-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Kawasaki ZZR1100 (1990-2001) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Kawasaki ZZR1100 (1990-2001)

Kawasaki ZZR1100 trafiło do produkcji w 1990 roku, stając się najszybszym seryjnie produkowanym motocyklem. Zdetronizowany został dopiero przez Hondę wraz z prezentacją modelu CBR1100XX Blackbird. W produkcji przetrwał do 2001 roku, kiedy Kawasaki zaproponowało ZZR1200. Czy warto brać go pod uwagę, jako youngtimera?

Kawasaki ZZR1100 zastąpiło produkowany przez dwa lata model ZX10 Tomcat. Wizualnie obydwa motocykle zdradzały pewne podobieństwa, ale ZZR był znacznie bardziej zaokrąglony. Kierunkowskazy zintegrowane z bryłą nadwozia, obszerne osłony, błotnik mocno skrywający przednie koło, oraz kapitalne wzory lakierowania sprawiały, że szybko stał się przedmiotem pożądania. Najważniejsza jednak była moc silnika sięgająca 146 KM mechanicznych zapewniająca osiągi zarezerwowane wówczas dla wyczynowych superbikeów - prędkość maksymalną ponad 280 km/h oraz przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 2,8 sekundy. I to wszystko przez pojazd ważący 278 kg. To była jedna strona medalu.

 

Wersja, którą chcielibyśmy najbardziej - ZZR1100 1990-1992...

 

Drugą, okazała się duża dzielność turystyczna. Kawasaki prowadziło się bardzo sprawnie, miało obszerne, nieźle chroniące przed deszczem obudowy, było stabilne, nieźle hamowało a 110 Nm przy 8000 obr./min. sprawiało, że nie trzeba było zbyt często zmieniać biegów podczas codziennej jazdy. Wygodne siedzenie pasażera oraz konstrukcja nieźle znosząca obciążenie stelażami i trzema kuframi sprawiała, że po motocykl ustawiały się kolejki osób ceniących dynamiczną turystykę. Od strony technicznej motocykl miał pewną ciekawostkę - to pierwszy seryjny sprzęt w którym zamontowano system Ram Air, czyli dynamicznego doładowania przy większych prędkościach podczas których moc maksymalna sięgała 150 KM.

 

Pierwsze aktualizacje konstrukcji nastąpiły w 1993 roku. Zmieniono tylną część ramy, wzmocniono także okolice jej główki. Skorygowano kształt owiewek, zmieniono wloty systemu Ram Air. Ponadto zygzak otrzymał nowy wahacz, szerszą tylną felgę, nowe zaciski hamulcowe i większą średnicę tarcz przy przednim kole. Pojemność zbiornika paliwa wzrosła z 20 do 24 litrów.

 

Model od 1993 r najłatwiej poznać po zmienionej części ramy...

 

W 1995 roku przekonstruowano układ przeniesienia napędu, zmieniono dysze w gaźnikach a deska rozdzielcza otrzymała zegar. Kawasaki ma kilka słabych punktów: łożyska główki ramy oraz tłumik drgań w tylnej piaście zużywają się dość szybko. Ostra eksploatacja powoduje zużycie oleju. Jego niski poziom może być przyczyną uszkodzenia panewek na trzecim cylindrze. Niektórzy twierdzą, że to wada konstrukcyjna tego modelu. My znamy zygzaki z bardzo dużym przebiegiem, które troskliwie serwisowane są bezawaryjnymi sprzętami od wielu lat, ale znamy także przypadki remontu silników już po kilkudziesięciu tysiącach przebiegu. Gdzie leży prawda? Zapewne po środku. Faktem jest, że dla bezpieczeństwa zalecamy kontrolę oleju przed i po każdej jeździe a podczas szybkich autostradowych przelotów, kiedy silnik pracuje z wysokimi obrotami, w zasadzie na każdym postoju. Często okazuje się, że wszystko jest w najlepszym porządku, ale ten model po prostu jest na to czuły.

 

Kawasaki ZX10 Tomcat. Widać spore podobieństwa do ZZR1100...

 

Poza wymienionymi mankamentami to trwały, solidny i bardzo charatkerystyczny sprzęt. Do dzisiaj wielu starszych stażem motocyklistów uważa go za "Króla Przecinaków", którym niewątpliwie był w latach 90-tych i może traktować, jako niespełnione marzenie sprzed lat. Patrząc na ceny ZZR - niski poziom może być efektem kiepskiej reputacji modelu pod względem solidności układu korbowego (wspomniana panewka). Jesteśmy jednak pewni, że wartość ładnie utrzymanych sztuk w fabrycznym lakierowaniu wkrótce wzrośnie. Szczególnie, że coraz mniej osób będzie go traktować użytkowo a raczej jako weekendową zabawkę, spełnienie marzenia z młodości itp. To dobry moment na wyszukanie i znalezienie pewnej sztuki. W perspektywie kilku lat, tańsze już nie będą.

My chcielibyśmy egzemplarz z lat 1990-1992 głównie dlatego, że są najrzadsze i klimatem przypominają koniec lat 80-tych...

Dane techniczne

  • SILNIK: czterocylindrowy, rzędowy; czterosuwowy, chodzony cieczą. Rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, cztery gaziki Keihin o średnicy 40 mm, rozrusznik elektryczny. Średnica cylindra/skok tłoka 76/58 mm, pojemność skokowa 1052 ccm, stopień sprężania 11,0:1. Moc maksymalna 146 KM przy 10 500 obr/min.
  • PRZENIESIENIE NAPĘDU: Wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, sześciostopniowa skrzynia biegów.
  • PODWOZIE: aluminiowa rama zamknięta , widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 43mm i o skoku 125mm , wahacz wleczony (aluminiowy) z centralnym elementem resorująco-tłumiucym . Hamulce: przód-dwie tarcze o średnicy 310mm, tył- tarcza o średnicy 250mm. Ogumienie: przód - 120/70 VR17, tył - 170/60 ZR 17.
  • WYMIARY I MASY: długość całkowita 2165 mm, rozstaw osi 1480mm, wysokość siedzenia 780mm, pojemność zbiornika 20l od 93r 24l, masa pojazdu gotowego do jazdy 278 kg
  • OSIĄGI: prędkość maksymalna 283km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,8s, od 0 do 200 8,9 s., średnie zużycie paliwa 5,5 do 8 litra na 100 km.

 

 

 

Więcej o motocyklach Kawasaki

Powiązane materiały

...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści