2 koła z tyłu? Piaggio patentuje nowy, 3-kołowy skuter - Motogen.pl

Po co Piaggio pracuje nad konstrukcją skutera, w którym dwa przechylane koła są z tyłu?

Trzykołowe skutery nie są już na rynku czymś wyjątkowym. Piaggio z sukcesami przyzwyczaiło nas do swojej platformy MP3, a do tego mamy jeszcze Yamahę z dwoma skuterami Tricity oraz motocyklem Niken. Pomimo znaczących różnic konstrukcyjnych, wszystkie te 3-kołowe pojazdy łączy fakt, że 2 koła znajdują się z przodu i przechylają jak zwykłe motocykle.

Główną zaletą obecności dwóch kół z przodu jest większa pewność jazdy w zakrętach oraz (nie w każdym przypadku) możliwość zablokowania skutera w pionie.

Patent Piaggio

Tymczasem Piaggio nie próżnuje. Najpierw dowiadujemy się, że do skuterów trafią spojlery z MotoGP. Teraz producent zaskakuje nowym patentem, według którego dwa przechylane koła znajdują się z tyłu!

Warto zauważyć, że koła przechylają się oddzielnie za pomocą systemu wahaczy. Napęd przenoszony jest przez układ wałów wraz z przekładniami. Sam silnik pełni funkcję wahacza, ale pozostaje zawsze w poziomie.

Stary pomysł

Skuter z dwoma kołami z tyłu znany jest już od lat ’70, gdy BSA wypuściło model Ariel 3. Licencję następnie wykupiła Honda i tak do dziś jeździ model Honda Gyro, nawet w wersji elektrycznej. W Arielu i Gyro punk obrotu mieścił się pod kanapą kierowcy. Przednia część skutera pozostała skrętna, natomiast tylna rama wraz z silnikiem i kołami (często wraz z przestrzenią cargo) pozostawała w poziomie. Ta konstrukcja była znacznie prostsza, niż w przypadku nowoczesnego i skomplikowanego systemu Piaggio.

Elektryczna Honda Gyro.

Kiedy, jak i po co?

Rysunek patentowy jest całkiem szczegółowy, co może wskazywać na fakt, że mamy do czynienia z zaawansowanym projektem. Nie wiadomo jednak kiedy Piaggio z dwoma tylnymi kołami trafiłoby na rynek. Nie wiadomo także w jakiej formie…

Tutaj jednak skupić się można na jeszcze jednym szczególe widocznym w patencie. Pomimo zaawansowanej konstrukcji tylnego zawieszenia, to główka ramy wraz z konstrukcją przedniego widelca pozostaje skrajnie najprostsza…

Może to dlatego, że celem jest zastosowanie dwóch tylnych kół w stosunkowo tanich skuterach?

A może to dlatego, że tymczasowy przód zastąpiony dwoma przednimi kołami z MP3 i w ten sposób otrzymamy 4-kołowy skuter nowej generacji?

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany