Interesujące fakty o hamulcach w MotoGP prosto od Brembo - Motogen.pl

Widzieliście nową, wentylowaną, carbonową tarczę hamulcową o średnicy 355 mm? Sprawdźcie tę i inne ciekawostki na temat hamulców w MotoGP.

Sezon 2022 będzie dla Brembo już siódmym rokiem z rzędu, gdy wszystkie zespoły MotoGP wybierają kompletne układy hamulcowe marki spod włoskiego miasta Bergamo. Pierwsze testy już za nami, start sezonu niebawem, a więc Brembo podzieliło się z fanami garścią ciekawostek na temat hamulców w MotoGP.

Brembo w MotoGP

Brembo wprawdzie dostarcza kompletne układy (czyli zaciski, tarcze, pompy i klocki) dla wszystkich 12 zespołów, ale nie oznacza to, że każdy z 24 zawodników jeździ na identycznej konfiguracji. Zmieniać można nie tylko zestawienie poszczególnych elementów, ale także budowę niektórych z nich, aby każdy zawodnik otrzymał podzespoły najlepiej pasujące do jego stylu jazdy i wymagań toru.

Prezentacja kilku systemów Brembo dla MotoGP:

Zaciski GP4

Zdecydowana większość zawodników decyduje się na użycie przednich zacisków GP4 zaprezentowanych w sezonie 2020. Są to zaciski aluminiowe, typu monobloc, obrabiane maszynowo z jednego kawałka aluminium, mocowane są radialnie, pracują w nich 4 tłoczki, posiadają zewnętrzne użebrowanie chłodzące. Niektórzy zawodnicy wolą korzystać poprzedniej wersji 2019.

W zaciskach GP4 ukrywa się specjalnie zaprojektowany system podnoszący siłę hamowania hamowania – układ ten wspomaga siłę generowaną przez ciśnienie hydrauliczne wywierane przez płyn na tłoczki, dzięki czemu zawodnik otrzymuje lepsze osiągi przy takiej samej aplikacji dźwigni hamulca. Ponadto system posiada w sobie „urządzenie sprężynujące”, które zapobiega dotykaniu się klocków i tarcz – w ten sposób redukowany jest resztkowy moment siły hamującej, co z kolei zmniejsza opory toczenia motocykla.

Tarcza "High Mass" i zacisk GP4 od Brembo
Tarcza „High Mass” i zacisk GP4 od Brembo

Dwanaście różnych carbonowych tarcz hamulcowych w MotoGP

Zawodnicy otrzymują do wyboru aż 12 różnych, carbonowych tarcz hamulcowych na przednią oś: 6 różnych średnic, każda w opcji High Mass oraz Standard Mass (są to specyfikacje materiału oraz „rozmiar” powierzchni). Zdecydowana większość zawodników wybiera tarcze o średnicy 340 mm, ale niektórzy decydują się 320 mm.

W tym roku do stawki wkroczyły nowe, ogromne wentylowane tarcze carbonowe o średnicy 355 milimetrów. Były już testowane na torach Sepang i Mandalika, a dostępne będą dla zawodników od początku sezonu 2022. Główną zaletą jest precyzyjnie kontrolowana wentylacja, która poprawia wymianę ciepła i obniża temperaturę. Nowe tarcze zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o torach najbardziej wymagających dla hamulców: Spielberg, Motegi, Sepang oraz Buriram. ​

Wentylowana, carbonowa tarcza hamulcowa Brembo do MotoGP
Wentylowana, carbonowa tarcza hamulcowa Brembo do MotoGP

W 2021 roku w Austrii wprowadzono także wentylowaną wersję tarczy 340 mm – jest to jedyna tarcza, która dostępna jest w obu wersjach masy, w opcjach wentylowanych.

Zalety tarcz hamulcowych z włókien węglowych:
– redukcja masy nieresorowanej,
– stały współczynnik tarcia od początku do końca,
– brak resztkowych sił hamujących łączonych z tarczami stalowymi.

Pompy hamulcowe Brembo

Każdy zawodnik pożąda innego wyczucia hamulca, a więc Brembo może dopasować „reaktywność” układu hamulcowego stosując różne średnice i rozmiary pompy hamulcowej. Ponadto każdy motocykl posiada pokrętło obsługiwane lewą dłonią w trakcie jazdy, które zmienia położenie dźwigni hamulca.

Pompa hamulcowa Brembo w MotoGP
Pompa hamulcowa Brembo w MotoGP

„Thumb brake” w MotoGP, czyli tylny hamulec obsługiwany kciukiem

Brembo zauważa, że ponad 1/3 zawodników MotoGP regularnie używa „thumb brake”. Jest to dodatkowa pompa hamulcowa na tylny hamulec, obsługiwana za pomocą lewego kciuka. Po praz pierwszy zastosował to Mick Doohan w latach 90.

W sezonie 2022 Brembo oferuje dwa warianty „kciukowego hamulca tylnego”:

  • Pierwszy, najbardziej popularny wśród zawodników, to pojedynczy obwód hydrauliczny, w którym pracuje z zarówno pompa pod lewym kciukiem, jak i pompa tradycyjna pod prawą stopą. Tylny zacisk ma wtedy dwa tłoczki.
  • Druga opcja układu thumb brake to dwa obwody hydrauliczne, oddzielne dla pompy kciukowej oraz dla pompy pod prawą stopą. W takim przypadku zacisk tylny ma łącznie 4 tłoczki, ale jeden obwód działa na dwa tłoczki.

Różnica to fakt, że w pierwszym przypadku użycie dźwigni pod kciukiem wyklucza użycie dźwigni nożnej i odwrotnie. W drugim przypadku obu dźwigni używać można równocześnie i niezależnie.

Tarcza wentylowana na teście na torze Mandalika - Brembo
Tarcza wentylowana w teście na torze Mandalika – Brembo

Innym wariantem „thumb brake” jest wprowadzona w 2019 roku pompa typu „push and pull”, która teraz została dodatkowo zoptymalizowana. Taka pompa obsługiwana może być za pomocą kciuka, a po obróceniu montażu o 180° również za pomocą palca wskazującego. W zależności od preferencji zawodnika, może to podnosić precyzję użycia oraz pewność chwytu kierownicy.

Felgi Marchesini w dwóch wzorach

Osiem z 12 zespołów MotoGP zdecydowało się na zastosowanie felg marki Marchesini, należącej do grupy Brembo. Są wykonane z kutego magnezu. Z przodu mogą mieć wzór 5 szprych w kształcie Y lub 7 szprych. Z tyłu dostępny jest wzór 7-szprychowy.

Układy hamulcowe w Moto2 oraz Moto3

Wszystkie 15 zespołów kategorii Moto2 oraz wszystkie 15 zespołów kategorii Moto3 zdecydowało się w 2022 roku na użycie zacisków Brembo. Około 50% ekip wybrało stalowe tarcze Brembo; 80% postawiło na klocki Brembo; 90% wybrało pompy hamulcowe Brembo oraz niespełna 50% wybrało felgi Marchesini.

Układ hamulcowy Brembo w Moto3
Układ hamulcowy Brembo w Moto3

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany