Ten test jest częścią materiału:

Skutery 125 cm – kilka sposobów na tanią podróż

KIM JESTEM?

Kymco Agility zostało zbudowane z miłości do … pracy. Jest tani, przemyślany, solidnie wykonany. Zacznijmy od nadwozia – skromne, zrobione z niezłych materiałów, pozbawione jakichkolwiek ekstrawagancji. Pod siodłem znajdziemy duży bagażnik – niestety, jego kształt wyklucza włożenie kasku. Tą niedoskonałość nadrabia seryjny tylny kufer, gdzie oprócz integrala wciśniemy także podpinkę do kurtki i rękawiczki. Szczęścia dopełnia wieszak na torbę w przekroku oraz niewielki, zamykany schowek w przedniej ścianie, w który zmieścimy kluczyki, pilota od bramy lub telefon starszej generacji. Ergonomia i pozycja kierowcy – bez zarzutu, pasażer ma wystarczająco dużo miejsca, a poczucie bezpieczeństwa wzmaga możliwość oparcia o kufer. Niestety, w miejscu podparcia przewidziano zawiasy kufra, uprzykrzające opieranie pleców. Zestaw liczników jest ascetyczny i poza elementami niezbędnymi jest na nich wskaźnik paliwa i zegarek. Dość specyficzne są lusterka: z jednej strony szerokie, zapewniające możliwość obserwacji czegoś więcej niż tylko ramion, z drugiej utrudniające przeciskanie w korkach oraz o specyficznym kształcie rombu, co ogranicza powierzchnię odbijającą. Osobiście kupiłbym najtańsze uniwersalne, okrągłe (np. od klasyka) i wygiął według potrzeb. Skuter wyposażono w dwie podstawki, centralną i boczną. Żadna z nich nie wyłącza silnika, zatem możemy postawić skuter, skorzystać z domofonu i czekać na otwarcie bramy dostarczając pizzę.

 

>>Rower elektryczny vs Kymco Agility 125 – czym szybciej w mieście?<<

TECHNIKA

   

Agility wyposażono w dwa 16-calowe koła, każde hamowane przez jedną tarczę o średnicy 180/220 mm (tył/przód). To dobry wybór, biorąc pod uwagę walkę z miejskimi koleinami. Kymco wyposażyło City 125 w stalowy przewód hamulcowy tylnego koła. Dozowalność i siła hamowania jest bez zarzutu. Przednie koło posiada gumowy przewód. Na początku wydało mi się to irracjonalne, ale praktyka pokazała, że na asfaltowej nawierzchni ciężko przekroczyć próg zablokowania koła. Wydaje się zatem, że jest to celowe działanie, mające częściowo uchronić nas przed glebą w przypadku sytuacji awaryjnej (sprawdzone). Układ napędowy to przekładnia CVT sprzężona ze starym, sprawdzonym silnikiem 125 cm3, zasilanym gaźnikiem. Silnik osiąga maksymalną moc 9.6 KM oraz moment 9.5 Nm. Nie należy zatem ani do specjalnie wysilonych, ani grzeszących ekonomią (gaźnik). Predyspozycję do profesjonalnego zastosowania zdradza dodatkowy nożny rozrusznik, który pomoże nam uruchomić silnik nawet w przypadku rozładowanego akumulatora.

JAZDA

Zacznijmy od miasta. Osiągana prędkość, nieco ponad 100km/h, jest wystarczająca. Przyspieszenie do 50 km/h jest lepsze w porównaniu z przeciętnym samochodem. Koła o wymiarze odpornym na nierówności i doły, ułatwią wjazd na krawężnik i przejazd przez progi zwalniające. Szerokość pojazdu, poza lusterkami, umożliwi przeciskanie się w korkach, a kompaktowe wymiary pozwolą na zaparkowanie niemal wszędzie. Czy coś przeoczyłem? Z dostępnym kufrem i schowkami zrobimy także większe zakupy, dojedziemy do pracy i wyskoczymy pod wieczór do ulubionej kawiarni. Skromny wygląd oczywiście zmusi nas do zaparkowania 50 m dalej. Mimo to Kymco w mieście jest w swoim żywiole. Niewielkie, podmiejskie wycieczki też nie będą czymś specjalnie ciężkim. Wyjazd do nieodległego zalewu, z lepszą połówką, ręcznikami i strojami kąpielowymi? Dzięki centralnemu kufrowi spakujemy się bez problemu, a stracimy znacznie mniej czasu na zakorkowanych wylotówkach z miasta. Łatwiej także zaparkujemy. Problem pojawi się, gdy chcemy jechać gdzieś dalej. Kymco jest zbyt wolne, żeby na przykład bezstresowo poruszać się nim autostradą. Ma też niedostateczną ochronę przed wiatrem i deszczem. Zawieszenie zostało zestrojone pomiędzy komfortem a sportem, czyli umiarkowanie twardo. Dzięki temu skuter nie powala na kolana komfortem, ale w szybkich zakrętach prowadzi się pewnie. Niestety, strasznie szybko osiąga kres złożenia trąc niemiłosiernie podstawką. Jazda z pasażerem powoduje znaczny spadek osiągów – 85 km/h to maks. Zużycie paliwa, w zależności od obciążenia i sposobu jazdy, waha się pomiędzy 3.2-4.8 l/100km, przy 6-litrowym zbiorniku oznacza to zasięg 130-180 km. Warto o tym pamiętać planując trasę. 

PODSUMOWANIE

Czytając materiał na pewno zastanawiacie się, jak Agility wypadnie na tle konkurencji. Zużywa dość dużo paliwa, ma ubogie wyposażenie, przeciętne rozwiązania, skromny design i w żaden sposób nie przykuwa uwagi. Ma jednak jedną cechę, przy której wszystkie wady zostaną mu szybko wybaczone. Nowy, z kufrem, kosztuje 6300 złotych. Pomijając produkty z Chin o zróżnicowanej jakości, cena Kymco jest bezkonkurencyjna. Agility City kosztuje nieco więcej niż połowę kwoty, którą trzeba zapłacić za Japończyka. Naszym zdaniem to rewelacyjna, z użytkowego punktu widzenia, oferta. Ot, jesteście właścicielem pizzerii. Montujecie duży kufer do transportu wypieków, zamawiacie Agility. Dzięki kopniakowi odpali w każdych warunkach. Nie musicie się martwić, że zostanie skradziony, bo prawdopodobnie i tak nikt go nie zauważy. W razie potrzeby przewiezie drugą osobę, jest sprytny, zwrotny i skuteczny, nie upomni się o podwyżkę, a w razie zużycia zastąpicie go następnym. Czyż nie taki jest idealny pracownik? Zupełnie serio: jako miłośnik motocykli nie kupiłbym skutera za większą kasę. Już sześć i pół tysiąca to równowartość klasyka do renowacji, baza do streetfightera, czy starsze enduro w klimacie XT. Interesując się motocyklami nie kupię stylowego skutera, bo będę wolał oryginały z lat 60-tych, nie kupię turystycznego, bo lepiej się do tego sprawdzi np. kilkuletni Transalp. Jednak do względnie tanich, beznamiętnych dojazdów do pracy, domu, po odbiór testówek czy zakupy na weekend Agility 125 sprawdzi się idealnie. A jako wielbiciel motocykli jesienią przypnę go do latarni i zapomnę do wiosny, grzebiąc w kultowym Z900.

DANE TECHNICZNE

Silnik: 4-suwowy
Poj. skokowa silnika: 125 ccm
System chłodzenia: Powietrze
Układ zasilania: gaźnik
Moc (KM): 9,6
Max. moment obr. (Nm): 9,5
Przeniesienie napędu: CVT
Wymiary [dł./szer./wys. (mm)]: 2040/740/1270
Zbiornik paliwa (L): 6
Rozmiar opon przód: 100/80-16
Rozmiar opon tył: 120/80-16
System hamulcowy – typ (przód/tył): tarcza / tarcza
Układ hamulcowy – średnica (mm): 220 / 180
Dostępna kolorystyka: biały, czarny, grafitowy

 

Więcej w Testy Moto
Suzuki Burgman 125 – Nie dla psa kiełbasa

Suzuki Burgman 125. 11 lat na rynku, trzy generacje, niewiele zmian. Czy nadal jest tak fajnym sprzętem jak w czasach,...

Zamknij