Spis treści
Multistrada V4 Rally: Ducati dedykowane wielkim podróżnikom
- Nowa Multistrada V4 Rally została zaprojektowana dla najbardziej wymagających podróżników, którzy chcą dotrzeć do najdalszych, nieodkrytych miejsc.
- Wyższy komfort kierowcy i pasażera oraz większy zasięg dzięki 30-litrowemu zbiornikowi paliwa i rozszerzonej strategii dezaktywacji tylnego bloku cylindrów jednostki V4 Granturismo, która po raz pierwszy zastosowana została w motocyklu produkcyjnym.
- Multistrada V4 Rally ma bardziej terenowy charakter z 200-milimetrowym skokiem zawieszenia, większym prześwitem i zaawansowanym trybem jazdy Enduro z dedykowanym trybem Power.
Ducati Multistrada V4 Rally 2023 – co to i dla kogo?
W trzecim odcinku serii internetowej Ducati World Première 2023 producent z Bolonii zaprezentował nową Multistradę V4 Rally, czyli Ducati zaprojektowane z myślą o miłośnikach zwiedzania świata. Motocykl, z którym można zdobywać niezbadane miejsca, docierając do nich w maksymalnym komforcie, nawet podróżując w dwie osoby. Niestrudzony towarzysz podróży, stworzony dla Globtrotterów.
Ducati Multistrada V4 w wersji Rally oferuje wyższy komfort kierowcy i pasażerowi, większy zasięg, a także ma wyraźne predyspozycje do jazdy w terenie. Żywioł tego motocykla to zarówno nieutwardzone drogi, jak i ulice nowoczesnych metropolii. Idealny wybór dla każdego, kto chce dotrzeć do celu przy zachowaniu maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa, nie rezygnując z typowych dla Ducati emocji podczas jazdy. Wszystko to przy zachowaniu cech charakterystycznych dla całej rodziny Multistrady V4: znakomitych osiągów (170 KM), niezawodności i kosztów utrzymania (przeglądy co 60 000 km i wymiana oleju co 15 000 km lub 24 miesiące).
Zdjęcia i film – Ducati Multistrada V4 Rally 2023
Zawieszenie i podwozie – Multistrada V4 Rally 2023
Zgodnie z nazwą, wersja Rally ma zwiększoną wydajność zwłaszcza poza asfaltem. Wyposażona jest w półaktywne zawieszenie o skoku podwyższonym do 200 mm, które gwarantuje też większy prześwit. Strategia elektroniki Skyhook DSS EVO w tym modelu jest jeszcze bardziej precyzyjna i skuteczna. Zdolności terenowe zwiększa też tryb jazdy Power, przeznaczony do jazdy offroadowej, a także szersze podnóżki kierowcy z wyjmowaną wkładką gumową. Multistrada V4 Rally ma również funkcję Autoleveling, która przy różnych konfiguracjach obciążenia (kierowca, pasażer i bagaż) zachowuje idealny poziom wyważenia pojazdu. Sprawność w terenie poprawia też wzmocniona osłona silnika oraz lekkie felgi szprychowe, które w tym modelu dostępne są w standardzie. Multistrada V4 Rally gotowa jest również na eksplorowanie najbardziej odległych obszarów dzięki nowemu bakowi z aluminium o pojemności 30 litrów, którego kształt harmonijnie współgra z muskularnymi i eleganckimi liniami motocykla.
Multistrada V4 Rally jest idealnym motocyklem do podróżowania w parze. Została zaprojektowana tak, aby wynieść komfort kierowcy i towarzysza podróży na najwyższy poziom. W tym celu przeprojektowano przednią szybę (zwiększono jej wysokość o 40 mm i szerokość o 20 mm), wydłużono ogon i cofnięto mocowanie kufra, aby zaoferować więcej miejsca dla pasażera. Obydwa siedziska mają różne warianty wysokości, aby można było dostosować Multistradę V4 do indywidualnych preferencji.
Funkcja Minimum Preload, wprowadzona w modelu Multistrada V4 S w 2022 roku, pozwala obniżyć motocykl podczas zatrzymywania się i jazdy z niską prędkością, poprzez zminimalizowanie napięcia wstępnego amortyzatora. Multistrada V4 Rally z funkcją Easy Lift wykonuje kolejny krok naprzód pod względem przyjazności obsługi. Poprzez działanie hydrauliki zawieszenia przy uruchomieniu pojazdu – zmniejsza wysiłek potrzebny do podniesienia motocykla z podpórki bocznej. Dodatkowo, aby ułatwić załadunek i rozładunek kufrów bocznych oraz ewentualną konserwację podczas długich podróży, standardem jest stopka centralna.
Elektronika i systemy bezpieczeństwa – Ducati Multistrada V4 Rally 2023
Rodzina Ducati Multistrada jest wzorcem w klasie pod względem technologii i bezpieczeństwa – również w przypadku modelu Rally. Multistrada V4 była pierwszym na świecie motocyklem wyposażonym w przedni i tylny system radarów wspierających adaptacyjny tempomat (ACC) oraz system Blind Spot Detection (BSD), który sygnalizuje obecność zbliżających się pojazdów w martwym polu lusterek.
6,5-calowy, kolorowy ekran TFT wyświetla nawigację w postaci mapy dzięki aplikacji Ducati Connect, a także szereg innych funkcji. Dla kasków z intercomem system umożliwia między innymi obsługę telefonu przy użyciu joysticka na kierownicy – odbieranie połączeń lub wybieranie muzyki.
Multistrada V4 Rally oferuje system ABS Cornering, który pozwala wykorzystać siłę hamowania nawet podczas pokonywania zakrętów, światła Ducati Cornering Lights (DCL), które poprawiają widoczność w nocy, oświetlając wewnętrzną stronę zakrętów, Ducati Wheelie Control (DWC) i Ducati Traction Control (DTC). Systemy te wykorzystują platformę inercyjną (IMU) do optymalizacji interwencji zależnie od kąta pochylenia motocykla.
Aby w pełni wykorzystać potencjał Multistrady V4 w każdej sytuacji, Ducati opracowało cztery tryby jazdy (Sport, Touring, Urban i Enduro). W modelu Multistrada V4 Rally wyraźnie ewoluował tryb Enduro. Jego wybór aktywuje dedykowany tryb Power, który ogranicza moc do 114 KM przy zachowaniu dynamicznej i bezpośredniej reakcji. DSS Evolution przygotowuje zawieszenie do jazdy w terenie, sygnalizując tryb specjalną ikoną, przedstawiającą kask offroadowy. DTC przełącza się na niższy poziom interwencji oraz wyłącza się DWC i ABS w tylnym kole.
Silnik i osiągi – Ducati Multistrada V4 Rally 2023
W Multistradzie V4 Rally Ducati wprowadza również zupełnie nową funkcję rozszerzonego wyłączania tylnego bloku cylindrów – jest to rozwiązanie techniczne debiutujące po raz pierwszy w motocyklu produkcyjnym. Oprócz wyłączenia tylnych cylindrów na biegu jałowym przy zatrzymaniu (funkcja obecna już w Multistradzie V4), silnik wyłącza tylny blok nawet podczas jazdy, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa i emisję spalin. Wraz ze wzrostem prędkości lub powyżej określonego zapotrzebowania na moc tylne cylindry są ponownie aktywowane, co zapewnia pełne osiągi. System ten jest aktywny we wszystkich trybach jazdy.
Silnik V4 Granturismo o pojemności 1 158 cm3 osiąga maksymalną moc 170 KM przy 10 750 obr/min i moment obrotowy 121 Nm przy 8 750 obr/min, a wyjątkowo liniowa krzywa momentu zapewnia płynną i progresywną reakcję we wszystkich zakresach obrotów. Osiągi tego silnika, w połączeniu z jego całkowitą masą wynoszącą zaledwie 66,7 kg, pozwalają jednostce V4 Granturismo nadal być wzorcem w swojej kategorii. Wyrafinowane rozwiązania techniczne, takie jak przeciwbieżny wał korbowy, to efekt doświadczenia zdobywanego przez Ducati Corse w MotoGP. Multistrada V4 Rally utrzymuje aluminiową, lekką i kompaktową ramę monocoque, a także dwustronny wahacz odlany z aluminium.
Pakiety, design i dodatki – Ducati Multistrada V4 Rally 2023
Nowa Multistrada V4 Rally jest oferowana z kołami szprychowymi w trzech różnych wersjach: Adventure Radar z systemami Adaptive Cruise Control i Blind Spot Detection, Adventure Travel&Radar, która wyposażona jest dodatkowo w aluminiowe kufry boczne oraz podgrzewane manetki, a także Full Adventure, w której oprócz wspomnianego wyżej wyposażenia pojawia się homologowany tłumik Akrapovič oraz przedni błotnik z włókna węglowego.
Poza wzorcowym dla tej kategorii wyposażeniem standardowym, Multistrada V4 Rally oferuje również szeroką gamę akcesoriów. Poza różnymi wysokościami siedzisk dostępne są różne warianty przedniej szyby, osłona silnika, dodatkowe reflektory LED, nawigacja oraz różne rozwiązania bagażowe. Istnieje też możliwość podkreślenia sportowego charakteru Multistrady V4 Rally i dodania do niej elementów z włókna węglowego, aluminiowych dźwigni, czy dynamicznych kierunkowskazów LED.
Ducati przygotowało też elementy garderoby pozwalające w pełni cieszyć się turystycznymi możliwościami Multistrady V4 Rally. Kombinezon Atacama C2 z dużymi powierzchniami wentylacji, odpinanymi rękawami i trzema niezależnymi warstwami, w tym podszewką termiczną i membraną wodoodporną, zapewnia komfort w każdych warunkach pogodowych. Przemierzając świat przyda się również kombinezon Strada C5, który wykonany jest z wygodnej elastycznej tkaniny, wytrzymały i zapewniający modułową ochronę termiczną, dzięki odpinanej wewnętrznej membranie Gore-Tex® i wewnętrznej kurtce puchowej, która może być używana samodzielnie, po zaparkowaniu motocykla.
Ducati Multistrada V4 Rally pojawi się w salonach sprzedaży już w lutym 2023 roku w dwóch wariantach kolorystycznych: Ducati Red oraz Brushed Aluminium&Matt Black. Multistrada V4 Rally jest objęta czteroletnią gwarancją 4Ever Ducati bez limitu kilometrów.
Dane techniczne Ducati Multistrada V4 Rally 2023:
ENGINE | |
TYPE | Ducati V4 Granturismo, V4 – 90°, 4 valves per cylinder, counter-rotating crankshaft, twin pulse firing order, semi dry sump, liqued cooled |
DISPLACEMENT | 1,158 cc (71 cu in) |
BORE X STROKE | 83 x 53,3 mm |
COMPRESSION RATIO | 14:1 |
POWER | 125 kW |
TORQUE | 121 Nm (12,3 kgm) @ 8,750 rpm |
FUEL INJECTION | Continental electronic fuel injection system, Øeq 46mm equivalent elliptical throttle bodies with Ride-by-Wire system |
EXHAUST | Stainless steel muffler, double catalytic converter and 4 lambda probes |
TRANSMISSION | |
GEARBOX | 6 speed with Ducati Quick Shift up/down |
PRIMARY DRIVE | Straight cut gears; Ratio 1.8:1 |
RATIO | 1=40/13, 2=36/16, 3=34/19, 4=31/21, 5=29/23, 6=27/25 |
FINAL DRIVE | Chain, Front sprocket z16; Rear sprocket Z42 |
CLUTCH | Multiplate clutch with hydraulic control. Self-servo action on drive, slipper action on over-run |
CHASSIS | |
FRAME | Aluminium monocoque frame |
FRONT SUSPENSION | Ø50 mm fully adjustable usd fork with internal stroke sensor. Electronic compression and rebound damping adjustment with Ducati Skyhook Suspension EVO (DSS) |
FRONT WHEEL | Spoked wheel 3″ x 19″ |
FRONT TYRE | Pirelli Scopion Trail II 120/70 R19 |
REAR SUSPENSION | Cantilever suspension with fully adjustable monoshock. Electronic compression and rebound damping adjustment. Electronic spring pre-load adjustment with Ducati Skyhook Suspension (DSS). Aluminium double-sided swingarm |
REAR WHEEL | Spoked wheel 4,5″ x 17″ |
REAR TYRE | Pirelli Scorpion Trail II 170/60 R17 |
WHEEL TRAVEL (FRONT/REAR) | 200 mm – 200 mm (7,9 in – 7,9 in) |
FRONT BRAKE | 2 x 330 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo Stylema 4-piston callipers, 2-pad, radial master cylinder with cornering ABS as standard equipment |
REAR BRAKE | 265 mm disc, 2-piston floating calliper, with cornering ABS as standard equipment |
INSTRUMENTATION | 6,5″ TFT color dislay with Ducati Connect and full-map navi system |
DIMENSIONS AND WEIGHTS | |
DRY WEIGHT | 227 kg (500 lb) |
KERB WEIGHT | 260 kg (573 lb) |
SEAT HEIGHT | Adjustable 870 – 890 mm (34.3 – 35.0 in) 885 mm – 905 mm (34.9 in – 35.6 in) with high seat accessory 855 mm – 875 mm (33.7 in – 34.5 in) with low seat #1 accessory 825 mm – 845 mm (32.5 in – 33.3 in) with low seat #2 accessory 805 mm – 825 mm (31.7 in – 32.5 in) with low seat #2 + low suspension kit accessory |
WHEELBASE | 1,572 mm (61,9 in) |
RAKE | 24,7° |
TRAIL | 105,5 mm (4,15 in) |
FUEL TANK CAPACITY | 30 l |
NUMBER OF SEATS | 2 |
EQUIPMENT | |
SAFETY EQUIPMENT | Riding Modes, Power Modes, cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Ducati Brake Light, Ducati Cornering Light, Vehicle Hold Control |
STANDARD EQUIPMENT | Ducati Skyhook Suspension EVO, Ducati Quick Shift, Cruise control, Hands-Free, Backlit handlebar switches, 6,5″ TFT colour display with Ducati Connect and full-map navigation system, Full LED headlight with DRL, Engine Brake Control (EBC), Extended Cylinder Deactivation (ECD) |
WARRANTY AND MAINTENANCE | |
WARRANTY | 24 months (48 months*), unlimited mileage. *Only for countries where 4ever Multistrada warranty applies. |
MAINTENANCE SERVICE INTERVALS | 15,000 km (9,000 miles) / 24 months |
DESMOSERVICE | 60,000 km (36,000 miles) |
EMISSIONS AND CONSUMPTION (ONLY FOR COUNTRIES WHERE EURO 5 STANDARD APPLIES) | |
STANDARD | Euro 5 |
CO2 EMISSIONS | 152 g/km |
CONSUMPTION | Data under revision |
Zostaw odpowiedź