Benelli TNT Tornado Naked T 125 - Motogen.pl

To jeden z takich motocykli, które po prostu chcielibyśmy wziąć, przytulić i zabrać ze sobą do sypialni. Bo jest uroczy. Choć pierwsze wrażenie sprawia, że nie bierzemy go na poważnie, to po krótkim zapoznaniu udowadnia, że jest jak najbardziej prawdziwym, dojrzałym, pełnoprawnym motocyklem 125.

 

Zobacz wideo:

 

 

Gabaryty tego pojazdu to pierwsza rzecz, na jaką zwracamy uwagę. Przewrotne jest to, że na małym Benelli jest całkiem sporo miejsca i może na nim dość wygodnie jechać osoba nawet wzrostu ponad 180 cm. Ale niżsi kierowcy także nie powinni narzekać, bo siodło umieszczono 780 mm nad ziemią.

 

Głównie przez gabaryty, ale też trochę z wyglądu może nam przypominać dobrego znajomego, czyli Hondę MSX 125. Trudno powiedzieć, czy to efekt przypadkowy, czy zamierzony. Bez wątpienia można i warto porównać te pojazdy. Benelli wcale nie wypada na tle Hondy gorzej. A można powiedzieć, ze w niektórych aspektach bije ją na głowę. Bezwzględnie osiąga zdecydowanie łatwiej prędkość maksymalną, która jet także wyższa niż ta w Hondzie. Nie ma się czemu dziwić, bo ma pięć biegów, a nie jak w przypadku MSX – 4 i 2 KM mocniejszy silnik, co przy tych wartościach daje ponad 20%. Do tego jest od Hondy tańsza o niemal połowę.

 

 

Motocykl nie jest demonem prędkości, ale w klasie 125 nie ma się absolutnie czego wstydzić. Jego silnik może pochwalić się mocą na poziomie ponad 11 KM, co pozwala bez większego trudu przekroczyć magiczną granicę wyniku trzycyfrowego na prędkościomierzu, czyli 100 km/h.

 

Podwozie Benelli to pojedynczy element resorujaco-tłumiacy współpracujący z tylnym wahaczem, z przodu zaś mamy „sportowy” widelec typu upside-down. Aby spełnić obecne wymogi homologacyjne TNT wyposażono w system CBS. Ten działa w taki sposób, że hamując tyłem uruchamiany zostaje także jeden z trzech tłoczków w przednim zacisku. Zdecydowanie wolałbym, aby oba układy były odseparowane, a przy hamowaniu tylko przednim kołem pracowały wszystkie trzy zaciski. Można by wówczas poczuć się jak rasowy stunter na zawodach wykonując spektakularne stoppie przed każdym skrzyżowaniem. A i hamowanie byłoby jeszcze wydajniejsze, choć i do tego nie można mieć zbyt dużych zastrzeżeń.

 

 

Skrzynia biegów wymaga sporej atencji i na pewno nie jest awangardą nawet w swojej klasie. Pracuje dość siermiężnie i wymaga sporo uwagi, aby zmiany biegów przebiegały bezproblemowo. Zastanawia także brak wyświetlacza biegów, ponieważ na zegarach ewidentnie jest miejsce do jego podłączenia, tymczasem TNT konsekwentnie nie informuje nas o tym, na którym biegu jedziemy. Szkoda.

 

Jakość wykonania jest na niezłym poziomie. Kilka elementów, jak kostki przełączników na kierownicy, czy przedziwnie siermiężny reduktor do przykręcenia przedniego zacisku hamulcowego zaburza bezwarunkowo pozytywny odbiór tego motocykla, to jednak są to elementy nad którymi można przejść do porządku dziennego mając na uwadze umiarkowaną, jak na mój gust, cenę. Bo małe Benelli kosztuje katalogowo 8200 zł.

 

Zaskakujące jest prowadzenie tego małego pojazdu. Niewielkie kółka o średnicy zaledwie 12’’ nie napawają optymizmem, jeśli chodzi i możliwości komfortu i trakcji, tymczasem motocykl trzyma się drogi całkiem pewnie, a na zakrętach jest nadspodziewanie stabilny. Do tego wspomniany rozmiar kół sprawia, że niezwykle chętnie zmienia kierunek jazdy. Choć na początku warto podejść do niego z niewielkim dystansem, bo jego ochota na szybkie korekty kierunku mogą nas początkowo nieco zaskoczyć.

 

 

Benelli TNT Tornado Naked T 125 jest bardzo pozytywnym pojazdem. Głównie dlatego, że można go traktować dwojako – jako motocykl, ale także jako gadżet. I to jest w nim właśnie najbardziej ujmujące. Bo jak na motocykl jest jednocześnie wyjątkowo fajnym, nienapuszonym gadżetem, a jako gadżet nadspodziewanie sprawnym motocyklem.

 

Dane techniczne Benelli TNT Tornado Naked T 125

 

Silnik jednocylindrowy, czterosuwowy, cztery zawory na cylinder, SOHC
Pojemność 124,8 ccm
Średnica cylindra / skok tłoka 54 mm / 54,5 mm
Układ paliwowy elektroniczny wtrysk paliwa Ø28 mm
Chłodzenie powietrzem
Skrzynia biegów pięciostopniowa
Sprzęgło wielotarczowe mokre
Przeniesienie napędu łańcuch
WYMIARY I MASY  
Długość 1770 mm
Wysokość 1025 mm
Szerokość 755 mm
Wysokość siedzenia 780 mm
Prześwit 160 mm
Masa gotowego do jazdy z pełnym bakiem 121 kg
Zbiornik paliwa 16,6 l
Rezerwa b.d.
PODWOZIE  
Rama stalowa, rurowa
Przednie zawieszenie widelec upside-down, Ø 41 mm skok 120 mm
Tylne zawieszenie regulacja napięcia wstępnego sprężyny, skok 50 mm
Przedni hamulec zaciski trójtłoczkowy, CBS, tarcza 210 mm
Tylny hamulec zacisk jednotłoczkowy, CBS, tarcza 190 mm
Przednia opona 120/70-12
Tylna opona 130/70-12
Osiągi  
Prędkość maks. ponad 100 km/h
Moc 11,1 KM (8,2 kW) @ 9000 obr/min
Maks. moment obrotowy 9,6 Nm @ 7000 obr/min
Cena 8 200 zł

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany