Ira to jeden z wyższych modeli kurtek i spodni, które mają się sprawdzić zarówno w turystyce motocyklowej, jak i podczas codziennego latania po mieście. Jak to się przedstawia w praktyce?
Modeka jest obecna na naszym rynku już od dłuższego czasu. Swoją popularność zdobyła dzięki całkiem przystępnej relacji ceny do jakości. Producent wypuszcza na rynek coraz to nowsze produkty. Jednak po jeździe w kurtce i spodniach Ira, które pojawiły się w zeszłym roku, chciałabym, aby Modeka bardziej skupiła się na jakości swoich rzeczy, a nie na powiększaniu liczby proponowanych modeli.
Pierwsze wrażenia
Kurtka, szczególnie na wieszaku, nie powala swoim wyglądem. Wręcz przeciwnie – łatwo jest ją przeoczyć i uznać za bardziej męski niż damski model. Swoją drogą warto zauważyć, że jeszcze sporo producentów proponuje kobietom kurtki turystyczne o kroju i kolorystyce bardzo zbliżonym do męskich odpowiedników. Po założeniu komplet wygląda nieco lepiej, jednak panie lubiące się wyróżniać z tłumu i chcące podkreślić swoją indywidualność zdecydowanie pójdą do konkurencji lub wybiorą inny model z oferty Modeki.
Komplet Ira wykonano z materiału Avertex Plus 500D, a wierzchnią warstwę zaimpregnowano Nanotexem, dzięki czemu rzeczy są bardzo łatwe w czyszczeniu. Zabite po drodze owady czy też bród, jaki przyczepia się w czasie jazdy, właściwie same spadają z ubrań. Wszystko zostało zszyte odpornymi na przetarcia i rozdarcia szwami. Nigdzie nie wychodzą żadne nitki, a komplet sprawia bardzo solidne wrażenie i powinien służyć swojej właścicielce przez kilka sezonów.
Kurtka posiada ochraniacze ramion i łokci zgodne z normą EN 1621-1. Są to jednak cienkie piankowe protektory, do których trudno mieć pełne zaufanie. Na plecach również znajduje się ochraniacz. Jest on dość duży, ale wykonany z podobnego materiału. Dla osób, które chcą podnieść poziom swojego bezpieczeństwa, istnieje możliwość wymiany na protektory Sas-Tec, oczywiście za dodatkową opłatą. W spodniach producent zamontował ochraniacze zgodne z normą EN na kolanach i dodatkowe piankowe protektory bioder.
…komplet sprawia bardzo solidne wrażenie i powinien służyć swojej właścicielce przez kilka sezonów…
Zarówno kurtka, jak i spodnie posiadają wypinaną membranę Humax Z-Liner i osobno wypinaną podpinkę ocieplającą. Obie części można stosować łącznie lub rozdzielnie. Dla lepszej wentylacji na klatce piersiowej, rękawach oraz nogawkach spodni znajdują się zapinane na suwak otwory wentylacyjne. Producent starał się zadbać również o widoczność motocyklistki, wszywając w komplet elementy odblaskowe. Są one jednak dość małe.
Model Ira posiada sporo możliwości regulacji. Na rękawach znajdują się specjalne spinki, dzięki którym można nieco zmniejszyć ich obwód. Na biodrach są dwa suwaki, które w razie potrzeby można rozpiąć, aby poprawić komfort jazdy. W talii, jak to zwykle bywa w kurtkach o dłuższym kroju, znajduje się rzep. Także spodnie mają rzep w pasie pozwalający na niewielką regulację i lepsze dopasowanie do sylwetki.
Kurtkę Ira wyposażono również w dwa suwaki do spięcia ze spodniami. Jeden krótki, zapobiegający tylko podwijaniu się odzieży i odsłanianiu nerek, oraz drugi, dłuższy, dzięki któremu ze spodni i kurtki można stworzyć dwuczęściowy kombinezon.
Test sprawnościowy
No dobrze, rzeczy motocyklowe na wieszaku się nie sprawdzają. Trzeba je założyć i zobaczyć, jak będą dawały sobie radę w praktyce. Po założeniu kurtka okazuje się całkiem wygodna -oczywiście jak już powalczymy z podwijającym się materiałem podpinki, którego niestety jest za dużo. Bardzo ciężko jest dojść z nim do ładu, szczególnie w okolicach nadgarstków, co powoduje, że założenie rękawiczek nie jest łatwe. Po chwili kurtka układa się całkiem dobrze.
Podobny problem jest ze spodniami. Podpinki, membrany, materiału użytego do produkcji także wydaje się zbyt dużo. Ciężko jest się wbić w zawijające się warstwy. Na nogawkach umieszczono specjalne długie suwaki pozwalające na rozpięcie ich na łydce, aby łatwiej można było założyć buty motocyklowe. Warto zaznaczyć, że pod względem szerokości nogawek spodnie Ira przeznaczone są właściwie tylko do turystycznych butów. Jeżeli macie obuwie posiadające ochraniacze na piszczele, może być Wam trudno dopiąć suwak. …po przejażdżce na dystansie niecałych 30 kilometrów w ciągle padającym deszczu miałam mokre ręce do łokci i właściwie cały brzuch oraz okolice nerek…
Kurtka bardzo dobrze sprawdza się podczas chłodniejszych dni. Podpinka doskonale daje sobie radę rano, kiedy temperatura nie jest jeszcze zbyt wysoka, lub na początku czy pod koniec sezonu, gdy pogoda nie nastraja raczej optymistycznie. Niestety, kiedy temperatura wzrasta, nie jest już tak przyjemnie.
Producent wyposażył model Ira w zamykaną na suwaki wentylację. Znajduje się ona na bokach klatki piersiowej oraz na plecach. O ile ta na ostatnia została pomyślana tak, by nie zasłaniać jej plecakiem, i tak zbyt dobrze nie działa. Podobnie jest z wentylacją z przodu czy na udach – jest ona raczej mało odczuwalna. Komfort termiczny ratuje nieco wypięcie membrany, która – mimo zapewnień producenta – nie oddycha.
Zarówno kurtka, jak i spodnie turystyczne powinny sprostać każdym warunkom, jakie może spotkać w drodze podróżnik. Niestety, tutaj czeka Was rozczarowanie. Model Ira powinien być wodoodporny i rzeczywiście jest, jeżeli jedziemy w niewielkim, przelotnym deszczu. Jednak jeżeli solidnie pada, kurtka dość szybko, mimo wpiętej membrany, poddaje się. Po przejażdżce na dystansie niecałych 30 kilometrów w ciągle padającym deszczu miałam mokre ręce do łokci i właściwie cały brzuch oraz okolice nerek. W kwestii wodoodporności kurtki producent się nie popisał. Spodnie wypadają pod tym względem lepiej, natomiast po wspomnianej ulewie spodnie puściły w okolicy suwaków wlotów powietrza. Jeżeli chodzi jednak o wiatroodporność, trzeba przyznać, że komplet Ira sprawuje się bardzo dobrze i nie ma na co narzekać.
Podsumowanie
Reasumując, kurtka zbyt szybko poddaje się podczas deszczu. Także wentylacja i oddychalność powinny zostać poprawione. Dużym minusem jest też to, że model Ira ma raczej męski wygląd. Każda z nas doskonale zdaje sobie sprawę, że to, co przyciąga wzrok do danej rzeczy na wieszaku, to właśnie jej krój i wyobrażenie jak się będzie w tym wyglądać. Część producentów dostrzega już tę oczywistą dla każdej kobiety prawdę, jednak inni nadal stawiają na czarno-szare, mało kobieco wyglądające rzeczy.
Zaletą kurtki i spodni jest za to spory zakres regulacji oraz duża liczba kieszeni i schowków, które przydadzą się każdej kobiecie. Wiele z nas lubi mieć przy sobie „wszystkie najpotrzebniejsze rzeczy”, które być może nigdy w czasie jazdy nie zostaną wyjęte z kieszeni, ale wiadomo, że jak się ich nie weźmie, staną się przedmiotem absolutnie niezbędnym.
Najpoważniejszym argumentem „za”, jeżeli chodzi o zakup kompletu Ira, jest jego cena. Za kurtkę należy zapłacić nieco ponad 700 zł, zaś za spodnie około 600 zł. Nie są to ceny powalające na kolana i adekwatne do jakości, jaką otrzymujemy kupując ten komplet.
Plusy:
- bardzo solidna,
- dobry stosunek cena/jakość,
- sprawdza się w chłodniejsze dni,
- łatwa w utrzymaniu dzięki impregnacji Nanotex,
- duża ilość kieszeni.
Minusy:
- membrana nie oddycha oraz przepuszcza wodę,
- krój i kolorystyka wygląda mało kobieco.
Cena: Kurtka 740 zł, Spodnie 640 zł
Rozmiary: 34 – 46
Importer:
fax 74 852 59 34
Zostaw odpowiedź