Spis treści
Niektóre marki wnoszą w rozwój motocyklizmu zdecydowanie więcej, niż pozostałe. Do takich należy BMW, którego najnowsze rozwiązania wytyczają kierunek w branży i błyskawicznie znajdują naśladowców. Co to za rozwiązania? Postaramy się prześledzić blisko 100 lat historii marki…
Widelec teleskopowy w motocyklu przed II Wojną Światową
W 1923 roku BMW zaprezentowało pierwszy własny motocykl R 32. Już rok później powstaje R 39 model, który jako pierwszy wykorzystuje w miejsce klinowego hamulca nożnego, hamulec szczękowy działający na wał napędowy.
Kilka lat później, w 1935 roku w modelu R 12 pojawia się rozwiązanie, które do dzisiaj jest wykorzystywane w większości motocykli, szczególnie w klasykach i pojazdach o mniejszej pojemności. Tym rozwiązaniem jest hydrauliczny widelec teleskopowy. Względem dotychczas stosowanych przednich zawieszeń, oferuje dużo wyższy komfort i stabilność jazdy.
Okres powojenny w motocyklach BMW
Po przednim zawieszeniu przyszedł czas na tylne. Prawie 20 lat trwało znalezienie optymalnego rozwiązania. Po serii motocykli z tylnym zawieszeniem suwakowym, w 1955 roku zastosowało w modelach R 50 i R 69 po raz pierwszy tylne zawieszenie oparte na wahaczu wleczonym. Był on podparty na dwóch elementach resorująco-tłumiących umieszczonych po obu stronach koła. Pozostał standardem w konstrukcjach motocyklowych w zasadzie do dzisiaj (chociaż jednoślady bardziej sportowe wykorzystują centralny element resorująco-tłumiący).
W 1960 roku w modelu BMW R 69 S zastosowano pierwszy, seryjnie montowany, hydrauliczny amortyzator skrętu. R 69 S był najszybszym ówczesnym, seryjnym, niemieckim super motocyklem.
W 1973 roku marka postanowiła szczególnie zadbać o bezpieczeństwo swoich użytkowników jako pierwsza, montując w sześciu modelach reflektor H4. W tym samym roku debiutuje R 90 S. Zastosowano w nim jako pierwszym dwie tarcze hamulcowe przy przednim kole…
Kolejne rozwiązanie, wdrożone do produkcji po raz pierwszy w BMW, a bez którego dzisiaj nie wyobrażamy sobie motocykli sportowych i turystycznych, zadebiutowało w 1976 roku. W modelu R 100 RS oferowano pełną owiewkę dopracowaną w tunelu aerodynamiczną. Oczywiście wraz z zastosowaniem owiewki wzrosła prędkość maksymalna, komfort kierowcy, a także spadło zużycie paliwa.
Trzy lata później w opcji wyposażenia dodatkowego BMW wprowadziło podgrzewane manetki. Początkowo wzbudzały szydercze komentarze. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie modele turystyczne bez tego rozwiązania. W ofercie BMW są nawet w seriach typowo sportowych. Dzięki nim mamy większy komfort, a zgodnie z badaniami naukowymi kierowcy z ciepłymi rękoma szybciej reagują na zmianę sytuacji na drodze…
Nowa era w motocyklach BMW Motorrad
W 1980 roku zadebiutował BMW R 80 G/S. To prekursor dzisiejszego segmentu adventure, turystycznych enduro i wszelkich modeli wyprawowych. Nowością był wahacz jednostronny w tylnym zawieszeniu wśród pojazdów o dużej pojemności. Ma większą odporność na skręcanie względem tradycyjnych wahaczy, łatwiej także wymienić oponę w warunkach garażowych.
Siedem lat później BMW prezentuje tylne zawieszenie typu Paralever. To specjalny wahacz jednostronny z dwoma przegubami. Jego konstrukcja minimalizuje przenoszenie reakcji układu napędowego na zawieszenie, powstałej w wyniku zamknięcia lub otworzenia przepustnicy. Zastosowano go w modelach R 80 GS oraz R 100 GS w 1987 roku.
Rok później BMW opracowało system ABS, który uratował wielu kierowców przed upadkiem w wyniku zablokowania któregoś z kół. Korzyści ze stosowania systemu są olbrzymie, a patrząc z perspektywy czasu, w naszym odczuciu to rozwiązanie, które w przypadku bezpieczeństwa jazdy motocyklem było największym krokiem milowym. Dzisiaj jest obowiązkowe w EU dla jednośladów o większych pojemnościach.
W 1988 zaprezentowano BMW K1, które było przełomowe pod kątem dopracowania osłon aerodynamicznych oraz jako pierwsze otrzymało elektroniczny układ zarządzania silnikiem. System Bosch Motronic zarządzał nie tylko dawką paliwa, ale i przejął funkcję sterowania zapłonem silnika. Dzięki temu uzyskano optymalne osiągi przy ograniczonym zużyciu paliwa. Dwa lata później do serii K BMW oferowało w opcji trójdrożny katalizator, który był pierwszym, stosowanym seryjnie w motocyklach. Po 2000 roku wszystkie modele marki były w niego wyposażone seryjnie.
W 1993 roku BMW na rynku zadebiutował R 1100 RS, posiadający przednie zawieszenie Telelever łączące cechy widelca teleskopowego i wahacza pchanego. Jego właściwości ograniczają nurkowanie podczas hamowania, nie wpływając na rozstaw osi w tak znacznym stopniu jak w przypadku widelca teleskopowego. Wraz z systemem ABS droga hamowania ulega wyraźnemu skróceniu. Pięć lat później do motocykla trafiają reflektory z technologią elipsoidalną, poprawiającą oświetlenie drogi.
Motocykle BMW wkraczają w XXI wiek
W 2004 roku w modelu K 1200 S BMW wprowadziło system ESA. Jest to zawieszenie regulowane przyciskiem elektronicznym, dostosowujące charakterystykę i twardość w zależności od sposobu jazdy, warunków, obciążenia i wybranego trybu jazdy. Dzisiaj wielu producentów pracuje nad podobnym systemem. W BMW większość modeli posiada system ESA jeśli nie w standardzie, to w wyposażeniu dodatkowym…
W 2010 roku BMW dokonało kolejnej rewolucji lampami adaptacyjnymi doświetlającymi drogę.
Cofnijmy się o rok wstecz. W 2009 w salonach pojawił się BMW S 1000 RR, pierwszy superbike marki. Zastosowano w nim rozbudowaną elektronikę, niedostępną u konkurentów obejmującą tryby jazdy, kontrolę trakcji i układ ABS. Wybranie odpowiedniego trybu zmieniało charakter i czułość wspomnianych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, a także sposób oddawania osiągów. Dotychczas w sportowych motocyklach był dostępny ABS (Honda CBR1000) lub tryby pracy wtrysku, ale to BMW jako pierwsze wprowadziło i połączyło te systemy w motocyklach sportowych o pojemności 1000 ccm.
Warto wspomnieć o dwóch kolejnych pomysłach marki, wdrożonych do produkcji do czasów obecnych. Mowa o przednich reflektorach wykonanych w technologii LED, które zadebiutowały w R 1200 GS w 2013 roku, oraz radarze współpracującym z tempomatem, który BMW na R 1250 RT zaprezentowało w tym samym czasie co Ducati, a więc pod koniec 2020 roku.
Jaka czeka nas przyszłość?
Jak będzie wyglądać przyszłość? Z pewnością główne wysiłki marki BMW Motorrad oscylują wokół pojazdów elektrycznych, które w perspektywie kilku lat zdominują branżę jednośladów. Taki pojazd, C-Evolution, BMW ma w ofercie od 7 lat. I jest to pierwszy, produkowany seryjnie maksiskuter.
Patrząc na powyższe rozwiązania, mamy wrażenie, że to BMW kreuje konstrukcje motocykli. To, jak będzie wyglądać jednoślad za 5, 10, 15 lat, zapewne jest już w fazie projektów, szkiców lub testów w laboratoriach marki. Jednak możemy być pewni, że najnowsze rozwiązania poprawią komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Tak, jak niemal od stu lat…
Zostaw odpowiedź