Spis treści
Kiedy należy wymienić świecę zapłonową, jakie są jej rodzaje, oznaki zużycia, wartość cieplna, działanie oraz budowa – dowiecie się z poniższego poradnika.
Wyobraźcie sobie sytuację dość typową: silnik motocykla ma problem z rozruchem. Po uruchomieniu pracuje nierówno, z czasem wszystko wraca do normy. Jedną z przyczyn może być zużyta lub uszkodzona świeca zapłonowa – poznaj ją bliżej i dokładniej.
Produkcję świec zapłonowych w formie zbliżonej do obecnej rozpoczęto blisko 120 lat temu. Od tego czasu przeszły sporo modyfikacji, zmieniono materiały, z których je wykonano, sposoby mocowania, budowę izolatora lub ilość elektrod. Jednak idea działania pozostała taka sama.
Jak działa świeca zapłonowa?
Świeca zapłonowa wkręcana jest w głowicę cylindra. Spód wraz z elektrodami znajduje się w komorze spalania, na zewnątrz znajdziemy izolator oraz gwint do nakładania fajki przewodu wysokiego napięcia.
Zadaniem świecy zapłonowej jest wyprodukować iskrę, która w odpowiednim momencie (tuż przed osiągnięciem przez tłok górnego, martwego punktu – GMP) przeskoczy pomiędzy elektrodami, powodując zapłon mieszanki. W ten sposób mieszanka spali się, powodując przesunięcie tłoka i wywołując ruch obrotowy silnika.
W przypadku silnika dwusuwowego zapłon następuje przy każdym osiągnięciu przez tłok GMP; w przypadku silnika czterosuwowego, co drugi obrót wału korbowego.
Objawy uszkodzonych świec zapłonowych
Najbardziej powszechny objaw uszkodzonych świec to problem z uruchomieniem silnika, nierówna praca (w tym falowanie) oraz spadek wydajności jednostki napędowej.
Z uwagi na delikatne materiały zastosowane do budowy świecy, odradzamy jej czyszczenie szczotką drucianą, a także odradzamy ponowny montaż, już po wykręceniu i sprawdzeniu. Ponadto nie wolno używać świecy, która upadła na twarde podłoże.
Jak dobrać świecę do motocykla?
Świece dobieramy zgodnie z zaleceniami producenta. Poszczególne, dedykowane do konkretnych modeli znajdziecie np. w katalogu NGK.
Jeśli posiadacie silnik motocykla w dobrej kondycji warto zastanowić się nad zakupem świec irydowych. Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie w poradniku na temat świec irydowych.
Odpowiednio dobrana świeca zapewnia bezawaryjną i prawidłową pracę silnika, trwałość jednostki napędowej, a także pozwala zachować optymalne zużycie paliwa i emisję spalin.
Dlaczego dobór świecy jest taki ważny? W przypadku marki NGK kształt elektrod świec zapłonowych został opracowany w taki sposób, aby nie zakłócał rozprzestrzeniania się mieszanki oraz wywoływał możliwie najbardziej efektywny proces spalania. Czy tanie, podrabiane świece niewiadomego pochodzenia mogą pochwalić się prowadzeniem badań w tym zakresie, czy ich kształt w kluczowych miejscach jest całkowicie przypadkowy? Nie wiem, ale w swoim motocyklu nie chciałbym tego sprawdzać.
Co ile wymieniać świece zapłonowe?
Wymiana świec zapłonowych powinna odbywać się każdorazowo zgodnie z zaleceniami książki serwisowej, a także w przypadku stwierdzenia któregoś z opisanych, niepokojących objawów.
W krajach o wysokiej kulturze technicznej świece zapłonowe wymienia się każdorazowo po wykręceniu z gniazda. Dzięki temu mamy pewność, że pierścień sprężysty umieszczony na gwincie świecy odkształci się w odpowiedni sposób, zapewniając odpowiedne odprowadzanie ciepła z komory spalania do głowicy pojazdu, poprawny docisk, ale i szczelność gwintu oraz fakt, że tak utrzymywana, wkręcona odpowiednim momentem świeca z pewnością nie będzie się odkręcała (co może skutkować uszkodzeniami gwintu, świecy, a nawet wnętrza silnika).
Niestety, powyższa sugestia w polskich warunkach jest wyjątkowo często wyśmiewana…
Zostaw odpowiedź