Dlaczego Kraków, Wrocław i Poznań mają nowe tablice rejestracyjne, a Warszawa nie? - Motogen.pl

Kraków, Wrocław i Poznań otrzymują nowe wyróżniki tablic rejestracyjnych dla samochodów: KK, DX oraz PY. Powodem jest wyczerpanie się puli dostępnych kombinacji.

Pierwszy był Kraków. Teraz do stolicy małopolski dołączają kolejne spośród największych polskich miast: Wrocław oraz Poznań. W tych trzech miastach, kierowcy otrzymają nowe tablice rejestracyjne… Doprecyzujmy: tablice będą niemalże takie same, a zmieni się wyróżnik miasta.

Skończyły się pule znaków dla tablic rejestracyjnych

Do tej pory samochody zarejestrowane w Krakowie miały numery zaczynające się od KR. Dla Wrocławia było to DW, a dla Poznania – PO. Następnie na tablicy widniało pięć znaków. Teraz pula kombinacji tych znaków zwyczajnie skończyła się. A to oznacza, że miasta zmuszone są do zmiany wyróżników.

Najpierw sytuacja taka miała miejsce w Krakowie, a teraz także w Poznaniu i Wrocławiu. Trzy z pięciu największych polskich miast będą miały nowe znaki na swoich samochodach:

  • Kraków: KK zamiast KR
  • Wrocław: DX zamiast DW
  • Poznań: PY zamiast PO

Co ciekawe, wyróżniki DX oraz KK już dobrze znamy – takie „skróty” miast widoczne były do tej pory na tablicach motocyklowych.

Przewiduje się, że nowe wyróżniki powinny wystarczyć przynajmniej na kolejne dwie dekady. Ciężko to oszacować – z jednej strony samochodów ciągle przybywa, natomiast z drugiej strony ostatnio zniesiony został prawny obowiązek „przerejestrowania” samochodu zgodnie z miejscem zamieszkania.

Co z warszawskimi tablicami rejestracyjnymi?

Skoro w Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu skończyły się numery rejestracyjne, to co z najbardziej zaludnionym polskim miastem – z Warszawą?

Stolica jest jedynym miastem w Polsce, które wydaje różne wyróżniki dla różnych dzielnic. W ten sposób nie ma jednolitego kodu dla całej aglomeracji, ale można rozpoznać samochody po dzielnicy. Na przykład WE – Mokotów, WI – Śródmieście, WN – Ursynów, i tak dalej. Trzeba jednak przyznać, że wspomniany Mokotów (WE) jest coraz bliżej zakończenia dostępnej puli znaków.

Co ciekawe, warszawski podział na dzielnice zupełnie nie dotyczy motocykli. Jednoślady rejestrowane w Warszawie wprawdzie otrzymują „kod” identyczny jak dla samochodów (WE, WI, WN…), ale wyróżniki przydzielany są w sposób przypadkowy, niezwiązany z dzielnicą.

Łódź niebawem także zmieni wyróżniki tablic rejestracyjnych

Do piątki największych polskich miast należy także Łódź. Przewiduje się, że podobny scenariusz zmiany głównego wyróżnika EL dla Łodzi niebawem także zostanie zmieniony.

Być może stanie się taki sam, jak w przypadku łódzkich motocykli – czyli ED?

Coraz bliżej zakończenia puli dostępnych znaków jest także Gdańsk z wyróżnikiem GD.

Tablice rejestracyjne nie wracają do obiegu

Poza wyróżnikiem, na tablicy znajduje się ciąg pięciu znaków (na przykład WE 11111). Prawo przewiduje, że cyfry na określonych polach zamienia się na litery, co znacznie zwiększa pulę dostępnych kombinacji. Co ciekawe, zakazane są litery B, D, I, O, Z, gdyż wyglądają zbyt podobnie do cyfr 8, 0, 1, 0, 2.

Warto wiedzieć, że w przypadku przerejestrowania pojazdu ze zwrotem tablic, to takie tablice nigdy nie podlegają „recyklingowi”. Numery takich tablic pozostają już zużyte i nie wracają do obiegu na kolejny pojazd, niezależnie od czasu, który upłynął.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany