Yamaha Tracer 700 - wakacyjny hit - Motogen.pl

Klan

Na pierwszy rzut oka Yamaha MT-07 i Tracer 700 to dwie różne bajki. Jeden jest typowym, uniwersalnym nakedem, drugi sportowo-turystyczną maszyną idealną na dłuższą trasę. Trzon obydwu konstrukcji jest jednak dokładnie ten sam. Tracer przejął ramę, silnik, układ hamulcowy i elektrykę z MT-07.

 

Tracer 700 w pełnej okazałości…

 

Aby golasa przystosować do turystyki, należało zmienić w nim kilka rzeczy. Pod nóż poszło zawieszenie. Tylny wahacz Tracera 700 wydłużono o 50 mm, przez co wzrósł także rozstaw osi (1450 mm). Zmieniono amortyzator, zawieszenie otrzymało nieznacznie większy skok (12 mm), inna jest także pozycja (kierownica i siedzenie są minimalnie wyżej, jedynie podnóżki pozostały na tej samej wysokości).

 

Charakterystyczny design Yamahy, którego prekursorem była pierwsza YZF-R6…

 

Oczywiście zbiornik paliwa ma inny kształt i zwiększoną pojemność, a kierowcę chroni solidna osłona przednia z regulowaną szybą. Dwuczęściowe siedzenie MT-07 zastąpiono kanapą, pod którą znajdziemy niewielki schowek, pasażer dysponuje solidnymi uchwytami. Testowany motocykl utrzymał masę na przyzwoitym poziomie, 196 kg (gotowy do jazdy).

 

Zobacz dane techniczne Yamahy Tracer 700 w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Nadwozie

To największa nowość w przypadku testowanej Yamahy Tracer 700. Skuteczny, podwójny przedni reflektor, pojedyncza, wygodna i zapewniająca niezłe trzymanie kanapa (pierwsze oznaki zmęczenia naszego ciała pojawiają się po 180-200 km bardzo intensywnej, górskiej jazdy) sprawiają przyzwoite wrażenie. Motocykl oferowany w trzech kolorach (wiśniowy, czarny i niebieski) może przypaść do gustu. Jest ładny, dynamiczny, a stylistyką nawiązuje do sportowych R1 sprzed kilku lat – no i oczywiście w pewnym stopniu przypomina Tracera 900.

 

Tracer 700 w swoim „środowisku idealnym”…

 

Owiewka spełnia swoje zadanie dużo lepiej, niż wszelkie akcesoryjne szyby montowane do MT-07 (mieliśmy okazję jechać w niewielkim deszczu). Ręce i tułów są dobrze chronione, nogi akceptowalnie, a całą wodę zbierają buty i góra ud). Przednia szyba jest regulowana w zakresie 80 mm (kilkanaście położeń); regulacja odbywa się poprzez odkręcenie (a właściwie poluzowanie) dwóch pokręteł.

Poniżej kierowcy znajdziemy dwa deflektory nadające Tracerowi jeszcze dynamiczniejszy wygląd i odchylające strugę powietrza z rąk (oczywiście w dużym stopniu chroniące przed opadami atmosferycznymi). Pod deflektorami zamontowano kierunkowskazy w kolorze białym. Tył motocykla jest zgrabny – a lampę już znamy z MT09. Pasażer dysponuje solidnymi uchwytami na ręce.

Pozycja

Tak, jak wcześniej wspomniałem – Yamaha Tracer 700 ma względem MT-07 zmieniony układ podnóżki/kierownica/siedzenie. Podnóżki pozostały na tej samej wysokości, kierownica i siedzenie są nieznacznie wyżej. W praktyce pozycja jest zbliżona, jeśli chodzi o nachylenie tułowia (siedzimy wyprostowani, swobodni), ale nogi męczą się znacznie później, niż w MT-07; w końcu uginamy je pod mniejszym kątem.

 

Regulowana szyba nieźle chroni przed wiatrem i deszczem…

 

Podcięcia baku ułatwiają zajęcie sportowej pozycji, doskonale zaprzemy się „zewnętrzną nogą” o zbiornik w czasie składania w zakręty. Osoby mierzące 190 cm o zdecydowanie „nieazjatyckiej” budowie ciała bez trudu zmieszczą się za owiewką. Dźwignia hamulca posiada regulację.

 

Zobacz dane techniczne Yamahy Tracer 700 w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

W trasę/Dodatki

Yamaha Tracer 700 jest świetną propozycją do dynamicznej turystyki. W ofercie akcesoriów znajdziemy podgrzewane manetki, siedzenie, kilka rodzajów toreb na bak oraz kufry boczne i centralny. Yamaha przygotowała także wyższą szybę, gmole z halogenami, gniazdo zapalniczki oraz poprzeczkę kierownicy ułatwiającą montaż nawigacji. A jeśli ma być „na wypasie”, w katalogu znajdziemy regulowane sety, klamki sprzęgła i hamulca, sportowy tłumik, pług pod silnik, osłony łańcucha, chłodnicy, czy kierunki LED.

 

Poprzeczka kierownicy ułatwiająca instalację wielu akcesoriów…

 

Zbiornik paliwa ma pojemność 17 l, co przy konsumpcji rzędu 4,5-6 l/100 km (średnie testowe, z manetką w trybie „opór” i górskim terenie 5,7 l/100 km) skutkuje zasięgiem 250-370 km pomiędzy tankowaniami. Dzięki wyświetlaczowi biegów, precyzyjnemu, słupkowemu wskaźnikowi poziomu paliwa, informacji o średnim i chwilowym zużyciu paliwa łatwiej dostosować sposób jazdy do dystansu dzielącego nas od najbliższej stacji benzynowej. Zestaw wskaźników zawiera także informację o temperaturze silnika i zewnętrznej.

 

Niestety, nie było okazji sprawdzić, jak Tracer 700 znosi jazdę z pasażerem oraz jakie są odczucia plecaczka. W przypadku MT-07 towarzysz podróży miał, za sprawą podnóżków umieszczonych na rozsądnej wysokości, miękkiego siedzenia oraz umiarkowanie twardego zawieszenia, całkiem wygodnie. W Tracerze dysponuje dodatkowo uchwytami, nieco grubszą kanapą, ale nieznacznie twardszym zawieszeniem z tyłu.

 

 

Napęd

 

Silnik to stary znajomy z MT-07. Jego moc ani moment obrotowy nie uległy zmianom, co przy nieco większej masie Tracera 700 (ok. 25 kg) powinno skutkować gorszymi osiągami. W praktyce różnica jest niezauważalna, a osłony poprawiają aerodynamikę, dzięki czemu przy większych prędkościach Tracer w żaden sposób nie odstaje od MT-07. Motocykl jest nieznacznie bardziej stabilny podczas pokonywania szybkich zakrętów.

 

Stary znajomy: silnik znany z MT07 i XSR700

 

Silnik w środkowym zakresie obrotów dysponuje wystarczającą „siłą”, żeby wyciągnąć nas z ciasnych agrafek i naprzemianległych zakrętów. Owszem, osiągi będą gorsze od supermoto czy sporta, ale do dynamicznej jazdy spokojnie wystarczą. Praca skrzyni biegów tradycyjnie – bezproblemowa i przyjemna. Rzeczą, która mnie denerwowała, był bezpłciowy dźwięk z układu wydechowego. Przypuszczam, że w centrali Akrapovica, którego wydechy są montowane za dopłatą, już zacierają ręce.

 

Zobacz dane techniczne Yamahy Tracer 700 w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

zawias

Na największą pochwałę zasługuje podwozie. Przednie zawieszenie nie posiada regulacji, z tyłu znajdziemy tylko napięcie wstępne. Jednak fabryczne nastawy bardzo mi przypasowały. Motocykl był wystarczająco twardy, żebyśmy mieli pewność prowadzenia. Na szybkich winklach wykazywał się dobrą stabilnością, nie nurkował w czasie hamowań, a docisk tyłu w na wyjściach z zakrętów utrzymywał trakcję. Trzeba było mokrej nawierzchni albo trochę piasku, żeby Tracer zrywał przyczepność.

 

Świetna trakcja to także zasługa tylnego amortyzatora…

 

Co ważne, Yamaha nie jest mordercą kręgosłupa; zawieszenie dobrze filtruje nierówności, a w relacji komfort/pewne prowadzenie środek ciężkości przesunąłbym w 2/3 w stronę pewnego prowadzenia. Odczuwanie styku opona/asfalt czytelne.

Hamulce

Układ hamulcowy Yamahy Tracer 700 został przejęty z MT-07. Przy okazji testów wspomnianego, narzekałem na niezbyt dobrą dozowalność i gumowe przewody. W przypadku Tracera 700 mam nieco inne odczucia. Siła hamowania i opóźnienia są bez zarzutu, a moment zadziałania dobrze wyczuwalny. Być może za sprawą większej wagi i nieco dłuższego wahacza zmienił się rozkład mas, poprawiając nacisk na któreś z kół. Faktem jest, że mamy wrażenie lepszego działania systemu.

 

Nie do końca przekonuje mnie tylko dozowalność, tzn. na zimno, wszystko jest ok. Kilkadziesiąt kilometrów, w czasie których ilość hamowań liczyło się w setkach (o ile nie tysiącach), obnaża spadek precyzji hamowania na rozgrzanych komponentach. Z czasem klamka coraz bardziej „wpada” – przypuszczam, że gorący płyn powodował „puchnięcie” przewodów.

 

Mimo, że takie same jak w MT-07, sprawiają wrażenie skuteczniejszych…

 

W warunkach normalnej, codziennej jazdy wszystko powinno być ok., chociaż gdybym miał kupić Tracera 700, stalowe przewody hamulcowe byłyby pierwszą modyfikacją po zakupie… No, może drugą, po zmianie tłumika.

 

Stop. Czepiam się, przesadzam, cały czas zapominam, że testujemy popularny motocykl turystyczno-sportowy a nie superbike’a. Na dobrą sprawę ocena jazdy Tracerem 700 kryteriami przyjętymi dla maszyn sportowych najlepiej świadczy o potencjale tego pojazdu.

 

ABS reaguje umiarkowanie wcześnie i pracuje płynnie, chociaż pulsacja dźwigni jest delikatnie wyczuwalna.

 

Zobacz dane techniczne Yamahy Tracer 700 w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Naszym zdaniem

Tracera 700 nie można nie lubić; jest wygodny, świetnie się prowadzi, a zestrojenie zawieszenia jest dokładnie takie, jakiego byśmy oczekiwali w tym segmencie. Nowa Yamaha to także przyzwoite hamulce, ładny wygląd, niezła dynamika, niewielka konsumpcja, a co najważniejsze unifikacja konstrukcji, dzięki której utrzymano sensowną cenę – 34 900 zł.

 

Właśnie skomponowano kolejny hit, ale czy w przypadku najbardziej znanego producenta sprzętu muzycznego, jest w tym coś dziwnego?

Wady/zalety

zalety: wady:

-cena,

-ergonomia,

-zestrojenie zawieszenia,

-konsumpcja/zasięg,

-prowadzenie.

-dźwięk,

-gumowe przewody ham.

 

Zobacz dane techniczne Yamahy Tracer 700 w naszym katalogu motocykli

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany