BMW R 1200 GS Adventure z 2011 roku. Motocykl używany z Motogen.pl. Zobacz nasz film, opinię mechanika, właściciela oraz historię modelu…

Motocykl Używany” to nowy cykl na Motogen.pl, w którym użytkownicy prezentują swoje motocykle, mówią o ich wadach, zaletach, słabościach oraz o tym, dlaczego pokochali swój jednoślad.

W każdym odcinku przedstawiamy rys historyczny konstrukcji, kolejne generacje i zmiany oraz komentarz mechanika na temat słabych lub mocnych punktów pojazdu. Naszym ekspertem jest uznany tuner i zawodnik wyścigów na ¼ mili, ale przede wszystkim mechanik, Przemek Badowski z serwisu SpeedBike.

Do współtworzenia cyklu „Motocykl Używany” zapraszamy każdą i każdego z Was. Każdy motocyklista, który u nas wystąpi, otrzyma od nas pakiet części przygotowanych przez partnerów serii, marki: TRW, NGK, 4RIDE, EXIDE, Castrol, aby dalsze bezawaryjnie użytkowanie swojego motocykla stało się jeszcze łatwiejsze!

Jeśli chcesz, abyśmy zaprezentowali Twój motocykl, napisz na: [email protected]

Używane BMW R 1200 GS Adventure z 2011

Wiele dowiecie się z treści filmu, ale oczywiście nie wszystko. Materiał filmowy w chcemy uzupełnić w szczególności historią modelu i naszą opinią.

https://www.youtube.com/watch?v=oEhtnSj2jak

Charakterystyka modelu

Nie ma na świecie miejsca, w które nie dotarł motocykl. Jeśli motocykl, z pewnością było nim BMW z którymś modelem serii GS. Historia tego modelu sięga 1980 roku, kiedy pojawił się model R 80 G/S. Co oznaczał skrót G/S? Znani z pragmatyzmu Niemcy byli do bólu logiczni. G-to Gelende, czyli teren. S to Strasse. A więc R 80 G/S to model szosowo-terenowy, napędzany bokserem (R) o pojemności ok. 800 ccm (80). Ot, cała tajemnica kodu modelu.

BMW R 80 G/S (1980-1987)

To pierwszy przedstawiciel gatunku. Model, który w zasadzie wyznaczył kierunek rozwoju marki na wiele lat. Trzeba przyznać, że turystyczne enduro w wykonaniu „Bawarczyków” było genialnym pojazdem turystyczno-szosowym, który był w pewnym sensie prekursorem dzisiejszego segmentu „adventure”.

Prace projektowe nad nim trwały 21 miesięcy, co ciekawe, mechanicy i inżynierowie zaprojektowali ten model bez oficjalnego zamówienia ze strony producenta. Taki czyn społeczny „po godzinach”. Jednak zarząd, gdy tylko o tym usłyszał, od razu dał zespołowi zielone światło.

BMW R 1200 GS Adv z 2011
BMW R 1200 GS Adv z 2011

Połączenie cech szosowych i terenowych stało się tak skuteczne, że R 80 G/S szybko trafił do rajdu Paryż Dakar, wygrywając w 1981 roku, klasyfikację generalną. Ciekawostkami technicznymi były tylny monowahacz, napęd boxerem o mocy 50 KM oraz przeniesienie napędu za pomocą wału kardana. A także, rzadko spotykana w off-roadzie oraz przednia tarcza hamulcowa.

Masa pojazdu wynosiła 192 kg, co było wartością sporą. Ale dzięki temu motocykl dysponował solidną konstrukcją, wytrzymałą i przystosowaną do montażu kufrów i wyposażenia turystycznego. Do 1987 roku wyprodukowano 20 000 motocykli, co było bardzo dobrym wynikiem na rynku zdominowanym przez choppery i modele sportowe…

BMW R 100 GS (1987-1996)

Więcej pojemności, więcej mocy, modernizacja silnika to utrzymanie palmy pierwszeństwa pod względem osiągów w swojej klasie. W 1987 ten segment zaczyna bardzo dynamicznie się rozwijać. Usprawnione tylne zawieszenie z monowahaczem jest klasą samą dla siebie. BMW R 100 GS dysponował silnikiem o mocy 60 KM, ale względem R 80 GS miał dużo więcej momentu obrotowego szczególnie w środkowym zakresie prędkości obrotowej.

Równolegle do R 100 GS produkowany jest zmodernizowany R 80 GS będący rozwinięciem konstrukcji R80 G/S. Największą różnicą było zastosowanie w R80GS nowocześniejszego tylnego zawieszenia.

BMW R 1100 GS (1994-1999)

W 1994 roku BMW zaprezentowało kolejną generację swojego adventure. To R 1100 GS z silnikiem z czterozaworowymi głowicami i mocą 78 KM. Motocykl zasilany jest wtryskiem. W przednim zawieszeniu zastosowano system Telelever a wyposażenie dodatkowe obejmowało takie udogodnienia jak ABS czy podgrzewane manetki. Motocykl pokazał klientom, że daleka podróż bocznymi drogami nie musi oznaczać braku komfortu, bogatego wyposażenia, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.

BMW R 1150GS (1999-2004)

Po pięciu latach BMW R 1100 GS przeszło duży face lifting. Nowy wygląd oraz zmodyfikowany silnik o mocy 85 KM wraz z usprawnionym układem hamulcowym, a także długą listą wyposażenia dodatkowego wyniosły GS na pozycję lidera sprzedaży w Niemczech. Przez trzy lata (2001, 2002, 2003), mimo wysokiej ceny sprzęt był najlepiej sprzedającym się pojazdem na rynku.

BMW R 1200 GS (2004-2018)

BMW w serii GS na 2004 rok przygotowało duże zmiany; masę zredukowano o 30 kg, zwiększono pojemność, moc i moment obrotowy. Wprowadzenie w 2005 roku specjalnej wersji R 1200 GS Adventure, dedykowanej do dalekiej turystyki spowodowało, że konkurencja była znów daleko z tyłu. Nowością na 2008 rok był opcjonalny system Electronic Suspenion Adjustment (ESA) dostosowujący ustawienie motocykla w zależności od warunków drogowych i obciążenia. Motocykl sprzedawał się świetnie.

W 2013 roku BMW R 1200 GS przeszła bardzo duży lifting. Silnik otrzymuje chłodzenie cieczą, a zawieszenie nowy, półaktywny system Dynamic ESA. Motocykl pracuje w pięciu różnych trybach, w zależności od których zmienia się charakterystyka zawieszenia, ABSu, kontroli trakcji czy reakcji na gaz.

BMW R 1250 GS (2019-obecnie)

W 2019 roku zaprezentowano aktualne wcielenie BMW GS, model R1250GS. Nowy silnik z dwiema świecami na cylinder, zmiennymi fazami rozrządu, był mocniejszy, dynamiczniejszy od poprzednika w każdym zakresie obrotów a przy tym bardziej ekonomiczny. Moc sięgnęła 136 KM, a motocykl kolejne elementy wyposażenia, wyprzedzające konkurencję, np. wyświetlacz TFT.

Przykładowe koszty części i materiałów eksploatacyjnych

BMW dzięki napędowi wałem nieco oszczędza kieszeń użytkownika. Jednak podstawowe elementy ulegające zużyciu lub podlegające wymianie są ze średniej-wyższej półki cenowej:

-olej Castrol z filtrem hiflo 173+39zł

-akumulator Exide od 246 zł

-świetnie sprawdzające się klocki TRW SRT (Sinter road&track) 120 zł na tarczę (potrzeba 2 kpl).

-świece NGK 54 zł za sztukę. Motocykl wymaga czterech sztuk. Opinię mechanika znajdziecie w filmie.

BMW R 1200 GS Adventure nasza opinia

BMW R 1200 GS Adv to motocykl drogi w zakupie. Zadbane sztuki z pewną historią stabilnie trzymają cenę i są dobrą lokatą kapitału. Sam motocykl ma olbrzymi potencjał do szybkiej jazdy w każdych warunkach terenowych i na każdej drodze. Bez trudu spakujemy się na niego w dwie osoby z dużą ilością bagażu a komfort, jaki oferuje zawieszenie z ESĄ, obszerne osłony oraz wygodna pozycja pozwala na olbrzymie przebiegi dzienne.

Pewna i sprawdzona technika, regularnie serwisowana nie powoduje większych powodów do stresu w miejscach oddalonych od cywilizacji. Solidność wykonania i drobne wady eliminowane przez lata produkcji dają minimalną bezawaryjność. Jedna z najlepszych propozycji do bardzo dalekiej turystyki dla kierowców lubiących każdy rodzaj jazdy pod względem dynamiki. Kiedyś usłyszeliśmy pewien tekst: i tak każdy skończy na GSie. I coś w tym jest…

BMW R 1200 GS Adventure wady i zalety

Zalety:

-genialnie uniwersalny

-możliwość personalizacji

-gigantyczny zasięg

-oszczędny silnik

-świetne osiągi

-rozwiązania kreujące segment rynku

-pod warunkiem serwisu konstrukcja trwała, solidna i dopracowana

Wady:

-serwis wymagający fachowca znającego rozwiązania marki

Cykl „Motocykl Używany” nie mógłby powstać bez wsparcia partnerów, a są nimi firmy:

TRW, NGK, 4RIDE, EXIDE, Castrol


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany