Spis treści
Suzuki SV650, jaki olej stosować? To częste pytanie, bo Suzuki SV650 (oraz SFV 650 Gladius) to motocykl produkowany już od 24 lat!
Pierwsze Suzuki SV650 wyjechały na drogi publiczne w 1999 roku. Motocykl dostępny był w wersji naked (SV650N) z szeroką kierownicą, wyprostowaną pozycją i okrągłą lampą oraz w wersji sportowej (SV650S) z owiewką oraz kierownicą clipon wymuszającą sportową pozycję.
Motocykliści uwielbiali SV650 od dnia premiery i uwielbiają do dziś – a to dlatego, że SV650 wciąż pozostaje w sprzedaży! Przez 24 lata produkcji miał wiele modyfikacji (w tym dopasowanie do nowych norm emisji), a także kilka generacji. W 2009 roku model SV650 zastąpiony został przez SFV650 Gladius, który wciąż opierał się na tym samym silniku i tej samej filozofii. W sezonie 2016 znowu wróciło Suzuki SV 650, dostępne już wyłącznie w wersji naked. (Warto wspomnieć, że podobnie długą historię ma bratni model Suzuki V-Strom 650 z tym samym silnikiem.)
Jaki olej do Suzuki SV 650 oraz SFV 650 Gladius
Suzuki SV 650 (oraz SFV 650 Gladius) zawsze napędzane były silnikiem dwucylindrowym w układzie V-Twin, o pojemności 645 ccm. Jednostka zachwycała nie tylko przyspieszeniami i elastycznością, ale także wysoką wytrzymałością. Jak zwykle kluczem do utrzymania zdrowego silnika jest regularny serwis i stosowanie oleju o wysokiej jakości.
Najczęściej polecany na forach i grupach motocyklowych jest olej Motul. Narzędzie doboru oleju silnikowego, w zależności od roku produkcji modelu SV650 / SFV 650 Gladius, sugeruje nam od 3 do 6 typów olejów:
Suzuki SV 650 oraz SFV 650 Gladius w latach od 1999 do 2011:
- 7100 4T 10W-40
- 5100 4T 10W-40
- 300V 4T Factory Line RR 10W-40
Suzuki SV 650 oraz SFV 650 Gladius w latach od 2012 do 2022:
- 7100 4T 10W-40
- 7100 4T 10W-50
- 5100 4T 10W-40
- 5100 4T 10W-50
- 300V 4T Factory Line RR 10W-40
- 300V 4T Factory Line RR 15W-50
Suzuki SV 650 – olej 10W-40, 10W-50 czy 15W-50?
Jak widać na powyższej liście, Suzuki do silnika w Suzuki SV650 oraz SFV650 Gladiusie, najczęściej sugeruje olej o parametrach 10W-40, taka była oficjalna komunikacja do użytkownika motocykla. Dane producenta, z których korzystać mogły serwisy autoryzowane, dopuszczały poza lepkością 10W-40, także lepkości 10W-50, 15W-50, a nawet 20W-50 w zależności od temperatury zewnętrznej podczas użytkowania motocykla. Od roku produkcji 2012 oficjalna komunikacja do klienta została uzupełniona także olej o wyższej lepkości, typu 10W-50 lub 15W-50 i nie stało się to bez przyczyny. Użytkownicy często zgłaszali problemy z trudnością „szukania” luzu podczas stosowania olejów klasy 10W-40. Podczas stosowania wyższych klas lepkości np. 10W-50 czy 15W-50 problem ten znikał.
Pamiętać należy, że pierwsza liczba przed „W” oznacza tak zwaną lepkość zimową, czyli oznacza granicę płynięcia oleju w niskich temperaturach – w praktyce przy odpalaniu silnika i pracy na zimno. Druga liczba oznacza lepkość letnią, czyli w praktyce przy pracy już rozgrzanego silnika. Czyli jeżeli motocykl używany jest w wysokich temperaturach atmosferycznych lub w warunkach ekstremalnego traktowania i zwiększonej temperatury, przyda się olej o wyższej lepkości.
Nie zapominajmy także o zużyciu silnika. Im jest on większy i zużycie eksploatacyjne oleju wzrasta warto stosować wyższą lepkość oleju „na gorąco” – 10W-50 czy 15W-50. Stosowanie tej wyższej lepkości pozwoli na prawidłowe utrzymanie właściwego ciśnienia w magistrali olejowej i spowoduje mniejsze jego eksploatacyjne zużycie.
SV650 i SFV 650 Gladius – jaki olej na miasto, w podróż lub na tor?
Wybierając parametry oleju, pierwszym kryterium powinny być jego normy. W przypadku olejów Motul, każdy z trzech rodzajów (5100, 7100 oraz 300V) spełnia (a nawet przewyższa) wszelkie normy wyznaczane przez producentów silników.
Olej Motul 5100 to wyjątkowe połączenie sytentycznych i najlepszych mineralnych olejów bazowych w celu zapewnienia optymalnych właściwości oraz bardzo konkurencyjnej ceny. Olej 7100 to produkt w pełni syntetyczny, sprawdzający się we wszystkich możliwych zastosowaniach. Olej Motul 300V spełni wymagania najbardziej wysilonych jednostek, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Dobór oleju dopasuj do zastosowania swojego Suzuki SV650 lub SFV650 Gladius. Zwróć uwagę w jakich jeździsz temperaturach (wczesna wiosna w Polsce, czy gorące lato z wyjazdem do Chorwacji?) oraz w jakich warunkach (spokojne niedalekie trasy, czy częste treningi na torze?). Pamiętaj, że długa jazda z wysokim obciążeniem (autostrada z pasażerem?), a także częste zatrzymania i przyspieszania (miasto?) to także warunki mniej sprzyjające. Jeżeli odpowiedziałeś sobie na te pytania oraz uważnie przeczytałeś powyższy tekst, olej dobierzesz z łatwością.
Leave a Reply