-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Honda XRV750 Africa Twin (1990-2003) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Honda XRV750 Africa Twin (1990-2003)

Pierwsza Honda Africa Twin pojawiła się w salonach w 1988 roku. Miała pojemność 650 ccm i była rozwinięciem w właściwie pewną krewną modelu Transalp. Użytkownicy narzekali na stabilność prowadzenia oraz brak mocy. Honda postanowiła ją diametralnie przekonstruować i tak powstał bohater poniższego materiału.

W 1990 roku światło dzienne ujrzała Honda XRV750 Africa Twin – jeden z najlepszych i najbardziej cenionych motocykli w latach 90-tych, chociaż do dzisiaj ma grono wiernych fanów. W stosunku do wersji 650 XRV750 nie tylko posiadał większą pojemność ale także drugą tarczę hamulcową, chłodnicę oleju, zmienione obudowy a także niestety znacznie większą masę. Jej wzrost o 27 kg  spowodował, że pojazd gotowy do jazdy osiągał blisko 240 kg.

 

To oczywiście dyskwalifikowało model do jazdy w ciężkim terenie (chociaż dobry kierowca na terenowych oponach jest w stanie zaprzeczyć tej teorii) ale do dalekiej turystyki po kiepskich drogach lub w lekkim terenie pojazd sprawdzał się wyśmienicie. Długie skoki zawieszenia, dużo miejsca za kierownicą, wygodna pozycja umożliwiająca „endurową” jazdę na stojąco, silnik o sporym momencie z dołu ale przede wszystkim niezwykła solidność konstrukcji jasno określiły, kto jest królem segmentu.

 

Honda XRV650 Africa Twin...

 

Mocny szkielet umożliwiał obciążenie trzema kuframi, pasażerem i mnóstwem sprzętu wyprawowego co motocykl odczuwał znacznie mniej, niż typowo szosowa konkurencja. Nadal jednak najbardziej krytykowana była zbyt duża masa pojazdu. Trip-master instalowany od 1992 roku bywał zawodny, ale jeszcze bardziej podkreślał rajdowe aspiracje Hondy. W końcu XRV750 był dziedzictwem udziałów producenta w rajdzie Paryż-Dakar.

 

W 1993 roku Honda poddała XRV kolejnej dużej modyfikacji. Zmieniono gaźniki, układ rozrządu oraz ramę. Drobnym zmianom uległy plastiki, lokalizacja filtra powietrza oraz układ wydechowy. Modyfikacje pozwoliły zaoszczędzić 8 kg i zaowocowały mocą większą o 2 KM. Może nie jest to dużo, ale zawsze coś. Dla niższych kierowców kluczowe mogło być obniżenie siedzenia o 15 mm – co znacząco ułatwiało manewry parkingowe. Niestety, poza kosmetyką owiewek, powiększeniu tłumików, wlotów powietrza i wprowadzeniu elektronicznego zapłonu, do końca produkcji (2003 r) aktualizowano jedynie wzory lakierowań…

 

Honda XRV750 Africa Twin...

 

Pod względem bezawaryjności Honda wypada bardzo dobrze. Osiągnięcie przebiegu rzędu 100 000 km pod warunkiem regularnego serwisu jest formalnością. Znamy przypadku przejechania 250 tysięcy km bez remontu a wizualnie motocykl ocenilibyśmy na 50-70 tys.km. Dość szybko zużywają się łożyska kół i główki ramy. Zdarzają się uszkodzenia modułu zapłonowego, szczególnie w pierwszych rocznikach, pompy paliwowej a także korozja mocowań tłumików, reflektora i deski rozdzielczej. Dużym atutem w turystyce jest interwał serwisowy 12 000 km.

 

Zakup używanej Hondy Africa Twin to ciężki temat. Mimo, że pojazd w czasach świetności bardzo dobrze się sprzedawał ofert jest stosunkowo mało a ich stan pozostawia wiele do życzenia. XRV spersonalizowana przez użytkownika w dobrze zachowanym stanie trzymana jest przez lata, a kwota zakupu w stosunku do konkurencji bywa zawrotna. Zdarzają się egzemplarze z tego samego rocznika (często połowa lat 90) za 6 i 18 tysięcy złotych – wszystko zależy od stanu, wyglądu i wyposażenia pojazdu. Naszym zdaniem to doskonały pomysł na ciekawego stylistycznie i nieco oldschoolowego ale wyjątkowo solidnego turystyka. Sami byśmy wybrali wersję 650. Mimo wymienionych wad ma najbardziej oldschoolowy charakter i wzory malowań…

 

Doskonała baza wiedzy: http://africatwin.com.pl/

Dane techniczne

pojemność 742.00 ccm (model 2003)
Typ silnika V2
Ilość suwów 4
Moc maksymalna 60.00 KM (43.8 kW)) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 62.00 Nm (6.3 kgf-m) przy 6500 obr/min
Średnica cylindra x skok tłoka 81.0 x 72.0 mm
Skrzynia biegów 5 biegowa
Wtórne przeniesienie napędu Łańcuch
Waga na sucho 205 kg
Wysokość siodła 860 mm
Długość całkowita 2,315 mm
Szerokość całkowita 905 mm
Opona przednia 90/90-21
Opona tylna 140/80-17
Hamulec przedni Dwutarczowy
Hamulec tylni Jednotarczowy
Stosunek mocy do masy 0.2927 HP/kg
Pojemność zbiornika paliwa 23.0 litry

 

 

 

 

Więcej o motocyklach Honda

Powiązane materiały

...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści