Kawasaki VN900 jako motocykl używany, zobacz, jaka jest jego historia, dane techniczne, wady i zalety oraz nasza opinia o tym modelu…

Niektóre motocykle mają być szybkie, inne wszechstronne, jeszcze inne tanie w eksploatacji. Bohater niniejszego artykułu powinien być przepisywany na nerwicę, depresję i stany lękowe, bowiem jak żaden potrafi wprowadzić w stan relaksacji…

Przodków Kawasaki VN900 Classic należy szukać w bardzo udanych Vulcanach VN 750, których sprzedaż rozpoczęła się w 1985. W 1994 zadebiutował VN800, którego opisywaliśmy całkiem niedawno. W 2006 roku zaprezentowano jego następcę, VN900. Motocykl podobnie jak większy brat ewoluował w zakresie rozwoju pojemności. VN1500 z 1986 posiadał w kolejnych generacjach silniki o pojemnościach 1600, 1700, a także 2000 ccm.

Kawasaki VN900 w wersji Custom. Widok z boku
Kawasaki VN900 w wersji Custom

Wraz z modernizacją wprowadzano rozwiązania, które czyniły z motocykla lepiej dostosowany do potrzeb nabywców, ale i coraz lepszy pod względem technicznym. Dlaczego Kawasaki zwlekało 12 lat z wprowadzeniem następcy VN800? Za wszystko odpowiadała norma emisji spali Euro3, która obowiązywała od 2006. I bohater tego materiału idealnie ją spełniał, dlatego, zamiast marnować energię na unowocześnianie VN800, po prostu zaprojektowano nowy model.

Kawasaki VN900: czym różni się od VN800?

Czym się różni Kawasaki VN900? Upraszczając, zastosowano wtrysk paliwa wraz z modyfikacją całego układu zasilania, powiększono pojemność,  dodano katalizator. W efekcie motocykl był bardziej ekologiczny, ale moc zmniejszyła się o 6 KM a wraz z nią prędkość maksymalna oraz przyspieszenie do setki.

Majestatyczny turystyk? Kawasaki VN900 Custom LT
Kawasaki VN900 Custom LT…

Wraz z masą większą o 20 kg użytkownicy mogli czuć się rozczarowani. Na poprawę humoru maksymalny moment obrotowy wrósł o 14 Nm, a napęd zamiast łańcucha powierzono pasowi zębatemu. Nie brudzącemu felg i pracującemu ciszej.

Klientów irytowała sytuacja, w której interwał serwisowy wynosił zaledwie 6000 km, o 1000 mniej niż w  VN800.

Kawasaki VN900 komfort / jazda

Kawasaki VN900 uznawany jest za motocykl komfortowy. Wygodna kanapa, świetnie wytłumione drgania silnika, cichy wydech, płynna zmiana biegów, lekko pracująca dźwignia sprzęgła oraz szerokie podłogi dla pasażera sprawiają, że motocykl bywa intensywnie eksploatowany. Wysokość umieszczenia podnóżków jest taka, że złożenia w zakręcie nie są problemem.

Motocykl lubi jednak bardziej majestatyczną jazdę. Ważący blisko 280 kg pojazd nie jest pociskiem do szybkiej zmiany kierunków. Zdaniem użytkowników kształt kierownicy jest zbyt szeroki i nieintuicyjny. Tylne zawieszenie z wahaczem udającym sztywny tył ma zbyt mały skok, który sprawia, że podróże drogami o gorszej nawierzchni bywają uciążliwe…

Kawasaki VN900 Classic SE, widok z boku
Kawasaki VN900 Classic SE

Fani ostrzejszej jazdy będą rozczarowani układem hamulcowym. Tylna tarcza szybko się blokuje, przednia bywa zbyt mało wydajna. Kawasaki najbardziej preferuje spokojną, dostojną jazdę, prowadzenie w takich warunkach nie jest wymagające, za to bardzo przyjemne zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Co ważne, bogata oferta akcesoriów zdecydowanie ułatwi personalizację w kierunku turystyki…

Kawasaki VN900 wygląd

Pojazd idealnie wpisuje się w gusta miłośników amerykańskiej motoryzacji. Linia motocykla przypomina wzorce zza oceanu, a tylny wahacz stylizowany na sztywną ramę potęguje to wrażenie. Niestety, mnóstwo elementów udających chromowany metal jest wykonanych z tworzywa sztucznego. Czy to źle? Wielu japońskich producentów stosuje podobne tricki, co ma wpływ na masę i koszty produkcji…

Wersje Kawasaki VN900

Oprócz klasycznego VN900 Classic w 2007 roku pojawiła się wersja Custom. Miała większą średnicę felgi, obręcze odlewane z aluminium, z czego z tyłu tarcza koła była pełna. Pojazd posiadał skromne błotniki, dzięki czemu wyglądał na lżejszy i poddany przeróbkom w warsztacie budującym customy.

W 2011 do sprzedaży weszły dwie wersje bazujące na Classic. Pierwszą był SE (Special Edition) z białą barwą na oponach oraz dużą ilości czerni. Drugą z dwoma bocznymi reflektorami, szybą, oparciem dla pasażera i sakwami nazwano LT (Light Tourer).

Kawasaki VN900 słabe punkty

Największym problemem modelu był fakt, że producent nie wprowadził do produkcji systemu ABS i to do dzisiaj, gdzie pojazd wciąż oferowany jest na niektórych rynkach. Z Europy zniknął w 2016 roku.

Na szczęście nie można narzekać na trwałość i niezawodność. Drobne problemy mogą pojawić się w oprogramowaniu sterownika silnika, przewodem paliwowym, niepowracającą manetką gazu i szybkim zużyciem alternatora. Usterki były objęte akcjami serwisowymi.

Nasza opinia

Użytkownicy rzadko pozbywają się tego udanego modelu, a o cenach decyduje stan i wygląd maszyny, rzadziej rocznik. Na aukcjach w Polsce ceny zawierają się pomiędzy 16 a 34 tysiącami złotych.

Jeśli lubicie spokojną, relaksacyjną jazdę po niezłych drogach i to w towarzystwie pasażera, będzie to bardzo uczciwy wybór! Szczególnie że pod względem bezawaryjności i stylistyki ten motocykl jest bardzo udaną konstrukcją.

Kawasaki VN900 wady i zalety

Zalety:

– wysoki komfort jazdy

-jakość wykonania

-cena

-zasięg na zbiorniku

-oszczędny silnik

Wady

-słabe hamulce

-przeciętne osiągi

-mały skok zawieszenia z tyłu

-interwał serwisowy co 6000 km

Kawasaki VN900 – dane techniczne

Silnikwidlasty 
Układ i liczba cylindrówV 2 
Średnica cylindra88,0 mm 
Skok tłoka74,2 mm 
Pojemność skokowa903 cm3 
Rozrządohc 
Liczba zaworów na cylinder4
Moc maksymalna (kW)35 kW 
Moc maksymalna (KM)48 KM 
Przy obrotach/min5700 obr/min 
Maksymalny moment obrotowy77,0 Nm 
Przy obrotach/min3700 obr/min 
Zasilaniewtrysk 
Rozrusznikb.d. 
Stopień sprężania9,5
Liczba biegów5
Napęd tylnego kołapasek zębaty 
System oczyszczania spalinkatalizator  + system dopalania spalin
Rama – budowarama kołyskowa podwójna 
Rama – materiałstalowa 
Skoki zawieszeń przód150 mm 
Skoki zawieszeń tył100 mm 
Hamulce przódjedna tarcza 
Hamulce tyłjedna tarcza 
ABSbrak 
Rozstaw osi1645 mm 
Kąt główki ramy58,0 ° 
wyprzedzenie160 mm 
Rozmiar opon przód130/90-16 
Rozmiar rozmiar opon tył 180/70 15 
Wysokość siedzenia680 mm 
Pojemność zbiornika paliwa20,0 l 
Rezerwab.d. 
Masa własna282 kg 
Ładowność180 kg 
Dopuszczalna masa całkowita462 kg 
Prędkość maksymalna160 km/h 
Masa z paliwem283 kg 
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s 
Średnie zużycie paliwa4,1 l/100 km 

Więcej w Motocykle, Używane, Wyróżnione
Kurtka i spodnie Adrenaline Orion: komplet turystyczny w teście [opinia, wady, zalety, zdjęcia]

Adrenaline Orion to trójwarstwowy, tekstylny zestaw odzieży turystycznej na motocykl. Kurtka i spodnie Orion łączą przystępną cenę z wysoką jakością...

Zamknij