Jak dobrać świece zapłonowe do motocykla, kiedy wymieniać, oznaki zużycia [poradnik] - Motogen.pl

Kiedy należy wymienić świecę zapłonową, jakie są jej rodzaje, oznaki zużycia, wartość cieplna, działanie oraz budowa – dowiecie się z poniższego poradnika.

Wyobraźcie sobie sytuację dość typową: silnik motocykla ma problem z rozruchem. Po uruchomieniu pracuje nierówno, z czasem wszystko wraca do normy. Jedną z przyczyn może być zużyta lub uszkodzona świeca zapłonowa – poznaj ją bliżej i dokładniej.

Produkcję świec zapłonowych w formie zbliżonej do obecnej rozpoczęto blisko 120 lat temu. Od tego czasu przeszły sporo modyfikacji, zmieniono materiały, z których je wykonano, sposoby mocowania, budowę izolatora lub ilość elektrod. Jednak idea działania pozostała taka sama.

Irydowa świeca zapłonowa NGK

Jak działa świeca zapłonowa?

Świeca zapłonowa wkręcana jest w głowicę cylindra. Spód wraz z elektrodami znajduje się w komorze spalania, na zewnątrz znajdziemy izolator oraz gwint do nakładania fajki przewodu wysokiego napięcia.

Zadaniem świecy zapłonowej jest wyprodukować iskrę, która w odpowiednim momencie (tuż przed osiągnięciem przez tłok górnego, martwego punktu – GMP) przeskoczy pomiędzy elektrodami, powodując zapłon mieszanki. W ten sposób mieszanka spali się, powodując przesunięcie tłoka i wywołując ruch obrotowy silnika.

W przypadku silnika dwusuwowego zapłon następuje przy każdym osiągnięciu przez tłok GMP; w przypadku silnika czterosuwowego, co drugi obrót wału korbowego.

Świece i reszta układu zapłonowego.

Objawy uszkodzonych świec zapłonowych

Najbardziej powszechny objaw uszkodzonych świec to problem z uruchomieniem silnika, nierówna praca (w tym falowanie) oraz spadek wydajności jednostki napędowej.

Z uwagi na delikatne materiały zastosowane do budowy świecy, odradzamy jej czyszczenie szczotką drucianą, a także odradzamy ponowny montaż, już po wykręceniu i sprawdzeniu. Ponadto nie wolno używać świecy, która upadła na twarde podłoże.

Jak dobrać świecę do motocykla?

Świece dobieramy zgodnie z zaleceniami producenta. Poszczególne, dedykowane do konkretnych modeli znajdziecie np. w katalogu NGK.

Jeśli posiadacie silnik motocykla w dobrej kondycji warto zastanowić się nad zakupem świec irydowych. Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie w poradniku na temat świec irydowych.

Odpowiednio dobrana świeca zapewnia bezawaryjną i prawidłową pracę silnika, trwałość jednostki napędowej, a także pozwala zachować optymalne zużycie paliwa i emisję spalin.

Laser Iridium NGK

Dlaczego dobór świecy jest taki ważny? W przypadku marki NGK kształt elektrod świec zapłonowych został opracowany w taki sposób, aby nie zakłócał rozprzestrzeniania się mieszanki oraz wywoływał możliwie najbardziej efektywny proces spalania. Czy tanie, podrabiane świece niewiadomego pochodzenia mogą pochwalić się prowadzeniem badań w tym zakresie, czy ich kształt w kluczowych miejscach jest całkowicie przypadkowy? Nie wiem, ale w swoim motocyklu nie chciałbym tego sprawdzać.

Co ile wymieniać świece zapłonowe?

Wymiana świec zapłonowych powinna odbywać się każdorazowo zgodnie z zaleceniami książki serwisowej, a także w przypadku stwierdzenia któregoś z opisanych, niepokojących objawów.

Yellow Line NGK

W krajach o wysokiej kulturze technicznej świece zapłonowe wymienia się każdorazowo po wykręceniu z gniazda. Dzięki temu mamy pewność, że pierścień sprężysty umieszczony na gwincie świecy odkształci się w odpowiedni sposób, zapewniając odpowiedne odprowadzanie ciepła z komory spalania do głowicy pojazdu, poprawny docisk, ale i szczelność gwintu oraz fakt, że tak utrzymywana, wkręcona odpowiednim momentem świeca z pewnością nie będzie się odkręcała (co może skutkować uszkodzeniami gwintu, świecy, a nawet wnętrza silnika).

Niestety, powyższa sugestia w polskich warunkach jest wyjątkowo często wyśmiewana…

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany