliwa o pojemności 23 l, zasięg spokojnie przekroczy 400 km. Szacunek.

Moto Guzzi V85TT zasięg
Trzy kreski „zniknęły” a zasięg wciąż 300 km…

Po przyzwyczajeniu dochodzimy do wniosku, że Moto Guzzi jest motocyklem, gdzie fajnie jest założyć sobie stałą prędkość a zmiany kierunku regulować kątem pochylenia w zakręcie. I przyznam, że po jakimś czasie charakterystyka silnika przestaje przeszkadzać. Dość ciekawie pracuje skrzynia biegów: jest precyzyjna, ale wymaga pewnej siły, a do tego zapięcie każdego przełożenia, sygnalizowane jest metalicznym dźwiękiem. Guzzi tak mają.

Płyta pod silnikiem Moto Guzzi V85TT
Moto Guzzi V85TT – solidna płyta pod silnikiem…

Prędkości maksymalnej nie sprawdzałem, solo przekroczyłem 180 km/h, ale zdecydowanie nie jest to motocykl, którym mamy ochotę robić takie rzeczy. Dla mnie idealnymi warunkami dla V85TT są kręte górskie drogi dobrej jakości, albo spokojne wiejskie trasy przez ciekawe tereny. To motocykl, na którym chce się podziwiać okolicę…

Opinia

Prezentowany motocykl nie jest off-roadowym sprzętem. Raczej szosówką z niewielką dzielnością terenową, o świetnym zawieszeniu, doskonałych hamulcach, wygodna, poręczna, mająca kapitalny design i świetną jakość wykonania. Do tego ma indywidualny charakter i powoduje odprężenie, luz. Ma też duży zasięg i jest wyjątkowo oszczędna. Motocykl w naszym lakierowaniu kosztuje ok. 56 tysięcy złotych. Zapewne w tej cenie znajdziecie bardziej terenowe modele i z mocniejszym silnikiem, jednak czy tak dobrze prowadzą się po szosach i dają tyle przyjemności? Nie jestem przekonany…

Moto Guzzi V85TT 2021 galeria


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany