Kamienie milowe w rozwoju motocykli - BMW wprowadziło widelec teleskopowy, ABS, i wiele innych... - Motogen.pl

Niektóre marki wnoszą w rozwój motocyklizmu zdecydowanie więcej, niż pozostałe. Do takich należy BMW, którego najnowsze rozwiązania wytyczają kierunek w branży i błyskawicznie znajdują naśladowców. Co to za rozwiązania? Postaramy się prześledzić blisko 100 lat historii marki…

Widelec teleskopowy w motocyklu przed II Wojną Światową

W 1923 roku BMW zaprezentowało pierwszy własny motocykl R 32. Już rok później powstaje R 39 model, który jako pierwszy wykorzystuje w miejsce klinowego hamulca nożnego, hamulec szczękowy działający na wał napędowy.

BMW R 32
BMW R 32

Kilka lat później, w 1935 roku w modelu R 12 pojawia się rozwiązanie, które do dzisiaj jest wykorzystywane w większości motocykli, szczególnie w klasykach i pojazdach o mniejszej pojemności. Tym rozwiązaniem jest hydrauliczny widelec teleskopowy. Względem dotychczas stosowanych przednich zawieszeń, oferuje dużo wyższy komfort i stabilność jazdy.

Okres powojenny w motocyklach BMW

Po przednim zawieszeniu przyszedł czas na tylne. Prawie 20 lat trwało znalezienie optymalnego rozwiązania. Po serii motocykli z tylnym zawieszeniem suwakowym, w 1955 roku zastosowało w modelach R 50 i R 69 po raz pierwszy tylne zawieszenie oparte na wahaczu wleczonym. Był on podparty na dwóch elementach resorująco-tłumiących umieszczonych po obu stronach koła. Pozostał standardem w konstrukcjach motocyklowych w zasadzie do dzisiaj (chociaż jednoślady bardziej sportowe wykorzystują centralny element resorująco-tłumiący).

BMW R 69
BMW R 69

W 1960 roku w modelu BMW R 69 S zastosowano pierwszy, seryjnie montowany, hydrauliczny amortyzator skrętu. R 69 S był najszybszym ówczesnym, seryjnym, niemieckim super motocyklem.

W 1973 roku marka postanowiła szczególnie zadbać o bezpieczeństwo swoich użytkowników jako pierwsza, montując w sześciu modelach reflektor H4. W tym samym roku debiutuje R 90 S. Zastosowano w nim jako pierwszym dwie tarcze hamulcowe przy przednim kole…

Kolejne rozwiązanie, wdrożone do produkcji po raz pierwszy w BMW, a bez którego dzisiaj nie wyobrażamy sobie motocykli sportowych i turystycznych, zadebiutowało w 1976 roku. W modelu R 100 RS oferowano pełną owiewkę dopracowaną w tunelu aerodynamiczną. Oczywiście wraz z zastosowaniem owiewki wzrosła prędkość maksymalna, komfort kierowcy, a także spadło zużycie paliwa.

BMW R 100 RS
BMW R 100 RS

Trzy lata później w opcji wyposażenia dodatkowego BMW wprowadziło podgrzewane manetki. Początkowo wzbudzały szydercze komentarze. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie modele turystyczne bez tego rozwiązania. W ofercie BMW są nawet w seriach typowo sportowych. Dzięki nim mamy większy komfort, a zgodnie z badaniami naukowymi kierowcy z ciepłymi rękoma szybciej reagują na zmianę sytuacji na drodze…

Nowa era w motocyklach BMW Motorrad

W 1980 roku zadebiutował BMW R 80 G/S. To prekursor dzisiejszego segmentu adventure, turystycznych enduro i wszelkich modeli wyprawowych. Nowością był wahacz jednostronny w tylnym zawieszeniu wśród pojazdów o dużej pojemności. Ma większą odporność na skręcanie względem tradycyjnych wahaczy, łatwiej także wymienić oponę w warunkach garażowych.

BMW R 80 G/S
BMW R 80 G/S

Siedem lat później BMW prezentuje tylne zawieszenie typu Paralever. To specjalny wahacz jednostronny z dwoma przegubami. Jego konstrukcja minimalizuje przenoszenie reakcji układu napędowego na zawieszenie, powstałej w wyniku zamknięcia lub otworzenia przepustnicy. Zastosowano go w modelach R 80 GS oraz R 100 GS w 1987 roku.

Rok później BMW opracowało system ABS, który uratował wielu kierowców przed upadkiem w wyniku zablokowania któregoś z kół. Korzyści ze stosowania systemu są olbrzymie, a patrząc z perspektywy czasu, w naszym odczuciu to rozwiązanie, które w przypadku bezpieczeństwa jazdy motocyklem było największym krokiem milowym. Dzisiaj jest obowiązkowe w EU dla jednośladów o większych pojemnościach.

BMW K1
BMW K1

W 1988 zaprezentowano BMW K1, które było przełomowe pod kątem dopracowania osłon aerodynamicznych oraz jako pierwsze otrzymało elektroniczny układ zarządzania silnikiem. System Bosch Motronic zarządzał nie tylko dawką paliwa, ale i przejął funkcję sterowania zapłonem silnika. Dzięki temu uzyskano optymalne osiągi przy ograniczonym zużyciu paliwa. Dwa lata później do serii K BMW oferowało w opcji trójdrożny katalizator, który był pierwszym, stosowanym seryjnie w motocyklach. Po 2000 roku wszystkie modele marki były w niego wyposażone seryjnie.

W 1993 roku BMW na rynku zadebiutował R 1100 RS, posiadający przednie zawieszenie Telelever łączące cechy widelca teleskopowego i wahacza pchanego. Jego właściwości ograniczają nurkowanie podczas hamowania, nie wpływając na rozstaw osi w tak znacznym stopniu jak w przypadku widelca teleskopowego. Wraz z systemem ABS droga hamowania ulega wyraźnemu skróceniu. Pięć lat później do motocykla trafiają reflektory z technologią elipsoidalną, poprawiającą oświetlenie drogi.

Motocykle BMW wkraczają w XXI wiek

W 2004 roku w modelu K 1200 S BMW wprowadziło system ESA. Jest to zawieszenie regulowane przyciskiem elektronicznym, dostosowujące charakterystykę i twardość w zależności od sposobu jazdy, warunków, obciążenia i wybranego trybu jazdy. Dzisiaj wielu producentów pracuje nad podobnym systemem. W BMW większość modeli posiada system ESA jeśli nie w standardzie, to w wyposażeniu dodatkowym…

BMW K 1200 S
BMW K 1200 S

W 2010 roku BMW dokonało kolejnej rewolucji lampami adaptacyjnymi doświetlającymi drogę.

Cofnijmy się o rok wstecz. W 2009 w salonach pojawił się BMW S 1000 RR, pierwszy superbike marki. Zastosowano w nim rozbudowaną elektronikę, niedostępną u konkurentów obejmującą tryby jazdy, kontrolę trakcji i układ ABS. Wybranie odpowiedniego trybu zmieniało charakter i czułość wspomnianych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, a także sposób oddawania osiągów. Dotychczas w sportowych motocyklach był dostępny ABS (Honda CBR1000) lub tryby pracy wtrysku, ale to BMW jako pierwsze wprowadziło i połączyło te systemy w motocyklach sportowych o pojemności 1000 ccm.

BMW M 1000 RR 2021
BMW M 1000 RR 2021 – fot. Tomazi.pl

Warto wspomnieć o dwóch kolejnych pomysłach marki, wdrożonych do produkcji do czasów obecnych. Mowa o przednich reflektorach wykonanych w technologii LED, które zadebiutowały w R 1200 GS w 2013 roku, oraz radarze współpracującym z tempomatem, który BMW na R 1250 RT zaprezentowało w tym samym czasie co Ducati, a więc pod koniec 2020 roku.

Jaka czeka nas przyszłość?

Jak będzie wyglądać przyszłość? Z pewnością główne wysiłki marki BMW Motorrad oscylują wokół pojazdów elektrycznych, które w perspektywie kilku lat zdominują branżę jednośladów. Taki pojazd, C-Evolution, BMW ma w ofercie od 7 lat. I jest to pierwszy, produkowany seryjnie maksiskuter.

BMW C-Evolution
BMW C-Evolution – fot. Tomazi.pl

Patrząc na powyższe rozwiązania, mamy wrażenie, że to BMW kreuje konstrukcje motocykli. To, jak będzie wyglądać jednoślad za 5, 10, 15 lat, zapewne jest już w fazie projektów, szkiców lub testów w laboratoriach marki. Jednak możemy być pewni, że najnowsze rozwiązania poprawią komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Tak, jak niemal od stu lat…

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany