Milion motocyklowych systemów ABS od Bosch - Motogen.pl

Bosch zaczął prace nad ABS pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia i już wtedy system trafił do motocykli. Pierwszymi modelami, w których to rozwiązanie się pojawiło były BMW K100RS oraz BMW K1. Sześć lat po premierze BMW K1 – w 1994 roku Suzuki zamówiło systemy ABS od Bosch dla motocykli policyjnych. To zachęciło producenta do prowadzenia dalszych prac. Ich owocem był przedstawiony w 2009 ABS Generation 9, który był opracowany od podstaw i niezwiązany z rozwiązaniami stosowanymi w samochodach. Dzięki temu udało się zmniejszyć rozmiary i masę. Tylko w tym roku Bosch wyprodukował 350 tysięcy systemów ABS przeznaczonych dla jednośladów.

Niedawno zaprezentowano nowy system – MSC oparty o ABS 9+ME, który jest najlżejszym, najmniejszym i najbardziej zaawansowanym systemem ABS na rynku. MSC to połączenie ABS z funkcjami kontroli trakcji. Jego zadaniem jest nie tylko zapobieganie zablokowaniu się kół, ale również ochrona przed ich uślizgiem kiedy motocykl jest już w zakręcie. Jako pierwszy system ten otrzyma KTM i pojawi się on w modelu Adventure 1190R w przyszłym roku. Będzie go można również opcjonalnie zainstalować w 1190 Adventure na rok 2013. Obecnie najbardziej zaawansowanym systemem jest ABS z równomiernym rozkładem siły hamowania na oba koła. Jest on produkowany zarówno przez Bosch jak i przez jego głównego rywala – Nissin.

Przyszłość systemów ABS przedstawia się bardzo dobrze dla producentów, ponieważ od 2016 roku każdy motocykl sprzedawany na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być standardowo wyposażony w to rozwiązanie. Podobny przepis istnieje w przypadku samochodów od 1 maja 2004 roku.

Elektroniczne wspomagacze mają tylu zwolenników co przeciwników, ale w przypadku ABS ciężko zaprzeczyć stwierdzeniu, że jest to najbardziej pożyteczny pomocnik. Niemcy oczywiście nie byliby sobą, gdyby nie przeprowadzili badań. Wynika z nich, że 26% wypadków motocyklowych nigdy by się nie wydarzyło, gdyby motocykle miały ABS w standardzie. Oczywiście wiadomo, że te badania mają za zadanie sprzyjać lobby producentów tych systemów, ale w przypadku ABS jesteśmy w stanie przymknąć na to oko.

Autor: Wojciech Grzesiak