Olej do mieszanki 2T - jaki wybrać?

Jaki olej wybrać do mieszanki 2T? Jaki olej do skutera, crossa, czy motoroweru z dwusuwem? Aby silniki 2T mogły pracować wydajnie i zgodnie z normami, potrzebne są nowoczesne, dopracowane oleje – na przykład ELF.

Olej w silniku czterosuwowym pracuje w układzie zamkniętym. Oprócz smarowania pomaga on w chłodzeniu, utrzymuje wnętrze jednostki napędowej w czystości i zabezpiecza przed korozją. Trochę inne zadania ma przed sobą olej do 2T – w tym przypadku, jak sama nazwa „olej do mieszanki” wskazuje, środek smarny jest miksowany z benzyną i spalany w czasie pracy. Mamy więc do czynienia z układem otwartym. Nie występuje takie pojęcie jak wymiana oleju. Podobnie jak w przypadku olejów do czterosuwów, mamy podział na środki mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne.

Jaka mieszanka do skutera 2T?

To, czy olej jest dolewany do zbiornika, tak jak w wielu motocyklach typu cross, czy podawany z dozownika, jak w skuterach, nie ma większego znaczenia. Finalnie i tak we wnętrzu silnika stanowi gotową mieszankę. W zamierzchłych czasach paliwo z olejem przed wlaniem do zbiornika trzeba było długo mieszać (na stacjach benzynowych były nawet specjalne konewki). Teraz nie jest to potrzebne – mieszanka do 2T tworzy się niemal natychmiast po połączeniu oleju z benzyną.

Elf Scooter 2 Street olej do dwusuwa

Jaki olej do mieszanki 2T?

Jaki olej do mieszanki 2T powinniśmy stosować w naszym pojeździe? Odpowiedź jest bardzo prosta – zalecany przez producenta, albo lepszy. Tutaj nie ma ograniczeń w „górę”. Ranking olejów też nie jest lekturą obowiązkową, gdyż stosując markowe oleje do wysilonych jednostek dwusuwowych, na pewno nie zaszkodzimy silnikowi. Im olej wyższej jakości, tym mniej zanieczyszczeń w komorze spalania, mniej nagarów, mniejsze dymienie… A to oznacza również mniejsze zatykanie katalizatorów oraz znaczne ograniczenie osadzania popiołów i mostkowania świecy.

Jeśli chodzi o oznaczenia, to najbardziej popularne są klasyfikacje według: API (American Petroleum Institute),  JASO (Japanese Automotive Standards Organization) i  ISO (International Standard Organisation):

  • API TA czy TB – olej do silników 2T starszej konstrukcji, średnio obciążonych;
  • API TC –  olej do silników 2T średnio obciążonych, nowszych konstrukcji;
  • JASO FA czy FB  – olej do silników 2T starszej konstrukcji, średnio obciążonych;
  • JASO FC – olej do silników 2T średnio obciążonych, współczesnej konstrukcji;
  • JASO FD – olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji, o podwyższonej zawartości detergentów. Olej taki spala się praktycznie bezdymowo, tym samym zmniejszając zanieczyszczenie komory spalania, świecy i prawdopodobieństwo zatkania katalizatora;
  • ISO posiada 3 poziomy:  ISO: EGB i ISO: EGC to oleje o obniżonym dymieniu. ISO: EGD – to najwyższa jakość pod względem czystości silnika i spalin, jak również właściwości przeciwzużyciowych.

Jaka mieszanka na dotarcie 2T?

Przez wiele lat panowało przekonanie, że w okresie docierania powinno się zwiększać ilość oleju w paliwie. W chwili obecnej, w większości konstrukcji nawet nie ma takiej możliwości, chyba że oprócz stosowania dozownika dolejemy nieco oleju do benzyny.

Współczesne silniki z warstwą nikasilu na gładzi cylindra nie wymagają stosowania większej ilości oleju. W przypadku stosowania żeliwnych cylindrów, po prostu trzymajmy się zaleceń producenta części. Jeśli zakłada on zwiększenie ilości oleju z 1:50 do na przykład 1:30 – zróbmy to, na czas przewidziany w instrukcji.

Elf Moto 2 Off Road olej do dwusuwa

Zbyt bogata mieszanka 2T – więcej oleju to dobrze czy źle?

Za bogata mieszanka 2T nie jest wskazana. Nadmiar oleju nie tylko zwiększa ryzyko powstania nagarów, czy zapieczenia pierścieni tłokowych. W ekstremalnych przypadkach można nawet zatkać układ wydechowy! Co więcej, silnik ze zbyt dużą ilością oleju w mieszance wcale nie będzie miał więcej mocy.

Obecnie standardem jest proporcja 1:50, chyba że instrukcja naszego pojazdu zakłada inaczej (tak może być w starszych konstrukcjach). Dobrze od czasu do czasu sprawdzać regulację i poprawność działania dozownika, który podaje olej w odpowiedniej proporcji do paliwa.

Olej ELF do mieszanki do dwusuwa

Elf ma wieloletnie doświadczenie w zakresie olejów do silników 2T – firma dostarczała swoje technologie do MotoGP, w czasach gdy królowały jeszcze potężne dwusuwowe pięćsetki.

Dzisiaj w ofercie motocyklowych olejów Elf znajdziemy 5 olejów dedykowanych do silników 2T. Do silników klasycznej konstrukcji i mniej wysilonych przeznaczone są oleje mineralne ELF Moto 2 Self Mix oraz ELF Scooter 2 Self Mix. Ich zalety to ograniczone dymienie, bardzo dobre mieszanie się z paliwem i ograniczanie powstawania nagarów i osadów.

Z kolei przedstawicielem olejów półsyntetycznych jest ELF Moto 2 Off Road – produkt dedykowany do motocykli off-roadowych, ale mogący być stosowany także w innych, wysilonych silnikach dwusuwowych. Ma najwyższe klasyfikacje TC / FD / EGD i świetne parametry jeśli chodzi o smarowanie. Poza tym, praktycznie nie dymi, co jest bardzo ważne dla środowiska. Podobne właściwości, ale z ukierunkowaniem na najszybsze skutery, ma ELF Scooter 2 Street, który również jest olejem półsyntetycznym najwyższej klasy.

W ofercie Elfa nie braknie także olejów w pełni syntetycznych. ELF Moto 2 Tech jest dedykowany do motocykli drogowych (także sportowych i używanych w wyścigach) i wyczynowych maszyn off-roadowych. Ten bezdymny olej gwarantuje najlepsze osiągi (kompresję silnika), odpowiednie smarowanie i utrzymanie silnika w czystości.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany