Jaki olej do Suzuki SV650? - Motogen.pl

Suzuki SV650, jaki olej stosować? To częste pytanie, bo Suzuki SV650 (oraz SFV 650 Gladius) to motocykl produkowany już od 24 lat!

Pierwsze Suzuki SV650 wyjechały na drogi publiczne w 1999 roku. Motocykl dostępny był w wersji naked (SV650N) z szeroką kierownicą, wyprostowaną pozycją i okrągłą lampą oraz w wersji sportowej (SV650S) z owiewką oraz kierownicą clipon wymuszającą sportową pozycję.

Motocykliści uwielbiali SV650 od dnia premiery i uwielbiają do dziś – a to dlatego, że SV650 wciąż pozostaje w sprzedaży! Przez 24 lata produkcji miał wiele modyfikacji (w tym dopasowanie do nowych norm emisji), a także kilka generacji. W 2009 roku model SV650 zastąpiony został przez SFV650 Gladius, który wciąż opierał się na tym samym silniku i tej samej filozofii. W sezonie 2016 znowu wróciło Suzuki SV 650, dostępne już wyłącznie w wersji naked. (Warto wspomnieć, że podobnie długą historię ma bratni model Suzuki V-Strom 650 z tym samym silnikiem.)

Jaki olej do Suzuki SV 650 oraz SFV 650 Gladius

Suzuki SV 650 (oraz SFV 650 Gladius) zawsze napędzane były silnikiem dwucylindrowym w układzie V-Twin, o pojemności 645 ccm. Jednostka zachwycała nie tylko przyspieszeniami i elastycznością, ale także wysoką wytrzymałością. Jak zwykle kluczem do utrzymania zdrowego silnika jest regularny serwis i stosowanie oleju o wysokiej jakości.

Najczęściej polecany na forach i grupach motocyklowych jest olej Motul. Narzędzie doboru oleju silnikowego, w zależności od roku produkcji modelu SV650 / SFV 650 Gladius, sugeruje nam od 3 do 6 typów olejów:

Suzuki SV 650 oraz SFV 650 Gladius w latach od 1999 do 2011:

  • 7100 4T 10W-40
  • 5100 4T 10W-40
  • 300V 4T Factory Line RR 10W-40

Suzuki SV 650 oraz SFV 650 Gladius w latach od 2012 do 2022:

  • 7100 4T 10W-40
  • 7100 4T 10W-50
  • 5100 4T 10W-40
  • 5100 4T 10W-50
  • 300V 4T Factory Line RR 10W-40
  • 300V 4T Factory Line RR 15W-50
Silnik Suzuki SV 650 2021 - fot Tomazi.pl
Silnik Suzuki SV 650 2021 – fot Tomazi.pl

Suzuki SV 650 – olej 10W-40, 10W-50 czy 15W-50?

Jak widać na powyższej liście, Suzuki do silnika w Suzuki SV650 oraz SFV650 Gladiusie, najczęściej sugeruje olej o parametrach 10W-40, taka była oficjalna komunikacja do użytkownika motocykla. Dane producenta, z których korzystać mogły serwisy autoryzowane, dopuszczały poza lepkością 10W-40, także lepkości 10W-50, 15W-50, a nawet 20W-50 w zależności od temperatury zewnętrznej podczas użytkowania motocykla. Od roku produkcji 2012 oficjalna komunikacja do klienta została uzupełniona także olej o wyższej lepkości, typu 10W-50 lub 15W-50 i nie stało się to bez przyczyny. Użytkownicy często zgłaszali problemy z trudnością „szukania” luzu podczas stosowania olejów klasy 10W-40. Podczas stosowania wyższych klas lepkości np. 10W-50 czy 15W-50 problem ten znikał.

Pamiętać należy, że pierwsza liczba przed „W” oznacza tak zwaną lepkość zimową, czyli oznacza granicę płynięcia oleju w niskich temperaturach – w praktyce przy odpalaniu silnika i pracy na zimno. Druga liczba oznacza lepkość letnią, czyli w praktyce przy pracy już rozgrzanego silnika. Czyli jeżeli motocykl używany jest w wysokich temperaturach atmosferycznych lub w warunkach ekstremalnego traktowania i zwiększonej temperatury, przyda się olej o wyższej lepkości.

Nie zapominajmy także o zużyciu silnika. Im jest on większy i zużycie eksploatacyjne oleju wzrasta warto stosować wyższą lepkość oleju „na gorąco” – 10W-50 czy 15W-50. Stosowanie tej wyższej lepkości pozwoli na prawidłowe utrzymanie właściwego ciśnienia w magistrali olejowej i spowoduje mniejsze jego eksploatacyjne zużycie.

SV650 i SFV 650 Gladius – jaki olej na miasto, w podróż lub na tor?

Wybierając parametry oleju, pierwszym kryterium powinny być jego normy. W przypadku olejów Motul, każdy z trzech rodzajów (5100, 7100 oraz 300V) spełnia (a nawet przewyższa) wszelkie normy wyznaczane przez producentów silników.

Olej Motul 5100 to wyjątkowe połączenie sytentycznych i najlepszych mineralnych olejów bazowych w celu zapewnienia optymalnych właściwości oraz bardzo konkurencyjnej ceny. Olej 7100 to produkt w pełni syntetyczny, sprawdzający się we wszystkich możliwych zastosowaniach. Olej Motul 300V spełni wymagania najbardziej wysilonych jednostek, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Dobór oleju dopasuj do zastosowania swojego Suzuki SV650 lub SFV650 Gladius. Zwróć uwagę w jakich jeździsz temperaturach (wczesna wiosna w Polsce, czy gorące lato z wyjazdem do Chorwacji?) oraz w jakich warunkach (spokojne niedalekie trasy, czy częste treningi na torze?). Pamiętaj, że długa jazda z wysokim obciążeniem (autostrada z pasażerem?), a także częste zatrzymania i przyspieszania (miasto?) to także warunki mniej sprzyjające. Jeżeli odpowiedziałeś sobie na te pytania oraz uważnie przeczytałeś powyższy tekst, olej dobierzesz z łatwością.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany