Najnowsza technologia Suzuki (SDMS, kontrola trakcji, elektroniczni asystenci) jest szczególnie widoczna w Hayabusie III generacji. Modelu, który od ponad 20 lat wyznacza trendy w konstrukcjach najszybszych, seryjnych motocykli do dynamicznej turystyki…

Pierwsze Suzuki GSX1300R pojawiło się w 1999. Elektronika ograniczyła się w nim głównie do sterowania pracą wtrysku paliwa. Wówczas był to najszybszy i najmocniejszy seryjny motocykl przekraczający barierę 300 km/h.

W kolejnej generacji skupiono się na poprawie prowadzenia, hamulców, a motocykl otrzymał zmienne tryby zarządzania silnikiem. Jego charakter zmienił się z power-bike’a bijącego rekordy prędkości, na zaawansowaną, wygodną maszynę do dynamicznej, dalekiej turystyki.

hayabusa 2021

Hayabusa najnowszej generacji, zaprezentowana w 2021 roku, łączy cechy obydwu modeli. Wciąż ma doskonałe osiągi, typową stylistykę i zerka w kierunku szybkich, dalekich podróży, ale w obecnym wcieleniu jest to jeden z najbardziej zaawansowanych pojazdów, pod względem zastosowanej elektroniki.

Suzuki postawiło na całą grupę elektronicznego wspomagania ułatwiającą zarządzanie charakterem motocykla a przy tym odpowiedzialna za wzrost bezpieczeństwa w różnych warunkach. Jakich? Postaramy się to przybliżyć…

Systemy ułatwiające zarządzaniem parametrami motocykla
Suzuki Hayabusa 2021

Elektronika w Suzuki nosi nazwę S.I.R.S., czyli SUZUKI INTELLIGENT RIDE SYSTEM. To złożony system wspomagający kierowcę w prowadzeniu w prowadzeniu motocykla, hamowaniu, zwiększający łatwość użytkowania, wygodę i bezpieczeństwo podczas podróży i codziennej eksploatacji.  Składa się z następujących podsystemów:

1) Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α)

To przełącznik trybu jazdy oferujący trzy fabryczne oraz trzy indywidualnie konfigurowane tryby jazdy. Dzięki niemu możemy spersonalizować tryby pracy pięciu poniższych systemów wykorzystywanych w czasie jazdy.

  • Motion Track Traction Control System – czyli system kontroli trakcji z możliwością ustawienia 10 poziomów oraz wyłączenia.
  • Power Mode Selector – przełącznik zarządzający mocą silnika, dostępne trzy tryby różniące się mocą i sposobem jej oddawania.
  • Quick i Downshifter a więc urządzenie odcinające zapłon w momencie zmiany biegów, co czyni ją szybszą i precyzyjniejszą (2 tryby pracy wraz z możliwością wyłączenia).
  • Anti-lift Control System – system ograniczający unoszenie się przedniego koła podczas przyspieszania (10 poziomów oraz możliwość wyłączenia),
  • Engine Brake Control System – system kontroli hamowania silnikiem działający w trzech trybach z możliwością wyłączenia.

2) Active Speed Limiter

System pozwalający ustalić kierowcy pułap prędkości, którego nie możemy przekroczyć, co jest doskonałe w strefie ograniczeń czy mieście.

3) Launch Control System

Asystent startu z możliwością ustawienia jednego z trzech trybów. Umożliwia skuteczny start bez ryzyka utraty trakcji czy podniesienia się przedniego koła…

4) Emergency Stop Signal

System sygnalizujący hamowanie awaryjne. Gwałtowne hamowanie powyżej 55 km/h uruchamia sygnalizację kierunkowskazów, ostrzegając innych kierowców.

5) Suzuki Easy Start System

System łatwego rozruchu umożliwiający uruchomienie silnika bez wciskania sprzęgła (jeśli pojazd jest na luzie) oraz sterujący rozrusznikiem aż do skutku po krótkim naciśnięciu jego włącznika,

6) Low RPM Assist

Asystent ruszania, podnoszący obroty silnika przy małej prędkości. Zapobiega jego zgaśnięciu…

7) Cruise Control System

Tempomat. Jego działania chyba nie trzeba tłumaczyć.

8) Combined Brake System

Zintegrowany układ hamulcowy w którym bez względu na to, którego hamulca użyjemy, zawsze uruchamiane są zaciski w obydwu kołach co poprawia proces hamowania.

9) Motion Track Brake System

System kontroli hamowania uruchamiający (w razie potrzeby) ABS nawet w złożeniu.

10) Slope Dependent Control System

System kontrolowania jazdy po wzniesieniach. Na podstawie czujnika IMU system diagnozuje ruch motocykla. Jeśli zjeżdżamy w dół i intensywnie hamujemy urządzenie uniemożliwi podnoszenie się tylnego koła…

11) Hill Hold Control System

Asystent ruszania pod górę. Po zatrzymaniu motocykla na wzniesieniu przez trzydzieści sekund elektronika aktywuje tylny hamulec zapobiegając staczaniu się pojazdu.

Suzuki Hayabusa III generacji

Powyższe rozwiązania stawia Suzuki w absolutnym czele pod względem zaawansowania elektroniki stosowanej w motocyklach. Już pierwsza Hayabusa miała doskonale zestrojony wtrysk paliwa o wyjątkowej precyzji, będący wzorem dla konkurencji. Po 20 latach wraz z prezentacją najnowszej wersji tego kultowego pojazdu Suzuki pokazuje, że wraca do gry z wyjątkowo nowoczesnymi i kreatywnymi systemami.

Dzięki temu, kierowcy dosiadający Hayabusy III generacji mogą być pewni, że bez względu na to, w jakich okolicznościach popełnią błąd, elektronika zrobi wszystko, by uratować sytuację. To sprawia, że kierowca może skoncentrować się na prawdziwej przyjemności z jazdy. Poruszanie się pojazdem o tak dużej mocy jeszcze nigdy nie było tak bezpieczne. A to wszystko za sprawą niespotykanej ilości systemów zarządzających pracą i bezpieczeństwem motocykla…

Więcej w Porady, Sponsorowane, Technika Jazdy
Posłowie chcą większego odstępu przy wyprzedzaniu roweru – skorzystają też motocykliści!

Odstęp przy wyprzedzaniu jednośladów powinien zostać zwiększony z 1 do 1,5 metra. Według nas to odpowiednia kampania informacyjna zadecyduje o...

Zamknij