Wybierasz motocykl typu naked? Oczekujesz cech w stylu roadster i streetfighter? Jakiego nakeda kupić? W kategorii motocykl bez owiewki, najlepszy może być BMW F 900 R 2020.

Motocykl typu naked łączy w sobie najważniejsze cechy archetypu motocykla. „Naked”, czyli z angielskiego „nagi” oznacza, że motocykl nie posiada owiewek, a jego silnik cieszy oko, bez ukrywania się pod plastikami. Do tego segmentu zaliczyć można motocykle typu „roadster” o łagodniejszym charakterze, a także bardziej agresywne motocykle „streetfighter”.

Każdy naked cechuje się wyprostowaną, komfortową i zdecydowanie aktywną pozycją za szeroką kierownicą. Motocyklista oczekuje od takiego motocykla, aby był praktyczny na co dzień, wygodny w przejażdżkach poza miasto, a przede wszystkim – aby dostarczał adrenalinę pełnymi wiadrami w każdej sytuacji, a szczególnie na krętych drogach.

Motocykl typu naked - F 900 R BMW

W segmencie nakedów konkurencja jest wysoka, a tak się składa, że według powyższego przepisu powstał i właśnie wyjechał na drogi najnowszy BMW F 900 R – prawdziwy motocykl typu naked. Jego stosunek ceny do jakości, wyposażenia i emocji jest tak korzystny, że musicie go poznać bliżej. A może nawet przygarnąć do garażu. Jeździliśmy ostatnio F 900 R, więc wiemy co mówimy – sprawdźcie test.

#NeverStopChallenging – zobacz F 900 R w akcji na filmie

Nowy model, ogromne doświadczenie

Marka BMW Motorrad ma bogate doświadczenie w konstruowaniu motocykli perfekcyjnie spełniających swoje zadanie. Wiedząc, co jest najważniejsze dla każdego segmentu, niemieccy inżynierowie dopracowali ideę motocykla naked średniej wagi i mocy. W ten sposób powstał nowy F 900 R na rok 2020.

Nie jest tak agresywnie sportowy, jak topowy naked S 1000 R, a jednak zaspokaja wszelkie żądze sportowych doznań, agresywnego designu i wolności za kierownicą. „Pewny siebie, ze sportowymi aspiracjami, aktywny, skupiony na dynamicznych doświadczeniach” – tak można opisać każdego fana BMW F 900 R oraz sam motocykl.

F900R naked BMW

Dzięki szerokim możliwościom adaptacji (wysokość kanapy czy tryby jazdy), BMW F 900 R zaspokoi potrzebę każdego motocyklisty – niezależnie od wzrostu i doświadczenia. Także takiego z prawem jazdy kategorii A2.

Elektronika i technologia z najwyższej półki

BMW F 900 R jest motocyklem o średniej pojemności silnika, pozycjonowany w średniej kategorii wagowej, rozmiarowej i cenowej. A jednak technologia, która do niego trafiła, to zdecydowanie najwyższa półka. Niespotykane w kategorii są system bezkluczykowy, inteligentne połączenia ratunkowe ECall, czy aktywne doświetlanie zakrętów. W ten sposób BMW F 900 R wyznacza nowy, niedościgniony standard kategorii średnich nakedów.

technologia BMW F 900 R 2020

Poza adaptacyjnymi reflektorami doświetlającymi zakręty (dostępne jako opcja), kompletne oświetlenie to także technologia LED. Ekran TFT 6,5” zapewnia jaskrawe kolory i pełny zestaw informacji, w tym dane o sile hamowania i kącie złożenia. Kolejnym wyjątkiem jest standardowa obecność systemu Connectivity, który zapewnia połączenie ze smartfonem i kontrolę nawigacji połączeń, wiadomości, czy muzyki.

ECall SOS BMW F 900 R

Lista wyposażenia BMW F 900 R jest długa, a standardowo znalazły się na niej dwa tryby jazdy Rain i Road, a także ABS oraz kontrola stabilności ASC. W ramach dodatkowego pakietu „Riding Modes Pro” aktywować można 2 dodatkowe tryby jazdy, dynamiczną kontrolę trakcji DTC, dynamicznego asystenta hamowania DBC, kontrolę hamowania silnikiem MSR, asystenta szybkiej zmiany biegów oraz ABS Pro czuły na pochylenia. Takim zestawem nie powstydzą się najlepsze motocykle sportowe.

Dynamic ESA, czyli aktywne zawieszenie elektroniczne

Wśród dopracowanych przez BMW dodatków do F 900 R znalazło się także Dynamic ESA. Jest to zawieszenie sterowane elektronicznie. Kierowca wybrać może preferencyjny tryb jazdy, a zawieszenie samo dopasowuje napięcie wstępne do obciążenia… A co najważniejsze: tłumienie jest aktywnie dobierane do aktualnych wymagań sytuacji – zmiany dokonują się na bieżąco z czasem reakcji 10 milisekund. Przedni widelec to teleskopowy upside-down o średnicy rury nośnej 43 mm.

