-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Honda CB700SC / CB750SC Nighthawk S - czy warto? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Honda CB700SC / CB750SC Nighthawk S - czy warto?

Honda CB700SC / CB750SC Nighthawk S była produkowana w latach 1984-1986. Mimo krótkiego stażu rynkowego zdobyła dużą popularność. Dlaczego oferowano go w dwóch wersjach silnikowych?

Model o pojemności 700 ccm był sprzedawany wyłącznie w USA – amerykańska komisja handlu (United States International Trade Commission) wprowadziła ograniczenia dotyczące importu pojazdów powyżej pojemności 700 ccm. De facto CB700SC posiadał silnik o pojemności 696 ccm więc wartość cła na ten pojazd nie była zaporowa. Japończycy obchodzili przepisy oferując w USA warianty swoich 750 ze zmniejszoną poniżej 700 ccm pojemnością. Dobrym przykładem będą tutaj Hondy VFR700F z pierwszych roczników czy Kawasaki VN 700 Vulcan. Od strony technicznej, poza pojemnością wersje 700 i 750 były niemal identyczne.

 

 

Motocykl posiadał zasilany gaźnikami, czterocylindrowy silnik z hydraulicznymi popychaczami zaworowymi oraz napęd wałem, co czyniło go, poza wymianą świec, filtrów i oleju niemal bezobsługowym. Szesnastocalowe koło z przodu i osiemnastocalowe z tyłu były odpowiedzialne za całkiem dobrą zwrotność (mówimy tutaj o pojeździe ważącym niemal 234 kg). Silnik oferował obiecujące osiągi (80 KM i 61 Nm) pozwalały na dynamiczną jazdę. Niestety, jednostka napędowa mimo, że dobrze czuła się w wysokim zakresie obrotów dłuższą eksploatację na maksa  przypłacała wypalaniem gniazd zaworowych, uszkodzeniami głowicy oraz elementów rozrządu.  Tylne amortyzatory nie należały także do najtrwalszych. Ponadto pewne problemy sprawiały instalacja elektryczna, zapłon a także alternator.

 

Mimo, że Nighthawk S stylistycznie nawiązywał do soft-chopperów w moim odczuciu, pod względem prowadzenia czy osiągów nie odstawał od ówczesnych nakedów, zerkających w stronę sportu. Dobre osiągi szły w parze z przyzwoitą jak na początek lat 80 stabilnością i układem hamulcowym. Zawieszenie wyposażono w system TRAC, czyli zaawansowany układ zapobiegający nurkowaniu podczas hamowania.  W 1984 roku na terenie USA, motocykl  kosztował 3398 USD. Ciekawostką było zastosowanie elektronicznego wyświetlacza biegów.

 

Model oferowany w Japonii bardzo często był przerabiany / oferowany w wersji policyjnej. Jeszcze całkiem niedawno służbę w polskiej Policji pełniło kilkadziesiąt CBX750P, czyli przerobionych Nighthawków S w wersji Japońskiej.

 

CBX750P to krewny CB750SC...

 

Czy dzisiaj warto zainwestować w CB700/750SC? Moim zdaniem, jeśli macie pewność zakupu egzemplarza w dobrym stanie - zdecydowanie tak. Mimo, że nie była specjalnie podatna na awarie a do dzisiaj przetrwało całkiem sporo egzemplarzy to jednak zaledwie trzy lata produkcji spowodowały, że zaczyna być coraz rzadszym gościem na naszych drogach. Na pewno jednak jest klasykiem, którego można używać na co dzień…

 

W Polskich portalach aukcyjnych co jakiś czas pojawiają się pojedyncze sztuki CB750SC w różnym stanie technicznym a ich cena za przyzwoity egzemplarz oscyluje w granicach 5-7 tys. zł. Naszym zdaniem to sprzęt idealnie obrazujący klimaty panujące na początku lat 80-tych – próbę tworzenia soft-chopperów o sportowych osiągach. Nam kojarzy się z AC/DC, teledyskami Billy Idola i Commodore 64!

 

Zdaniem użytkownika:

 

Choć artykuł napisał Kuba i jego wiedza o motocyklach wszelakich jest ogromna, to jednak nie mogę nie dodać swoich trzech groszy. Honda CB 700 Nighthawk z 1984 roku była moim pierwszym motocyklem. Kupiłem ten sprzęt za namową swojego kumpla, który wkręcił mnie w motocykle. Mój egzemplarz nie był ideałem i miałem z nim same problemy. Choć to Honda, to jednak użytkowana na polskiej wsi, zaniedbana, kupiona za 4900 zł, okazała się skarbonką bez dna, w której zepsuło się praktycznie wszystko (oprócz wału kardana). Włożyłem w ten motocykl 8000 zł, a sprzedałem go za 1500 zł po awarii skrzyni biegów kończącej żywot przepracowanego silnika. Biznes życia. Natomiast kumpel w swoim Nighthawku nie robił nic przez dwa lata, oprócz... wału kardana. Historia zatoczyła koło.

Mimo moich problemów, była to bardzo udana i bezawaryjna konstrukcja. Świadczy o tym spora liczba nadal jeżdżących tych modeli. Ogólnie, jako że motocykl ten to bliźniacza konstrukcja do policyjnych CBXów 750, naprawialiśmy moją sztukę przy pomocy serwisówki od policjantów z Karolkowej (mieściły się tam warsztaty serwisowe warszawskiej policji) - a skoro policja wybrała ten model, to musiał on być małoawaryjny.

 

Mimo tego, że mój egzemplarz był po dzwonie i zaniedbany straszliwie - dał mi masę frajdy z jazdy. Był sprzętem, na którym uczyłem się szacunku do manetki, szacunku do maszyny (ja byłem nieśmiertelny, ale bałem się, że silnik mi wybuchnie, jak będę przeginał) i który nauczył mnie jeździć bez najmniejszej przewrotki. Po latach przysiadłem się do takiej maszyny, którą odrestaurowaną przyjechał klient dealerstwa Hondy, w którym pracowałem. Jakiż mały się okazał ten sprzęcik... Cóż, w pamięci pozostał mój Nighthawk jako wielki, mocarny sprzęt o nieskończonych możliwościach.

 

Aha, to nie jest żaden softchopper Kuba - strasznie się o to wkurzałem, jak ktoś tak mi wtedy mówił. Choć podświadomie, nie wiem po co, zamontowałem do lag ten skórzany, chopperowy wałek. Może dlatego, że Adrian też taki miał...

Ja i mój Nighthawk na rozpoczęciu sezonu motocyklowego w 2001 roku

 

Brzoza na rozpoczęciu sezonu motoyklowego w 2001 na lotnisku Bemowo.

Dane techniczne

 

Producent Honda
Lata produkcji 1984–1986
Poprzednik Honda CB750
bezpośredni następca brak
Silnik czterocylindrowy, zasilany gaźnikiem 696 ccm
Prędkość max. 190 km/h
Moc 60 kW (80 hp) przy 9,500 obr./min.
Max.moment 61 Nm przy 8,000 obr./min.
Zapłon elektryczny
skrzynia biegów 6 biegów
Rama stalowa
Zawieszenie 39 mm z regulacją. System TRAC
podwójny amortyzator
Hamulce dwie tarcze, zaciski dwutłoczkowe
tył bęben
Rozstaw osi 1500mm
Wymiary długość 2150mm
szer. 780mm
Wysokość siedzenia 790 mm
Masa 234 kg 
Pojemność zbiornika 15,9 l
Pojemność oleju 3.0 l

 

 

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
oceń ten materiał:
Przed jedną z przejażdżek Honda CB 700 Nighthawk SC x2
Youngtimer w pigułce: Honda CB700SC / CB750SC Nighthawk S - czy warto? - fot. 3 Nighthawk Adriana
Youngtimer w pigułce: Honda CB700SC / CB750SC Nighthawk S - czy warto? - fot. 4 Rozpoczęcie sezonu 2001 i t...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści