Ducati Panigale V4 i V4 S 2022: więcej mocy i jeszcze lepiej [EICMA 2021, dane, opis, zdjęcia, film] - Motogen.pl

Moc Panigale V4 podnosi się o kolejne 1,5 KM i w wersji drogowej wynosi 215,5 KM. Po zamontowaniu lekkiego wydechu torowego (-5 lub -6 kg) moc skacze do 228 KM. Poczyniono też zmiany w aerodynamice, podwoziu i ergonomii.

Na sezon 2022 Ducati przygotowało kilka nowości, które prezentowane są w ramach wydarzeń internetowych Ducati World Première 2022. Aktualnie trwa wystawa EICMA w Mediolanie, ale Ducati jest tam nieobecne. Zamiast tego, na specjalnej stronie, co dwa tygodnie Włosi publikują jakąś nowość, aż do 9 grudnia. Zobaczyliśmy już w kolejności: Multistradę V2; Scramblery 1100 i 800; Multistradę V4 Pikes Peak; Streetfightera V2; Streetfightera V4 SP, a dziś otrzymujemy gruntownie przebudowane Panigale V4!

Największa ewolucja Panigale V4 2022

Panigale V4 w wersji na rok 2022 przeszło największe zmiany ewolucyjne od momentu debiutu modelu. Ducati podkreśla, że doświadczenie pochodzi z wyścigów – ma się czym chwalić, bo Ducati Corse drugi raz z rzędu zdobyło tytuł mistrza konstruktorów w MotoGP.

Motocykl poprawiony został pod każdym względem: aerodynamika, ergonomia, silnik, podwozie, elektronika. Ma być szybszy na torze, a jednocześnie bardziej intuicyjny i mniej męczący dla każdego ridera.

Panigale V4 (S) 2022 jeszcze szybsze!

Ducati przeprowadziło test na torze Vallelunga. Porównano Panigale V4 S 2021 oraz 2022, oba modele na identycznych oponach Pirelli SC1. Za kierownicami usiadło dwóch zawodników testowych oraz Michele Pirro, oficjalny zawodnik rozwojowy Ducati Corse.

Na koniec dnia okazało się, że cała trójka wykręciła lepsze czasy na modelu 2022, a różnice wynosiły 0,9 sekundy, 1,2 sekundy oraz 0,5 sekundy w przypadku Pirro. Co ciekawe, przy ewolucji 2019 vs. 2020, porównanie czasów było podobne.

Galeria zdjęć: Panigale V4 i V4 S 2022

Poprawione spojlery i aerodynamika w Panigale V4 (S) 2022

Inżynierowie poprawili aerodynamikę Panigale V4 2022. Przede wszystkim skupili się na dwóch aspektach.

Po pierwsze – spojlery o podwójnym profilu, które teraz są cieńsze i bardziej kompaktowe. Zapewniają lepszą efektywność, przy czym maksymalna wartość docisku pozostaje identyczna: 37 kg przy 300 km/h.

Po drugie – dolne wyloty w owiewce. Kanały wylotowe poprawiają chłodzenie całego układu, co w efekcie poprawia osiągi silnika, szczególnie podczas dni na torze.

Lepsza ergonomia – Ducati Panigale V4 2022

Poprawiono pozycję jazdy. Kierowca jest bardziej zintegrowany z motocyklem, ma po prostu wygodniej. Dzięki temu jest w stanie wyciągnąć z Panigale V4 jeszcze więcej osiągów – zarówno na pojedynczym okrążeniu, jak i podczas długich sesji wyścigowych.

Kanapa ma spłaszczony kształt oraz inny materiał wierzchni, co zapewnia lepsze podparcie przy hamowaniu i łatwiejsze ruchy ciała. Zbiornik ma nowy kształt, przy czym tylna część oferuje lepsze zakotwiczenie dla ridera, dzięki czemu można jechać szybciej i dłużej. Poprawiono także powierzchnię styku ramion z motocyklem przy najgłębszych złożeniach w zakręty.

Silnik – więcej mocy w Ducati Panigale V4 2022

Silnik to wciąż jednostka Desmosedici Stradale o pojemności 1103 ccm. Przeszła jednak serię zmian technicznych, co pozwoliło zwiększyć moc oraz poprawić szybkość reakcji na gaz.

Zmodyfikowano kanały olejowe, a nowa pompa olejowa ma obniżony pobór mocy. Większa średnica wylotów tłumika redukuje efekt ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym, a więc poprawia osiągi silnika. Dzięki tym zmianom oraz nowemu mapowaniu, Panigale V4 2022 ma 215,5 KM mocy maksymalnej przy 13 000 obr/min. Jest to 1,5 KM więcej, niż w poprzednim modelu.

Moment obrotowy wynosi 123,6 Nm przy 9 500 obr/min. Wartość ta spadła o 0,4 Nm, ale dostępna jest o 500 obr niżej. Przy tym aż 80% momentu obrotowego dostępne jest od 6 000 obr/min.

Po zamontowaniu akcesoryjnego wydechu bez homologacji, osiągi wzrastają do 228 KM oraz 131 Nm.

Nowa skrzynia biegów, dopasowane przełożenia – Panigale V4 2022

Ducati chwali się nową skrzynią biegów w Panigale V4 2022, podkreślając inaczej zestrojone przełożenia. Nazywa je przełożeniami SBK (od wyścigów Superbike) i zaznacza, że są lepiej dopasowane do zastosowań wyścigowych.

Pierwszy bieg wydłużono o 11,6%, drugi bieg o 5,6%. Łatwiej jest atakować ciasne zakręty na jedynce, ciesząc się mocniejszym hamowaniem silnika oraz lepszym przyspieszeniem z zakrętów. Ponadto, dzięki mniejszej różnicy między 1 i 2, przeprogramowany quickshifter działa jeszcze skuteczniej.

Do tego szósty bieg wydłużono o 1,8%, co w parze z większą mocą silnika pozwala osiągnąć prędkość maksymalną o 5 km/h większą niż w poprzednim modelu. Ducati niestety nie chwali się jaka to prędkość…

Nowe Tryby Mocy w Panigale V4 2022

Ducati przeprogramowało komputer oraz logikę trybów oddawania mocy „Power Modes”. Są cztery konfiguracje:

  • Full – zupełnie nowy projekt. Najbardziej sportowy tryb w dziejach V4, oferuje pełną moc oraz moment obrotowy bez filtrowania elektronicznego (filtrowanie tylko na pierwszym biegu).
  • High oraz Medium – nowa strategia zarządzania przepustnicą Ride by Wire. Zawsze zapewnia optymalne przyspieszenia.
  • Low – zupełnie nowy projekt. Moc maksymalna jest ograniczona do poziomu 150 KM, a reakcja na gaz jest znacznie ułatwiona.

Nie jeden, ale dwa wydechy akcesoryjnye – Panigale V4 2022

Wartości 215,5 KM oraz 123,6 Nm dostępne są w konfiguracji fabrycznej, z homologowanym układem wydechowym dopuszczonym do użytku drogowego.

W poprzednim modelu w opcji akcesoryjnej pozostawał bardzo głośny wydech akcesoryjny, który nie miał homologacji, ale dawał znacznie więcej mocy oraz obniżał masę – idealny na tory wyścigowe. Teraz Ducati oferuje kolejny wydech akcesoryjny, pośredni: nie ma homologacji, oferuje taki sam przyrost mocy, mniejszą oszczędność masy, ale też niższy poziom hałasu – idealnie na tory wyścigowe z ostrzejszymi limitami decybeli.

  • Nowy wydech akcesoryjny: brak homologacji, kompletnie tytanowy, Akrapovič, hałas 105 dB lub 102 dB z wkładką, długie tłumiki wzdłuż ogona motocykla, przyrost 12,5 KM mocy do 228 KM, przyrost 7,4 Nm momentu obrotowego do 131 Nm, oszczędność 5 kg masy.
  • Dotychczasowy wydech akcesoryjny: brak homologacji, kompletnie tytanowy, Akrapovič, hałas 109 dB lub 107 dB z wkładką, krótkie tłumiki pod silnikiem, identyczne przyrosty osiągów, oszczędność 6 kg masy.

Podwozie, rama oraz nowe zawieszenie w Panigale V4 S 2022

Konstrukcyjnie silnik wciąż jest elementem nośnym podwozia. Połączony jest bezpośrednio z lekka przednią ramą aluminiową. Podwozie uzupełnia lekki przedni stelaż z magnezu oraz tylna rama pomocnicza z odlewana z aluminium.

Nowe Panigale V4 w wersji S na 2022 posiada nowy widelec Öhlins NPX 25/30 z elektronicznie kontrolowanym ciśnieniem. Układ tłumienia bazuje na kartridżach pod ciśnieniem, podobnie jak w wyścigowych Ohlinsach, co redukuje kawitację oleju w porównaniu z tradycyjnym rozwiązaniem. Efektem jest większe wsparcie przy hamowaniu i jednocześnie lepsze pochłanianie nierówności. To oznacza lepsze wyczucie dla ridera.

Nowy widelec ma skok 125 mm (+5 mm w porównaniu do poprzedniego V4), dzięki czemu można zastosować miększe sprężyny (twardość 9,5 N/mm zamiast 10), co poprawia gładkość responsywności nawet na nierównym asfalcie, poprawia przyczepność w krytycznych sytuacjach, ale także poprawia wyczucie przy najmocniejszych hamowaniach wyścigowych.

Widelec współpracuje z tylnym amortyzatorem Öhlins TTX36 oraz tłumik skrętu Öhlins, oba pracujące z elektroniką reagującą w czasie rzeczywistym. System daje możliwość ustawienia różnych trybów pracy zawieszenia.

Punkt mocowania wahacza jednostronnego został podniesiony o 4 mm w górę. Ten zabieg poprawia zachowanie anti-squat, czyli tył motocykla mniej przysiada, co poprawia stabilność przy przyspieszaniu.

Panigale V4 S posiada 3-ramienne felgi z kutego aluminium. Opony to Supercorsa SP, a przedni układ hamulcowy to Brembo Stylema z tłoczkami 30 mm i tarczami 330 mm.

Zawieszenie w bazowym Panigale V4 to widelec Showa BPF oraz amortyzator i tłumik skrętu Sachs. Wszystkie z pełną regulacją. Felgi są 5-ramienne z odlewanego aluminium.

W stanie gotowym do jazdy, Panigale V4 waży 198,5 kg, natomiast Panigale V4 S – 195,5 kg.

Elektronika w Panigale V4 2022

Na pokładzie nowego Panigale wciąż jest ten sam bogaty zestaw systemów elektronicznych. Zmodyfikowano mapowanie silnika (wspomniane tryby Power Mode), wszystko współpracuje z 6-osiowym czujnikiem IMU.

Obok Road oraz Track, ekran zyskał nowy tryb wyświetlania informacji, pod nazwą Track Evo. Opracowany został zgodnie z sugestiami zawodników MotoGP. Wprowadzono także nowy zielony LED po lewej stronie ekranu, co poprawia wskazania zmiany biegu.

Wygląd, kolor, dostępność – Ducati Panigale V4 S 2022

Na 2022 dodano agresywności w designie. Nowa grafika wprowadza czerń logotypów na całościowo czerwonej owiewce. Kanapa ma dwa materiały (dwukolorowe w wersji S). Na czarnych felgach, w wersji S, pojawiła się czerwona wstawka.

Produkcja Panigale V4 oraz Panigale V4 S ruszy w grudniu 2021. Motocyke dostępne będą w kolorze Ducati Red.

Ducati Panigale V4 oraz V4 S 2022 – dane techniczne:


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany