Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Yamaha FZS 600 Fazer (1998-2003): uniwersalny motocykl używany zbierający dobre opinie Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Yamaha FZS 600 Fazer (1998-2003): uniwersalny motocykl używany zbierający dobre opinie

Yamaha FZS 600 Fazer trafiła do salonów w 1998 roku, wprowadzając nowy powiew świeżości w uniwersalnej klasie średniej. Uzupełniała ofertę producenta wypełniając lukę pomiędzy XJ600 S/N mającą nieco spokojniejszy charakter a sportowo-turystyczną YZF-600R Thundercat. Dynamiczna, wygodna, trwała i z rozsądną ceną. To jeden z bardziej udanych pojazdów Yamahy w tamtych latach.

Dotychczas w uniewersalnej klasie średniej brylowała Yamaha XJ600N/S a więc popularny i trwały, przyjazny, ale niezbyt dynamiczny pojazd dostępny w dwóch wersjach: jako golas i model z pół-owiewką wokół reflektora, określany dodatkowo przydomkiem "Diversion".

W 1995r otrzymała bardzo groźnego konkurenta - Suzuki GSF600 Bandit. Ten model dawał kierowcy coś więcej, niż klasyczny wygląd. Dysponował znacznie bardziej sportowym charakterem, przy zachowaniu zbliżonej uniwersalności i wygodzie jazdy. Niestety, osiągi Bandita deklasowały poczciwą XJtę.

Honda zapowiadała zastąpienie trwałej NTV650 pojazdem bardziej dynamicznym, dlatego Yamaha musiała reagować. W 1998 roku do salonów sprzedaży trafił FZS600 Fazer.

Charakterystyka

Model miał silnik wywodzący się ze sportowej (po prezentacji YZF-R6 spozycjonowanej jako sportowo-turystyczna) YZF-600R Thundercat. Dysponował mocą 95 KM, co pojazdowi o masie własnej 189 kg umożliwiało rozpędzenie do 100 km/h w 3.3 sekundy i osiągnięcie prędkości rzędu 215 km/h!

 

Pierwszy Fazer, chociaż skromny mógł się podobać...

 

Podwozie otrzymało układ hamulcowy z zaciskami identycznymi jak w (wyznaczających wówczas trendy w swojej klasie) YZF-R1 i YZF-R6 oraz zawieszenie umożliwiające przeniesienie tego potencjału na asfalt. W wersji SP, od 2000 r. znajdziemy regulację napięcia wstępnego spreżyny a od 2002 regulacja dostępna jest już w każdej wersji.

 

Praktycznie

Od strony praktycznej motocykl wypadał przyzwoicie. Miniowiewka zapewniała pewną izolację od warunków atmosferycznych, niezłe osiągi dużą dzielność mobilną, podwójna kanapa komfort jazdy dla dwóch osób a centralna podstawka łatwiejszą obsługę codzinną Yamahy. Motocykl okazał się wyjątkowo zwinny, poręczny i bardzo chętnie wykonywał wszelkie manewry. Na drogach o gorszej nawierzchni motocykl miał tendencję do "trzepotania" kierownicą. Montaż amortyzatora skrętu rozwiązywał sprawę. Uwagi krytyczne wzbudzał niezbyt precyzyjny wskaźnik paliwa oraz zbyt krótkie wysięgniki lusterek (warto zamontować akceoryjne lub te z roczników 2002-2003).

 

Face-lifting z 2002 r. upodobnił go do topowych modeli sportowych Yamahy...

 

Dość specyficzna pozycja ułatwia jazdę miejsą, ale w trasie, szczególnie dla kierowców o słusznym wzroście, bywa uciążliwa. Wysokość owiewki (nieco lepiej wypadają roczniki 2002-2003, których owiewka wyraźnie nawiązuje stylistyką do Yamhay YZF-R1) powoduje, że będą odczuwać niezbyt przyjemny napór na barki i ramiona, a kształt zbiornika wymusi szerokie rozchylenie nóg. Jednak kilku zaprzyjaźnionych właścicieli twierdzi, że przebiegi dzienne rzędu 700 km nie stanowią dla naszego organizmu wyzwania.

 

Trwałość

Zastosowanie sprawdzonych komponentów wpłynęło na dużą trwałość modelu. Motocykl nie cierpi na typowe wady więc jeśli znajdziecie zadbany, serwisowany egzemplarz z pewną historią - poza typowymi elementami eksploatacyjnymi nie powinniście bać się wejścia w dłuższy kontakt z tym udanym jednośladem. Szczególnie warto zwrócić uwagę na stan króćców ssących - guma z której zostały wykonane rzadko wytrzymuje dłużej niż 5-6 lat.

Duży przebieg nie powinien stanowić problemu - silnik bez trudu zniesie przebiegi rzędu 100 - 150 tys. kilometrów. Dobra informacja: interwał serwisowy regulacji luzu zaworowego określono na 42 000 km.

 

 

 

Więcej o motocyklach Yamaha

strony

oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści