Nie to, żeby fabrycznym czegoś brakowało albo żeby były brzydkie. Stwierdziłem po prostu, że srebrne wydechy nie pasują do czarnego motocykla i zdecydowałem się na karbonowe końcówki. Jak to ja, nie chcąc iść na łatwiznę, kupując którąś z topowych na polskim rynku marek, poszukałem włoskich wydechów do włoskiego motocykla. Wybór padł na firmę WRP, w Polsce znaną głównie z akcesoriów do off-roadu.
 

Fakt faktem, musiałem trochę na nie poczekać … Właściwie to nie trochę. Zamówiłem je pod koniec lipca, nie znając obyczajów urlopowych we Włoszech. Otóż z dniem 1 sierpnia wszystkie fabryki w tym przepięknym kraju zaprzestają produkcji i wysyłają swych pracowników na miesięczny wypoczynek. W tym okresie jedyne, co we Włoszech można załatwić, to kupić lody na plaży. Czas oczekiwania wyniósł w sumie 6 tygodni (4 tygodnie urlopu oraz 2 tygodnie produkcji, pakowania i wysyłania).
 

Wreszcie są. Odpalam i pierwsza myśl – warto było czekać. Piękne, głębokie, basowe brzmienie i nie pomruk, tylko czyste brzmienie V-ałki. Lampka (shift light) nie błyska już nerwowo przy 6000 obr/min. Zapala się dopiero przy 10 500 obr/min., odkrywając, co ta maszyna ma do zaoferowania – a oferuje dużo. Potężny silnik generuje niemal 140 KM i 107 Nm. Niestety, ciągnie to za sobą dość duże zużycie paliwa: po mieście ok. 9 litrów, w trasie troszkę mniej – ok. 7 litrów. Kolejna irytująca lampka to lampka rezerwy. „Daje po oczach” już po ok. 130 km od momentu wyjechania ze stacji.


Producent podaje, że w Tuono jest zbiornik o pojemności 18 litrów, z czego 4 litry to rezerwa. Prawda jest inna: pojemność zbiornika wynosi 15 litrów, z czego 3 to rezerwa. Sprawdziłem to, dopychając motocykl do stacji benzynowej.“pojemność zbiornika wynosi 15 litrów, z czego 3 to rezerwa. Sprawdziłem to, dopychając motocykl do stacji benzynowej” No dobra, silnik dotarty, nowe wydechy warczą na wszystko i wszystkich dookoła niczym buldogi francuskie mojej matki. Czas w drogę.
 

Sezon się kończy, trzeba nadrobić zaległości, więc po przejechaniu 5000 km, mogę napisać trochę więcej o tym, jak Aprilia spisuje się w codziennym użytkowaniu.
 

Mimo mojego dość znacznego wzrostu (186 cm), nie mogę narzekać na brak wygody. Przez umieszczone wysoko podnóżki, pozycja nóg jest zbliżona do tej w motocyklach sportowych, lecz dzięki odprężonej górnej części ciała, nie jest to męczące w trakcie jazdy. Trasa długości ok. 600 km nie robi na kierowcy większego wrażenia. Zawieszenia doskonale wybierają nierówności polskich dróg, a koleiny są niemal niezauważalne. Motocykl w każdych warunkach nawierzchniowych prowadzi się pewnie i stabilnie. Owiewka, mimo swych nieznacznych rozmiarów, spełnia swoje zadanie i pozwala utrzymywać prędkość przelotową w granicach 150–170 km/h (co zostało zarejestrowane na filmie – pozdrowienia dla Panów z pomorskiego).

 

 

Tuono potrafi zaskoczyć

Czasem, gdy zbyt delikatnie zmieniamy bieg z 4 na 5 lub 5 na 6, ku naszemu dużemu zaskoczeniu wskakuje bieg jałowy. Na szczęście, wystarczy wtedy powtórzyć komendę wydawaną nogą skrzyni biegów i jedziemy dalej. Kolejną cechą Tuono jest niesamowity „ogon wodny”, wystrzeliwany w górę za każdym razem, gdy wjeżdża na mokrą nawierzchnię. Przypomina to trochę efekt, który można obserwować w przypadku skuterów wodnych. Nie twierdzę, że ma to negatywny wpływ na zachowanie motocykla na mokrym terenie, powiem nawet, że wygląda to dość widowiskowo, ale, niestety, spora część tej wystrzelonej w górę wody ląduje na plecach kierowcy lub pasażera, co może jest zjawiskiem pozytywnym przy upałach, ale na jesieni zdecydowanie nie należy do przyjemności. Tyle ulepszeń w tym sezonie. Na przyszły planuję zamontowanie wyższej szyby i doposażenie motocykla w sakwy.


Następna część testu będzie napisana z punktu widzenia pasażera.

 

Trochę o kosztach

 

Serwis, robocizna – cena

Przy przebiegu 1000 km – 400 PLN

Przy przebiegu 10 000 km – 600 PLN

Przy przebiegu 20 000 km – 600 PLN

Każdy kolejny przegląd – 600 PLN

 

Materiały zużyte podczas pierwszego przeglądu:

przy 1000 km – olej, 4 litry, filtr oleju, płyn w sprzęgle (DOT4)

 

Przykładowe ceny części oryginalnych oraz płynów eksploatacyjnych w zł brutto Aprilia Tuono 1000 R

 

Olej Agip Tec4 15W50 4 litry – 144
Filtr oleju Aprilia – 88
Płyn chłodniczy koncentrat Castrol – 31
Płyn hamulcowy DOT4 Castrol – 19
Klocki hamulcowe przód/komplet na 1 tarczę – 388
Klocki hamulcowe tył – 215
Lusterko wsteczne lewe/prawe – 115
Dźwignia sprzęgła – 395
Dźwignia hamulca przedniego – 402
Kierunkowskaz przedni prawy/lewy – 107
Szkło kierunkowskazu tylnego – 60

Więcej w Testy Moto
Yamaha YBR 125 & YBR 250

Jedno obu YBR-kom trzeba przyznać – niczego nie udają! To nie jest pseudo wyścigówka, która wywołuje salwy śmiechu „pierdzącą” pracą...

Zamknij