Kymco - tajwański przepis na sukces - Motogen.pl

Kymco dzisiaj

Dla wielu z Was to będzie pewnie zaskoczenie – Kymco, czyli Kwang Yang Motor Company, to piąty pod względem liczby sprzedanych jednośladów, producent na świecie, który wytwarza blisko 570 tys. pojazdów rocznie. Siedziba oraz główny zakład produkcyjny znajdują się na Tajwanie w miejscowości Kaohsiung. Zatrudnienie znajduje tam blisko 3000 pracowników. Pozostałe zakłady mają różne lokalizacje: Dżakarta, Petaling Jaya, Szanghaj, Changsha i Chengdu, a obrót roczny przekracza 3700 000 000 USD. Kymco produkuje ponad 40 modeli skuterów, kilkanaście motocykli, blisko 20 quadów oraz ATV. Sieć sprzedaży obejmuje 86 krajów na pięciu kontynentach.

 

Produkcja

Kymco powstało jako spółka z udziałem kapitału Hondy. Wiele rozwiązań bazowało, bądź bazuje, na pomysłach tego producenta. W 1989 r. Kymco uruchomiło własny ośrodek badawczy, w którym opracowuje własne rozwiązania. Dzisiaj produkty Kymco nie mają się czego wstydzić – dbałość o jakość i kontrolę produkcyjną gwarantuje od 2003 r. certyfikat ISO 13485. Oznacza to, że spawy są prześwietlane przed następną obróbką, a wszystkie silniki zostają uruchomione i sprawdzone jeszcze przed montażem w pojeździe. Procesy odlewania, kucia, montażu silnika czy lakierowania są integralną częścią systemu CIM (Computer Integrated Manufacturing – komputerowo zintegrowanego zarządzania). Co cieszy, Kymco samo pracuje nad rozwojem pojazdów: producent nie kupował gotowych rozwiązań; sam opracował bądź modernizował układ wtrysku paliwa, elektrycznej regulacji tylnego zawieszenia, ABS, uruchamianie silnika na pilota, czy monitoring ciśnienia w ogumieniu. Nie wszystkie pomysły zostały już wdrożone do produkcji, na pewno nastąpi to jednak w kolejnych modelach. Kymco produkuje także części zamienne, niewielkie przenośne generatory prądu lub jednostki napędowe dla innych producentów – dobrym przykładem będzie BMW G450X – do którego silniki budowano właśnie w Kwang Yang Motor Company.

Przeszłość

Firma powstała w 1963 r. jako spółka joint venture z Hondą, jako producent motocykli i podzespołów. W 1964 r. otwarty został pierwszy zakład, zaś w 1977 r. nastąpiło otwarcie drugiego zakładu produkcyjnego. W 1978 r. z taśm montażowych KYMCO zjechał półmilionowy jednoślad, a pięć lat później fabrykę opuścił milionowy skuter. W 1987 r. rząd zakazał produkcji jednośladów o pojemności większej niż 150 cm3. W 1988 r. bramę fabryki przekroczył pojazd z numerem 2 000 000. Rok 1989 stał pod znakiem rozbudowy: powiększeniu uległ zakład numer dwa, a firma inwestowała we własny ośrodek badawczo-technologiczny. Rok 1992 to utworzenie marki Kymco, z pierwszych liter pełnej nazwy firmy Kwang Yang Motor Company. Dwanaście miesięcy później firma rozpoczęła sprzedaż międzynarodową i zbudowała swój trzeci zakład, a także stworzyła spółkę joint venture w Chinach. Rok 1995 r. to dwa ważne wydarzenia: uniezależnienie się od Hondy oraz uruchomienie produkcji w Chinach. W 1996 r. firma rozpoczęła produkcję w Indonezji, w ramach kolejnej spółki joint venture. W 1999 r. producent otworzył na Tajwanie kolejny ośrodek badawczy, a produkcja całkowita przekroczyła sześć milionów sztuk pojazdów. W tym samym roku rozpoczęła się sprzedaż skutera elektrycznego, a już rok później powstały pierwsze modele z silnikami spalinowymi o pojemności 250 cm3. W 2001 r. Kymco wprowadziło nowe strategie produkcyjne dywersyfikujące rozwój ATV i jednośladów. W 2002 r. uruchomiony został eksport pierwszych ATV, a trzy lata później firma otworzyła kolejną spółkę, tym razem w Wietnamie. Rok 2006 to prezentacja quada o pojemności 500 cm3. W 2008 r. rozpoczęła się produkcja silników do BMW, a rok później współpraca z Kawasaki, na podstawie której Kymco produkuje w Chinach silniki dla japońskiego producenta. W 2010 r. Kymco otrzymało kolejne certyfikaty ISO, ISO:14001. W 2013 r. Kawasaki poinformowało, że ich pierwszy maxiskuter Kawasaki J300 będzie produkowany w koorperacji z Kymco, a technicznie stanie się odpowiadnikiem modelu Downtown 300i.

Współpraca z Hondą

Z powyższego opisu można błędnie wywnioskować, że Kymco od 1995 r. zerwało współpracę z Hondą. Nic bardziej mylnego – zakłady wciąż produkują silniki i części na potrzeby małych modeli Hondy, a także podzespoły do samochodów i quadów. Uniezależnienie dotyczy tylko relacji finansowych.

Osiągnięcia

Trudno wyliczyć nagrody przyznawane przez rząd Tajwanu, a także wdrożone systemy zarządzania jakością i standardy międzynarodowe ISO. Z punktu widzenia klienta ważniejsze jest, że produkty Kymco zyskują coraz większe uznanie w oczach użytkownika pod względem jakości i zastosowanej technologii w odniesieniu do ceny. Przyszłość zapowiada się w jasnych barwach; dyscyplina, świadomość pracowników, rozwój produktu, a także sposób zarządzania sprawiły, że marka w ciągu niespełna 50 lat trafiła do pierwszej piątki największych producentów jednośladów na świecie.

Naszym zdaniem

W redakcji byliśmy pod wrażeniem determinacji i skuteczności w dążeniu do celu przez kadrę zarządzającą Kymco. Jest szansa, że niedługo jakość wykończenia i właściwości jezdne pojazdów będą nie tylko porównywalne do japońskiej konkurencji, ale także ją przewyższą. Jesteśmy pewni, że w ciągu najbliższych lat firma zdobędzie jeszcze większą część rynku detronizując dotychczasowych liderów.

Dotychczas w naszej redakcji testowaliśmy:

 

A tymczasem nakręcamy kolejne kilometry Downtownem 300i w teście długodystansowym.

 

Kontakt do importera:

Motor-Land
ul. Wał Miedzeszyński 262
04-792 Warszawa

Salon firmowy otwarty w godzinach:
poniedziałek – piątek: 9 -18
sobota: 8 -14
niedziela: nieczynne 

Telefony ogólne (+ wewnętrzny): 
+ 48 (22) 872 18 18
+ 48 (22) 872 02 98
+ 48 (22) 872 31 12
+ 48 (22) 590 58 58

Więcej o motocyklach Kymco Autor: Jakub Olkowski