Systemy przejmą myślenie za motocyklistę. Dobry ruch, czy przesada? Komputer sam dostosuje pracę kontroli trakcji, zanim jeszcze wjedziesz np. na plamę oleju.

Wszystkie systemy bezpieczeństwa obecne w motocyklach funkcjonują na zasadzie reakcji. Jeżeli opony tracą przyczepność albo motocykl przechyla się nie tak jak powinien, wtedy do akcji wkracza sprytny ABS czy sprytne zarządzanie momentem obrotowym…

BMW Motorrad chce pójść o krok dalej. Niemieccy inżynierowie opracowują system kontroli trakcji, którego zadaniem nie będzie ratowanie np. poślizgu będącego w trakcie; ale przewidywanie i przeciwdziałanie, aby do poślizgu w ogóle nie doszło. Pracę nad nowym wynalazkiem zdradzają opublikowane w sieci rysunki patentowe.

Szkic patentowy dotyczący predykcyjnych systemów bezpieczeństwa BMW Motorrad.

System ma działać na podstawie kamery skanującej obszar przed motocyklem. Komputer będzie w stanie rozpoznać sytuację drogową, w której za chwilę znajdzie się motocykl (np. plama oleju, dziura w nawierzchni). Jeszcze przed najechaniem na taką przeszkodę, systemy zaczną już działać – ustawienie kontroli trakcji, reakcji silnika, układu ABS, a do tego z pewnością także elektronicznego zawieszenia.

Adaptacyjny tempomat pojawił się w motocyklach właśnie w tym roku (np. w BMW R 1250 RT testowanym już przez Motogen.pl). Ale adaptacyjne, predykcyjne systemy bezpieczeństwa to zupełnie inny, wyższy poziom wtajemniczenia. Czas pokaże w jaki sposób (oraz czy w ogóle) inżynierowie BMW zaprogramują systemy, aby pomagały zamiast szkodzić.

No i jest jeszcze jedno pytanie – czy motocykliści zaakceptują systemy myślące za nas?


Więcej w Newsy, Nowości rynkowe
fotoradary na poniatowskim
Uwaga Warszawa! Fotoradary na Moście Poniatowskiego już zamontowane!

Fotoradary na Moście Poniatowskiego w Warszawie już są zamontowane. Mają zostać uruchomione w połowie maja…

Zamknij