Aerodynamika w crossówkach?! Yamaha patentuje spojlery chłodnicy w MX - Motogen.pl

Spojlery zamontowane na lagach zawieszenia pomogą w lepszym umiejscowieniu chłodnic w crossókach Yamaha.

Aerodynamika jest jedną z najpoważniejszych innowacji ostatnich lat w motocyklach. Wiadomo, że różnego rodzaju spojlery najlepiej sprawdzają się w wyścigach drogowych – ale fakt ten nie przeszkadza, aby winglety trafiały także do drogowych motocykli o sportowym charakterze.

Teraz kolejna wariacja na temat spojlerów zarządzających przepływem powietrza trafia do motocykli crossowych!

Spojlery chłodnicy – patent Yamahy

Nie martwcie się – motocykle crossowe (póki co) nie otrzymają ogromnych spojlerów z boku i z tyłu, nic z tych rzeczy. Jak wynika z rysunków patentowych opublikowanych przez cycleworld.com, Yamaha pracuje nad poprawieniem wydajności chłodnicy. (BMW także pracuje nad aktywnymi aero-dostawkami do chłodnicy R 1300 GS.)

W motocyklach crossowych jest dość spory problem z umiejscowieniem chłodnicy. Nie można umieścić jej po środku na dole, bo kamienie i błoto zniszczą ją w 15 sekund. Nie można umieścić jej po środku na górze, bo ogromny błotnik przedniego koła zasłoni cały dopływ powietrza.

Dlatego umieszcza się chłodnice na górze, po bokach zbiornika paliwa. Same lagi przedniego zawieszenia także wywierają ogromnie negatywny wpływ na przepływ powietrza, dlatego chłodnice muszą znajdować się szerzej, niż lagi widelca. Wada jest taka, że ten fakt poszerza motocykl oraz naraża chłodnice na zniszczenie w razie upadku. Podwójne chłodnice, po lewej i prawej stronie, to także większa masa.

Yamaha wymyśliła, że lagi przedniego zawieszenia otrzymają elementy aerodynamiczne, przypominające skrzydło ustawione pionowo. Spojlery na lagach zamontowane byłyby na stałe. Zadanie spojlerów jest proste – kierowanie przepływu powietrza prosto do chłodnicy. Korzyść także jest oczywista – chłodnicę można zamontować bardziej centralnie!

Rozwiązanie wydaje się dość proste i tanie w zastosowaniu. Czy trafi do produkcyjnych crossówek Yamahy? Przekonamy się, gdy już nadejdzie czas premier nowych modeli.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany