Dobry wrzesień na polskim rynku jednośladów - Motogen.pl

Wrzesień jest dopiero drugim miesiącem tego roku, w którym sprzedaż była wyższa niż w roku ubiegłym. Jest to zasługa obu segmentów: motocykli i motorowerów. Motocykli zarejestrowano 1 643 (+5,1% r/r, +79 sztuk) co jest najwyższym wrześniowym wynikiem co najmniej od 2005 roku. Motorowerów zarejestrowano 2 384 (+14,1% r/r, +294 sztuki) – jest to drugi i zarazem drugi z rzędu miesiąc w tym roku ze wzrostem sprzedaży.

W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 40 763 nowe jednoślady, o 10,2% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na ten wynik składa się 19 349 motocykli (-5,3% r/r) oraz 21 414 (-14,3% r/r) motorowerów.    

Rynek używanych jednośladów również odnotował we wrześniu wzrost. Zarejestrowano 5 120 sztuk (+6,5% r/r, +311 sztuk). Od początku roku zarejestrowano ich już 59 380 (-5,8%).

MOTOCYKLE
We wrześniu zarejestrowano 1 643 (+5,1% r/r, +79 sztuk) motocykli co jest najwyższym wrześniowym wynikiem co najmniej od 2005 roku (od kiedy PZPM monitoruje rynek).

Od początku roku przybyło 19 349 (-5,3% r/r, -1 080 szt.) motocykli. Dzięki wynikowi września dystans do rezultatu ubiegłorocznego zmniejszył się (po ośmiu miesiącach różnica wynosiła 6,1%). W ciągu trzech kwartałów najlepszą sprzedaż miał ROMET MOTORS. Zarejestrował 3 579 sztuk (-21,7% r/r). Razem ze spadkiem sprzedaży skurczył się także jego udział w rynku – wynosi on 18,5%, o blisko 4 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znajduje się JUNAK (2 871 szt.). Spadek jego sprzedaży wyniósł 24,9%, a udział zmniejszył się, podobnie jak lidera, o niecałe 4 pkt. proc. do 14,8%. Trzecia na podium Yamaha (1 779 sztuk) zanotowała małą stratę (-1,5%; -27szt.), przy czym zwiększyła nieznacznie udział do 9,2%. W pierwszej 10. marek największym wzrostem rejestracji może pochwalić się czwarty w klasyfikacji ZIPP, który zarejestrował 70% więcej motocykli niż przed rokiem (1 761 szt.) i bardzo zbliżył się do YAMAHY.

Pojemności silnika:
Udział w rynku 125-tek jest stabilny i po trzech kwartałach wynosi podobnie jak przed miesiącem 70,3%. Jest to 3,8 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 13 608, czyli mniej o 10% r/r. Prym w tej klasie wiodą ROMET MOTORS z 24,8% udziałem i JUNAK z 21% udziałem, nieco dalej za nimi ZIPP (12,6% udział). Następne pod względem popularności w tym roku są maszyny o pojemności silnika pow. 750cc. Zajęły 16,5% i przybyło ich 3 188 szt., czyli o 11,9% więcej niż rok temu. Ich udział wzrósł o 2,5 pkt. proc. Kolejność marek w tym segmencie: BMW (31,7% udz. w segmencie) z dużą przewagą nad HARLEY-DAVIDSON (15,8% udz.) oraz zmniejszającą dystans do niego YAMAHĄ (14,6% udz.). Motocykle z silnikami od 500 do 750cc, które zajęły 6,3% rynku, osiągnęły 1 221 nowych rejestracji i wzrost o 8,3%. Dominującą pozycję i 33% udziału ma tu YAMAHA. Następne maszyny od 250cc do 500cc z udziałem 4,2% w całym rynku, urosły o 9,7%. Przybyło ich 806 szt. Wśród nich wyróżnia się KTM z 30% udziałem. Najmniej liczne są motocykle z silnikami od powyżej 125 do 250cc. Zarejestrowano ich w tym okresie 516 sztuk (-9,3%).

Segmenty funkcjonalne:
Pojazdy typu STREET zdecydowanie przewodzą sprzedaży nowych motocykli. W okresie do stycznia do września stanowiły 46,3% rynku. Było to 4,0 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 8 959 (-12,8% r/r). Na pierwszym miejscu znajduje się ROMET MOTORS (2 199), który sprzedał w tym segmencie 33 motocykle więcej niż JUNAK. Obie marki zanotowały duże spadki w tym segmencie, odpowiednio -17,5% i -33,9%. Trzecia Yamaha zwiększyła sprzedaż o 13,8% do 951 szt. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem drugim, który odnotował spadek rejestracji (-10,4% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 4 305 z czego największa część przypada na markę ZIPP (768 szt.), który dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży (+60%) odskoczył konkurencji. KYMCO wydał 593, a HONDA 583 dużych skuterów. Kymco odnotowało duży spadek sprzedaży (-35,6%) w tym segmencie. Największy wzrost sprzedaży (+41% r/r) i zwiększenie udziału w rynku (+3,4pp) zanotowano w kategorii ON/OFF. Motocykli tego typu sprzedano 1 971.

Rejestracje motocykli używanych.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów br. zarejestrowano 50 461 używanych motocykli. Dystans do wyniku ubiegłorocznego stopniowo się zmniejsza i teraz wynosi tylko 2,7%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (12 969 szt.; -4,6% r/r), YAMAHA (10 961; -2,9% r/r) oraz SUZUKI (7 557; -7,6% r/r). Używanych motocykli sprowadzono w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2,6 razy więcej niż w tym czasie sprzedano nowych.

MOTOROWERY
We wrześniu nowych motorowerów zarejestrowano 2 384 (+14,1% r/r, +294 sztuki) – jest to drugi i zarazem drugi z rzędu miesiąc w tym roku ze wzrostem sprzedaży. Dynamika rejestracji była nawet znacznie wyższa niż w sierpniu, kiedy wzrost wyniósł 4,4% (+130 sztuk). Od momentu kiedy w 2008 roku sprzedaż motorowerów osiągnęła swój szczyt obserwujemy systematyczne kurczenie się tego rynku i sytuacje takie, jak w sierpniu i wrześniu, kiedy rynek odbija się, zdarzają się niestety bardzo rzadko. Dlatego nawet taka mała zmiana trendu spadkowego cieszy. Od początku roku zarejestrowano 21 414 szt. tych pojazdów (-14,3% r/r).

 rankingu marek po dziewięciu miesiącach na czele ROMET MOTORS (7 189 szt.), którego sprzedaż spadła o 22,6%. Udział tej marki mimo, że zmniejszył się do 33,6%, gdy przed rokiem wynosił 37,2%, nadal jest dominujący. Następny jest ZIPP (4 267, +1,0% r/r), który zajął 1/5 rynku a za nim JUNAK (3 242, -18,1%) z ponad 1/7. W pierwszej dziesiątce znajdują się też marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY i TORQ).

Od stycznia do września zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 8 919 (-20,1% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (1 434, -13,9% r/r), PIAGGIO (1 080, -13,9% r/r) oraz YAMAHA (749, -26,7% r/r).