Honda VTR1000SP czy Ducati 996/998S – dwa superbike z przełomu wieków; piękne, utytułowane i niesłychanie skuteczne na torach wyścigowych. Który lepszy?

W latach 1994 do 2004 zwycięstwa w serii WSBK padały łupem dwóch marek – Ducati, (ośmiokrotnie) oraz Hondy (trzykrotnie). Dla Ducati zwycięstwa uzyskiwały maszyny wywodzące się z Ducati 916, a więc 996 oraz 998, w przypadku Hondy były to RVF750 a później VTR1000SP, która miała identyczną z Ducati, konfigurację silnika – silnik V2 o kącie rozchylenia cylindrów 90 stopni.

Ducati 996 vs Honda VTR1000SP
Ducati 996 vs Honda VTR1000SP

Obydwa zbudowane z wysokiej jakości komponentów z wykorzystaniem takich materiałów jak carbon, tytan czy magnez były zabójczo skuteczne na torze. Obydwa miały ciekawą stylistykę oraz ciekawe, typowe dla swojej firmy rozwiązania. W przypadku Hondy był to rozrząd na koła zębate w przypadku Ducati rozrząd desmodromiczny, kratownicowa rama i tłumiki pod siedzeniem. Obydwa pojazdy wyposażono we wtrysk paliwa oraz wysokiej jakości zawieszenia, Ohlins (w Ducati) i Showę (w Hondzie).

Osiągi, masy i parametry

Dość ciekawie wygląda zestawienie osiągów i parametrów – Honda dysponuje nieznacznie większą średnicą i mniejszym skokiem tłoka od Ducati. Teoretycznie powinna kręcić się do wyższych obrotów, ale jej moc maksymalna choć większa, osiągana będzie przy wyższych obrotach. I tak jest w praktyce. Honda osiąga 135 KM przy 9500 obr./min. Ducati zaledwie 123 KM, ale tysiąc obrotów wcześniej. Maksymalny moment obrotowy także jest wyższy w Hondzie. Swoje 105 Nm osiąga przy 8000 obr./min., Ducati dysponuje 99 Nm przy 7000 obr./min. Pojazdy mają bardzo podobna pojemność baku 17 litrów (Ducati) i 18 litrów Honda a ich masa jest podobna. Na sucho Ducati waży 190 kg, Honda 194 kg.

Dość ciekawie wygląda zestawienie osiągów: Ducati pokonuje 1/4 mili ze startu zatrzymanego w 10,7 s, Honda potrzebuje 10,9 s. Prędkość maksymalna Ducati to 259 km/h a Hondy 271 km/h.

Który lepszy?

I teraz przechodzimy do analizy. W wartościach bezwzględnych widać lekką przewagę “katalogową” Hondy, jednak bez porównania przebiegu wartości mocy czy momentu, rozkładu mas czy drogi hamowania ciężko powiedzieć, który z tych motocykli jest lepszy.

Dużo zależy do konfiguracji toru (czy ma długie proste, jak dużo jest szybkich przełożeń), a nawet ile razy redukujemy do pierwszego biegu. Możemy co najwyżej spekulować, który motocykl bardziej nam się podoba oraz który chcielibyśmy w garażu.

Jeśli miałbym wybrać jeden z nich, mam wrażenie, że Ducati jest wciąż bardziej pożądanym pojazdem, głównie za sprawą kontynuacji rozwiązań z Ducati 916 uważanego za jeden z najładniejszych i najlepszych motocykli sportowych. Honda jest porównywalnie wydajna, jej ceny ostatnio szybko rosną i można powiedzieć, że przerwała dominację Ducati, ale stylistycznie ma nieco mniej finezji. Co nie znaczy, że jest gorsza, ma po prostu ciężkiego przeciwnika. Myślę, że chciałbym każdy z tych pojazdów – obydwa mają sukcesy, historię, są świetnie zaprojektowane i skuteczne w wyścigach. Jednak stylizacja przekonuje mnie do stwierdzenia, że remis ze wskazaniem na Ducati. A Was?

Poniżej znajdziecie skrót wyścigu serii WSBK z 2002 roku, gdzie Colin Edwards walczy z Troyem Baylissem. Dobre kino motocyklowe z kapitalnymi pojazdami w tle.

Miłego oglądania…


Więcej w Moto-Legendy, Motocykle
Kawasaki VN 800
Kawasaki VN800 – motocykl używany: na co zwrócić uwagę, opinia, historia, wady/zalety, wersje

Kawasaki VN800 jako pojazd używany zaskarbił sobie grono fanów. Na co zwrócić  uwagę podczas zakupu, jakie są jego wady i...

Zamknij