Masa, osiągi, Zasięg

Jego masa (w tym przypadku oczywiście nie ma znaczenia, czy naładowanego czy nie) to 213 kg. Niebanalne są jego parametry. Według danych producenta moment obrotowy od 90 Nm na tylnym kole.

 

Korek „wlewu” paliwa. Czy pojazdy elektryczne zdominują rynek?

 

Zasięg, jaki uda się nim przejechać to od 100 do nawet 200 km w przypadku łagodniejszej jazdy. Dwie godziny ładowania wystarczają do napełnienia zupełnie rozładowanych baterii do poziomu 80%, półtorej godziny dłużej potrwa całkowite naładowanie akumulatorów. Prędkość maksymalna Empulse to 177 km/h.

 

W tym roku na Peak Pikes zawodnik Don Canet na Empulse w wersji sportowej wygrał w klasyfikacji motocykli elektrycznych, a w generalnej konkurencji z czasem 10:17,813 zajął piętnaste miejsce.

 

Elektronika

W odróżnieniu od prototypu elektrycznego Harleya, jakim jeździłem w zeszłym roku w Holandii (materiał znajdziecie tutaj), Empulse jest już w sprzedaży. Jego elektronika przewiduje kilka trybów jazdy. Oczywiście wybranie spokojniejszego trybu nie tylko pozwala łatwiej okiełznać temperament tego dość żwawego pojazdu, ale też znacząco wydłużyć jego zasięg – wiadomo, coś za coś.

 

Kokpit przypomina „surową funkcjonalność” niektórych modeli BMW…

 

Jedynym zastanawiającym mnie elementem – zupełnie jak w przypadku LiveWear H-D jest obiecywana przez wszystkich maksymalna wartość momentu obrotowego już od zerowej prędkości obrotowej silnika. Przy deklarowanej wartości dochodzącej nawet do 880 Nm spodziewałem się absolutnie szalonego przyspieszenia i walki o utrzymanie przedniego koła na ziemi. Tymczasem Empulse rusza raźno, ale w kategorii przyspieszeń można porównać go do przeciętnego spalinowego nakeda klasy 800.

 

 

Brammo Empulse R w trakcie manewrów egzaminacyjnych…

 

Ciekawostką jest zastosowanie skrzyni biegów mimo elektrycznego silnika. Ale służy ona tutaj trochę do czego innego, niż w klasycznym, spalinowym motocyklu. Włożenie wyższego przełożenia powoduje głównie spadek dynamiki. Empulse bez trudu rusza nawet na wysokim biegu i powoduje głównie, że rozpędza się nieco łagodniej.

 

Komponenty

Brammo Empulse R jest złożony z dobrej jakościowo komponentów, znanych z jak najbardziej spalinowych motocykli. Np. całe przednie zawieszenie łącznie z hamulcami jest niemal identyczne z tym stosowanym w Ducati Monsterze. Za hamowanie odpowiadają solidne czterotłoki od Brembo.

 

Magazyn energii…

 

Co prawda udało się nam nim pojeździć dosłownie przez moment, ale to wystarczyło, aby przypomnieć sobie, jak różna jest jazda elektrykiem, od tego, do czego przywykli motocykliści. Przede wszystkim szum, jaki towarzyszy przyspieszaniu sprawia, że mamy wrażenie lekkiego odrealnienia jazdy. No i wszelkie przegazówki są nie tyle nieuzasadnione, co wręcz niebezpieczne.

 

Cena

Ten motocykl nie należy do najtańszych. W USA jego cena sięga niemal 20 000 $. W Europie cena wygląda podobnie, ale walutą jest Euro. W Polsce nie jest oferowany w oficjalnej sieci dystrybucji. Za to bardzo zdeterminowani mogą liczyć na importerów niezależnych, a także pojazdy używane. Taki pojazd z drugiej ręki można już kupić nawet za równowartość 10 000 Euro.

 

Jak pokazuje zasięg tego motocykla, może okazać się, że już całkiem niedługo będzie możliwe użytkowanie elektryków z takim samym powodzeniem jak spalinowców. Jesteście gotowi na taką zmianę?

Więcej w Testy Moto
Test klocków hamulcowych TRW – czuć różnicę

Niedawno zapowiadaliśmy test klocków hamulcowych TRW – mający odpowiedzieć na pytanie, które klocki warto wybrać do motocykla używanego. Do Kawasaki...

Zamknij