Spis treści
Kawasaki VN900 jako motocykl używany, zobacz, jaka jest jego historia, dane techniczne, wady i zalety oraz nasza opinia o tym modelu…
Niektóre motocykle mają być szybkie, inne wszechstronne, jeszcze inne tanie w eksploatacji. Bohater niniejszego artykułu powinien być przepisywany na nerwicę, depresję i stany lękowe, bowiem jak żaden potrafi wprowadzić w stan relaksacji…
Przodków Kawasaki VN900 Classic należy szukać w bardzo udanych Vulcanach VN 750, których sprzedaż rozpoczęła się w 1985. W 1994 zadebiutował VN800, którego opisywaliśmy całkiem niedawno. W 2006 roku zaprezentowano jego następcę, VN900. Motocykl podobnie jak większy brat ewoluował w zakresie rozwoju pojemności. VN1500 z 1986 posiadał w kolejnych generacjach silniki o pojemnościach 1600, 1700, a także 2000 ccm.
Wraz z modernizacją wprowadzano rozwiązania, które czyniły z motocykla lepiej dostosowany do potrzeb nabywców, ale i coraz lepszy pod względem technicznym. Dlaczego Kawasaki zwlekało 12 lat z wprowadzeniem następcy VN800? Za wszystko odpowiadała norma emisji spali Euro3, która obowiązywała od 2006. I bohater tego materiału idealnie ją spełniał, dlatego, zamiast marnować energię na unowocześnianie VN800, po prostu zaprojektowano nowy model.
Kawasaki VN900: czym różni się od VN800?
Czym się różni Kawasaki VN900? Upraszczając, zastosowano wtrysk paliwa wraz z modyfikacją całego układu zasilania, powiększono pojemność, dodano katalizator. W efekcie motocykl był bardziej ekologiczny, ale moc zmniejszyła się o 6 KM a wraz z nią prędkość maksymalna oraz przyspieszenie do setki.
Wraz z masą większą o 20 kg użytkownicy mogli czuć się rozczarowani. Na poprawę humoru maksymalny moment obrotowy wrósł o 14 Nm, a napęd zamiast łańcucha powierzono pasowi zębatemu. Nie brudzącemu felg i pracującemu ciszej.
Klientów irytowała sytuacja, w której interwał serwisowy wynosił zaledwie 6000 km, o 1000 mniej niż w VN800.
Kawasaki VN900 komfort / jazda
Kawasaki VN900 uznawany jest za motocykl komfortowy. Wygodna kanapa, świetnie wytłumione drgania silnika, cichy wydech, płynna zmiana biegów, lekko pracująca dźwignia sprzęgła oraz szerokie podłogi dla pasażera sprawiają, że motocykl bywa intensywnie eksploatowany. Wysokość umieszczenia podnóżków jest taka, że złożenia w zakręcie nie są problemem.
Motocykl lubi jednak bardziej majestatyczną jazdę. Ważący blisko 280 kg pojazd nie jest pociskiem do szybkiej zmiany kierunków. Zdaniem użytkowników kształt kierownicy jest zbyt szeroki i nieintuicyjny. Tylne zawieszenie z wahaczem udającym sztywny tył ma zbyt mały skok, który sprawia, że podróże drogami o gorszej nawierzchni bywają uciążliwe…
Fani ostrzejszej jazdy będą rozczarowani układem hamulcowym. Tylna tarcza szybko się blokuje, przednia bywa zbyt mało wydajna. Kawasaki najbardziej preferuje spokojną, dostojną jazdę, prowadzenie w takich warunkach nie jest wymagające, za to bardzo przyjemne zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Co ważne, bogata oferta akcesoriów zdecydowanie ułatwi personalizację w kierunku turystyki…
Kawasaki VN900 wygląd
Pojazd idealnie wpisuje się w gusta miłośników amerykańskiej motoryzacji. Linia motocykla przypomina wzorce zza oceanu, a tylny wahacz stylizowany na sztywną ramę potęguje to wrażenie. Niestety, mnóstwo elementów udających chromowany metal jest wykonanych z tworzywa sztucznego. Czy to źle? Wielu japońskich producentów stosuje podobne tricki, co ma wpływ na masę i koszty produkcji…
Wersje Kawasaki VN900
Oprócz klasycznego VN900 Classic w 2007 roku pojawiła się wersja Custom. Miała większą średnicę felgi, obręcze odlewane z aluminium, z czego z tyłu tarcza koła była pełna. Pojazd posiadał skromne błotniki, dzięki czemu wyglądał na lżejszy i poddany przeróbkom w warsztacie budującym customy.
W 2011 do sprzedaży weszły dwie wersje bazujące na Classic. Pierwszą był SE (Special Edition) z białą barwą na oponach oraz dużą ilości czerni. Drugą z dwoma bocznymi reflektorami, szybą, oparciem dla pasażera i sakwami nazwano LT (Light Tourer).
Kawasaki VN900 słabe punkty
Największym problemem modelu był fakt, że producent nie wprowadził do produkcji systemu ABS i to do dzisiaj, gdzie pojazd wciąż oferowany jest na niektórych rynkach. Z Europy zniknął w 2016 roku.
Na szczęście nie można narzekać na trwałość i niezawodność. Drobne problemy mogą pojawić się w oprogramowaniu sterownika silnika, przewodem paliwowym, niepowracającą manetką gazu i szybkim zużyciem alternatora. Usterki były objęte akcjami serwisowymi.
Nasza opinia
Użytkownicy rzadko pozbywają się tego udanego modelu, a o cenach decyduje stan i wygląd maszyny, rzadziej rocznik. Na aukcjach w Polsce ceny zawierają się pomiędzy 16 a 34 tysiącami złotych.
Jeśli lubicie spokojną, relaksacyjną jazdę po niezłych drogach i to w towarzystwie pasażera, będzie to bardzo uczciwy wybór! Szczególnie że pod względem bezawaryjności i stylistyki ten motocykl jest bardzo udaną konstrukcją.
Kawasaki VN900 wady i zalety
Zalety:
– wysoki komfort jazdy
-jakość wykonania
-cena
-zasięg na zbiorniku
-oszczędny silnik
Wady
-słabe hamulce
-przeciętne osiągi
-mały skok zawieszenia z tyłu
-interwał serwisowy co 6000 km
Kawasaki VN900 – dane techniczne
Silnik | widlasty |
Układ i liczba cylindrów | V 2 |
Średnica cylindra | 88,0 mm |
Skok tłoka | 74,2 mm |
Pojemność skokowa | 903 cm3 |
Rozrząd | ohc |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Moc maksymalna (kW) | 35 kW |
Moc maksymalna (KM) | 48 KM |
Przy obrotach/min | 5700 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 77,0 Nm |
Przy obrotach/min | 3700 obr/min |
Zasilanie | wtrysk |
Rozrusznik | b.d. |
Stopień sprężania | 9,5 |
Liczba biegów | 5 |
Napęd tylnego koła | pasek zębaty |
System oczyszczania spalin | katalizator + system dopalania spalin |
Rama – budowa | rama kołyskowa podwójna |
Rama – materiał | stalowa |
Skoki zawieszeń przód | 150 mm |
Skoki zawieszeń tył | 100 mm |
Hamulce przód | jedna tarcza |
Hamulce tył | jedna tarcza |
ABS | brak |
Rozstaw osi | 1645 mm |
Kąt główki ramy | 58,0 ° |
wyprzedzenie | 160 mm |
Rozmiar opon przód | 130/90-16 |
Rozmiar rozmiar opon tył | 180/70 15 |
Wysokość siedzenia | 680 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 20,0 l |
Rezerwa | b.d. |
Masa własna | 282 kg |
Ładowność | 180 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 462 kg |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Masa z paliwem | 283 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,1 l/100 km |
Zostaw odpowiedź