Motocykl typu naked i zawieszenie Dynamic ESA

Rama BMW F 900 R to nowoczesna konstrukcja stalowa z silnikiem jako element nośny. Jej dopracowanie pozwoliło osiągnąć niską masę 211 kg z już pełnym bakiem. Zbiornik mieści 13 litrów. W naszym teście spalanie przy ostrym traktowaniu nie chciało przekroczyć 6,7 l/100 km, co jest wynikiem imponującym.

Silnik, serce pełne emocji, jak na motocykl typu naked przystało

Silnik jest rozwiniętą i dopracowaną konstrukcją, którą pierwszy raz można było spotkać w F 850 GS. Jednostka ma 2 cylindry ustawione w rzędzie i pojemność 895 ccm.

Pełna moc to 105 KM, a moment obrotowy wynosi 92 Nm. W naszym teście byliśmy zaskoczeni, jak perfekcyjnie te osiągi dają się kontrolować. Tym bardziej, że dzięki stosunkowo krótkiemu zestopniowaniu skrzyni biegów, wraz z większością (ponad 87 Nm) momentu dostępnego w szerokim zakresie górnej połowy obrotomierza, F 900 R zapewnia kosmiczną elastyczność. Oznacza to, że zrywa się do akcji w dowolnym momencie.

Silnik BMW F 900 R naked

Budowa silnika z zapłonem w kolejności 270/450 zapewnia przyjemne doznania dźwiękowe z układu wydechowego. Standardowe sprzęgło antyhoppingowe zapewni bezpieczeństwo przy zbyt mocnych redukcjach, ale kolejną nowością jest możliwość dodania kontroli hamowania silnikiem (MSR). Układ ten zapobiegnie zablokowaniu koła niezależnie od warunków.

Komfort, emocje i nieodparta chęć jazdy

Kombinacja wszystkich opisanych powyżej cech powoduje, że od BMW F 900 R nie da się oderwać. Jazda takim motocyklem sprawia, że jego zakup nie pozostawi najmniejszych nawet wątpliwości. Precyzyjna i bezpieczna kontrola nad motocyklem, połączona z wysokim wyposażeniem, wyjątkowo zadziornym wyglądem i komfortową jazdą jest wszystkim, o czym mógłby marzyć motocyklista.

Naked BMW F 900 R

W temacie komfortu BMW także stoi na czele. Pozycja jest wygodna, nieznacznie pochylona do przodu, z masą skupioną na przednim kole. Układ podnóżków, kanapy i dość szerokiej kierownicy budzi sportowe emocje i aktywnie zachęca do wypadu na zakręty. Deflektor na przedniej lampie jest niewielki, ale dzięki dopracowaniu aerodynamiki całej konstrukcji, ochrona przed wiatrem jest ponadprzeciętna jak na motocykl typu naked.

Motocykl naked pozycja BMW F900R

W przypadku BMW F 900 R należy wspomnieć o wyjątkowo szerokiej możliwości dopasowania siedziska do wzrostu motocyklisty. Poza standardową kanapą (którą można regulować) dostępne są kolejne 4 opcje różniące się komfortem i przede wszystkim wysokością. Ponadto wybrać można obniżone zawieszenie. Do tego F 900 R dostępny jest w opcji dla posiadaczy kategorii A2. To oznacza, że każdy motocyklista znajdzie swoją, dopasowaną odmianę F 900 R – pod względem mocy i wysokości.

Polecamy taki motocykl typu naked – i to bardzo!

BMW F 900 R ma w sobie wszystko to, co motocykl typu naked musi posiadać. Ma nawet więcej, niż można by przypuszczać. Przy tym oferuje najwyższą możliwą jakość, ogromne dopracowanie, technologię z najwyższej półki oraz wymarzone osiągi i możliwości. Szokujące jest, że przy takich możliwościach cena zaczyna się z poziomu 39 000 zł.

Jaki motocykl typu naked wybrać? BMW F 900 R

Nasz test zakończyliśmy słowami: „Testowany motocykl to jedna z najlepszych konstrukcji ostatnich czasów. Bezpieczna, dynamiczna, zwrotna, będzie weekendowym turystą, agresywnym streetfighterem lub codziennym nakedem. Nam tak bardzo przypadł do gustu, że…”

Test przeczytasz na Motogen.pl, tam też znajdziesz więcej naszych zdjęć. Czy polubisz BMW F 900 R tak jak my? Przekonaj się sam u najbliższego autoryzowanego dealera BMW Motorrad.