JJ2S X4 500 – polski designerski motocykl w Genewie - Motogen.pl

Zapewne pamiętacie nietypowy motocykl z silnikiem krzyżowym, który miał swoją premierę w 2007 roku. Zdjęcia tego projektu obiegły wszystkie najważniejsze strony internetowe dotyczące jednośladów. Przypominamy, że model JJ2S X4 500 to projekt pochodzący z polskiego studia! Teraz firma JJS Design została zaproszona na wystawę „Design in Poland – Transition to Modernity” jaka odbywa się właśnie w Genewie. Tych, którzy aktualnie nie mogą się tam wybrać informujemy, że wystawa będzie też prezentowana w Poznaniu przez cały listopad w czasie trwania Międzynarodowych Targów Poznańskich.

JJ2S X4 500

JJ2S X4 500 został w całości stworzony przez Jacka Synakiewicza. Motocykl swoim wyglądem nawiązuje do takich maszyn jak sportowe „angliki”. W projekcie widać inspirację motocyklami typu cafe racery. Zresztą w zamyśle JJ2S X4 ma być miejskim jednośladem dającym dużą przyjemność z jazdy.

Motocykl napędzany jest pierwszym w historii silnikiem dwusuwowym, w którym odseparowane są w prosty sposób układ zasilania oraz układ smarowania. Poza tym, również po raz pierwszy, zastosowano w jednośladzie silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym. Jednostka jest chłodzona cieczą i olejem. Warto wspomnieć, że ten nietypowy silnik jest elementem nośnym. Do niego przymocowana jest bowiem rama, wahacz, skrzynia biegów, zbiornik oleju i inne komponenty. Silnik krzyżowy ma generować około 110 KM przy 8 000 obr/min.

Motocykl studialny

„Po otrzymaniu zaproszenia (przyp. red.: na wystawę w Genewie) doszedłem do wniosku, że pokazywanie projektu to już trochę za mało. Po dłuższej rozmowie telefonicznej z Wojtkiem Garusem, współwłaścicielem firmy GG TECH W.Garus i T.Gromek Spółka Jawna podjęliśmy decyzję o budowie motocykla studialnego, którego głównym zadaniem ma być zaprezentowanie możliwości projektowych JJS Design i możliwości wykonawczych GG TECH. Po podjęciu decyzji GG TECH rozpoczął prace związane z wykonaniem poszczególnych elementów silnika, a ja szukałem wykonawców ramy i układu wydechowego.

Efektem miesięcznej, bardzo ciężkiej pracy wszystkich zaangażowanych w ten projekt jest to, co możecie obejrzeć na stronie. Planujemy zakończyć budowę motocykla studialnego w przyszłym roku” – powiedział twórca projektu JJ2S X4 Jacek Synakiewicz.

Jacek Synakiewicz o JJ2S X4

„Nie chciałem powielać tego, co jest już na rynku. Chciałem od podstaw zbudować coś swojego na bazie mojego silnika. Pierwszy był właśnie on. Wokół tej jednostki powstał motocykl. Mógłbym oczywiście wybudować chociażby łódkę z tym silnikiem, ale od 10 roku życia jeżdżę motocyklami. Wybór zatem był prosty.

Silnik jeszcze niestety nie jest zbudowany i przetestowany. Na szczęście, po wielu latach starania się, w końcu otrzymaliśmy na niego patent. Wniosek o opatentowanie silnika złożyłem w 2001 roku! Jednostka ma mieć niesamowity dźwięk. Cały motocykl, chociaż nieduży, będzie takim małym diabłem. Cały motocykl, chociaż nieduży, będzie takim małym diabłem.

Oprócz oczywiście silnika każdy element motocykla ma być wyeksponowany, dopracowany i piękny. Wszystko ma być dopieszczone do ostatniego szczegółu. W obecnych motocyklach większość rzeczy jest schowana za owiewkami. Ja chcę pokazać cały jednoślad. Oczywiście za takim dopracowaniem pójdą pieniądze. Finalna maszyna nie będzie tania, ale myślę, ze znajdą się zapaleńcy chętni posiadać JJ2S X4.

Obecnie skupiamy się na dokończeniu modelu studialnego. Być może uda nam się go pokazać na Intermocie w przyszłym roku. Miałaby to być taka światowa premiera tej maszyny i pokaz naszych możliwości. Oczywiście chcielibyśmy pozyskać partnera finansowego, który tak jak ja, zakocha się w tym motocyklu i pomoże w jej powstaniu.

Jeżeli wszystko dobrze pójdzie celem jest stworzenie nowej polskiej marki i produkcja niewielkiej ilości motocykli. Co ważne to przedsięwzięcie ma pozostać polskie! Na tym mi zależy.’

Polska marka?

JJ2S X4 500 to motocykl zasługujący na uwagę. Niestety na razie do produkcji maszyny brakuje pieniędzy. Od 2007 roku prace nad tym jednośladem właśnie z tego względu idą bardzo powoli. Mamy nadzieję, że zaproszenie na prestiżową, zagraniczną wystawę oraz dokończenie modelu studialnego spowodują iż znajdzie się inwestor, który będzie w stanie pomóc w dokończeniu projektu. Zresztą ambicją JJS Design nie jest tylko wprowadzenie na rynek modelu JJ2S X4, ale jak sami po ciuchu mówią, stworzenie nowej marki motocykli w Polsce. Czy jest to realny pomysł? Mamy nadzieję, że tak!