BMW odświeżyło całą serię K 1600. Jest mocniejszy silnik oraz sporo zaawansowanych nowości: zawieszenie, ekran, elektronika, LEDy. Sprawdź pełny opis!

Zaprezentowany w 2011 roku pierwszy motocykl z linii K 1600 od BMW zrobił potężny szum. Był to przede wszystkim szum 6-cylindrowej rzędówki zostawiającej wszystkich w tyle. Seria K 1600 szybko uznana została za jeden z najpotężniejszych i najbardziej luksusowych i najlepiej prowadzących się motocykli prze-turystycznych. Spore odświeżenie linii nastąpiło w 2017 roku.

Teraz, na sezon 2022, BMW Motorrad prezentuje kolejny, ogromny lifting. Chyba nie można nazwać tego „nową generacją modelu”, ale zmian jest sporo.

Nowości wprowadzone zostały dla całej rodziny, czyli:
K 1600 GT (uniwersalny turystyk),
K 1600 GTL (jeszcze bardziej komfortowy, z kufrem topcase),
K 1600 B (w stylu bagger, z niską szybą i opadającą linią kufrów),
K 1600 Grand America (ekskluzywny, z kolejnymi dodatkami na amerykańskie autostrady).

Film z K 1600 GT oraz GTL 2022:

Film z K 1600 B oraz Grand America 2022:

Najważniejsze cechy nowych BMW K 1600 GT, GTL, B oraz Grand America 2022:

  • Odświeżony silnik 6-cylindrowy, spełniający Euro 5, z komputerem BMS-O.
  • Dwa czujniki stukowe, cztery sondy lambda (zamiast dwóch).
  • Moc 118 kW / 160 KM przy 6750 obr/min (zamiast przy 7750).
  • Moment obrotowy 180 Nm przy 5250 obr/min (zamiast 175 Nm).
  • Lepsza elastyczność, niska emisja spalin.
  • MSR, system kontrolujący moment hamujący silnika, w standardzie.
  • Zawieszenie elektroniczne Dynamic ESA „Next Generation” w standardzie (z automatycznym dostosowaniem do obciążenia).
  • Nowy, adaptacyjny reflektor LED w standardzie.
  • Łączność: nowy wyświetlacz TFT 10,25″ łączący się ze smartfonem w standardzie.
  • Schowek na smartfon z ładowaniem przez USB-C w standardzie.
  • 4 przyciski do zaprogramowania w standardzie.
  • Nowy „audio system 2.0” jako opcja w GT oraz B.
  • Inteligentny system eCall jako opcja.

Sprawniejszy silnik – BMW K 1600 na 2022

Silnik dostał nowy komputer sterujący BMS-O, dwa czujniki spalania stukowego, dwie dodatkowe sondy lambda, a dzięki temu nie tylko zaczął spełniać normy Euro 5, ale stał się sprawniejszy!

Moc maksymalna to wciąż 160 KM, ale uzyskiwana jest o 1000 obrotów niżej (przy 6750 obr/min). Zwiększył się za to moment obrotowy i dostajemy 180 Nm (zamiast 175 Nm) na tym samym poziomie 5250 obr/min. W praktyce serce K 1600 zapewnia jeszcze więcej siły oraz mocniejsze przyspieszenia przy każdej prędkości.

W zakresie silnika, a w zasadzie jego elektroniki asystującej, pojawił się system MSR. Jego zadaniem jest kontrolowanie siły hamującej przy zbyt nagłych zamknięciach manetki lub redukcjach.

Nowa generacja zawieszenia Dynamic ESA w K1600 2022

Cała seria K 1600 otrzymała zawieszenie Dynamic ESA „Next Generation”. Czyli poziomy tłumienia dostosowują się automatycznie, na bieżąco, w zależności od warunków jazdy. Automatycznie regulowane jest też napięcie wstępne sprężyny w zależności od obciążenia.

K 1600 2022: nowe adaptacyjne światła LED

Nowoczesne oświetlenie było znakiem rozpoznawczym serii K 1600 i tak zostaje także teraz. Mamy więc pełne oświetlenie LED. Z przodu LEDy posiadają soczewki oraz światło do jazdy dziennej.

Reflektor przedni jest „adaptacyjny”. Oznacza to, że światło mijania (zwane krótkim) nie tylko skręca doświetlając zakręty, ale także przechyla się góra/dół (±2°) w zależności od hamowania i przyspieszania! Dodatkowo obecnych jest kilka funkcji „welcome oraz good bye”.

Ogromny wyświetlacz także w K 1600

Cała seria K 1600 przy okazji poważnego liftingu otrzymuje także ogromny wyświetlacz TFT, znany już z R 1250 RT. Jest bardzo długi i ma przekątną 10,25″ – dzięki niemu można wyświetlać i nawigację, i zegary, i obsługę systemów, bez potrzeby instalowana dodatkowego ekranu.

Nawigacja i łączność ze smartfonem jest na wyposażeniu standardowym wszystkich K 1600. Przewidziano też sprytny schowek na telefon: zamykany, odporny na zachlapania, z regulowanym uchwytem, z szybką ładowarką USB-C.

Nowy wymiar muzyki i radia

W zakresie muzyki i radia pojawia się nowość, czyli „Audio system 2.0”. Jest standardem w wersjach GTL i Grand America, ale w wersjach GT oraz B(agger) trzeba go dokupić.

W poprzednich modelach system audio był oddzielnym układem. W aktualnej generacji jest elektronicznie zintegrowany, dzięki czemu oferuje łatwą obsługę. Pozwala słuchać muzyki z głośników wysokiej jakości, posiada radio FM oraz DAB(+).

eCall jako opcja

W każdym z czterech K 1600 zamówić można opcjonalny system eCall, który potrafi samodzielnie wezwać pomoc służb w razie wypadku. Jest też opcja szybkiego wezwania pomocy manualnie. Sprawdź jak działa eCall.

Galeria zdjęć: BMW K 1600 GT, GTL, B oraz Grand America 2022