WSBK 2014: Deszczowy thriller w Assen - Motogen.pl

Superbike
W klasie Superbike kwalifikacje wygrał Loris Baz, a pierwszy rząd uzupełnili Sylvain Guintoli i Tom Sykes. W drugim rzędzie stanęli Marco Melandri, Jonathan Rea i Davide Giugliano. Podczas tej rundy byli obecni również zawodnicy jadący na motocyklach Bimota, ale ich punkty nie są liczone do generalki, ponieważ producent nie spełnił jeszcze wymagań homologacyjnych dotyczących liczby wyprodukowanych motocykli.

W pierwszym wyścigu bardzo dobry start zaliczył Loris Baz, ale jeszcze przed wejściem w pierwszy zakręt wyprzedził go Sylvain Guintoli. Loris Baz spadł na czwarte miejsce, a wyprzedzili go jeszcze Jonathan Rea i Tom Sykes. Guintoli bardzo szybko zbudował sobie mocną przewagę, która po sześciu okrążeniach wynosiła już 3,3 sekundy. O drugie miejsce walczyli Sykes, Rea i Baz. Sytuacja na drugim miejscu w końcu ustabilizowała się, a Sykes zaczął zbliżać się do Guintoliego. Na siedemnastym okrążeniu wybuchł silnik w motocyklu jednego z zawodników teamu Hero EBR i to sprawiło, że wywieszono czerwoną flagę. Tym samym na podium stanęli kolejno Guintoli, Sykes i Rea. Loris Baz ukończył wyścig na czwartym miejscu.

Wśród zawodników jadących w klasie EVO najszybszy był Niccolo Canepa na Ducati 1199 Panigale R, a za nim na metę dotarli Luca Scassa i David Salom na Kawasaki ZX-10R.

Wyścig pierwszy – pierwsza piątka:
1. Sylvain Guintoli – Aprilia RSV4 Factory
2. Tom Sykes – Kawasaki ZX-10R
3. Jonathan Rea – Honda CBR1000RR
4. Loris Baz – Kawasaki ZX-10R
5. Toni Ellias – Aprilia RSV4 Factory

Podczas procedury startowej przed drugim wyścigiem zaczął padać deszcz, więc start opóźniono o kilka minut, a zawodnicy mogli zmienić opony i ustawienia motocykli. Dystans wyścigu skrócono do piętnastu okrążeń, ale opady deszczu były tak silne, że zmagania przerwano już po czterech kółkach. Po uspokojeniu się sytuacji pogodowej zawodnicy wystartowali na dystansie dziesięciu okrążeń.

Sytuacja była podobna jak w przypadku pierwszego wyścigu. Na starcie najszybszy był Loris Baz, ale szybko został zepchnięty na czwarte miejsce. Na czele wyścigu znaleźli się Jonathan Rea, Sylvain Guintoli i Tom Sykes. Loris Baz tracił kolejne pozycje i pod koniec pierwszego okrążenia był siódmy. Na drugim okrążeniu z toru wypadł Sylvain Guintoli, który jednak powrócił do wyścigu i z ostatniego miejsca przebił się na dziewiąte.

Bardzo dobry występ zaliczył ubiegłoroczny zwycięzca cyklu British Superbike – Alex Lowes, który na czwartym okrążeniu był już na drugim miejscu i ruszył w pogoń za Jonathanem Rea. Na ósmym okrążeniu z toru wypadł Eugene Laverty, a na dziewiątym – Marco Melandri przestrzelił zakręt i pojechał na wprost. Stracił tym samym szansę na czwarte miejsce. Na podium stanęli Jonathan Rea, Alex Lowes i Davide Giugliano.

W klasie EVO ponownie najszybszy był Canepa na Ducati Panigale, który do mety dotarł na dziesiątym miejscu. Za nim przyjechali Kervin Bos na motocyklu Honda CBR1000RR i Luca Scassa na Kawasaki ZX-10R.

Wyścig drugi – pierwsza piątka:
1. Jonathan Rea – Honda CBR1000RR
2. Alex Lowes – Suzuki GSX-R1000
3. Davide Giugliano – Ducati 1199 Panigale R
4. Tom Sykes – Kawasaki ZX-10R
5. Leon Haslam – Honda CBR1000RR

Supersport
Kwalifikacje klasy Supersport wygrał Florian Marino przed Kenanem Sofuoglu, a pierwszy rząd uzupełnił holenderski zawodnik – Michael Vd Mark. Tuż po starcie wyścigu na prowadzenie wysunął się Kenan Sofuoglu, ale na drugim okrążeniu popełnił błąd i spadł na siódme miejsce. Na prowadzenie wysunął się Vd Mark przed Marino i Kennedym. Ubiegłoroczny wicemistrz klasy Supersport zaczął szybko nadrabiać straty i na szóstym okrążeniu był już trzeci. Siedem okrążeń później motocykl Sofuoglu odmówił posłuszeństwa i zawodnik musiał wycofać się z wyścigu.

Tym samym swoje pierwsze zwycięstwo w klasie Supersport odniósł Michael Vd Mark, który przekroczył linię mety przed Marino i Cluzelem.

Wyścig Supersport – pierwsza piątka:
1. Michael Vd Mark – Honda CBR600RR
2. Florian Marino – Kawasaki ZX-6R
3. Jules Cluzel – MV Agusta F3 675
4. Kev Coghlan – Yamaha YZF R6
5. Lorenzo Zanetti – Honda CBR600RR

Superstock 600 i Superstock 1000
Wyścig klasy Superstock 600 odbył się w sobotę, a jego przebieg był dramatyczny z powodu opadów deszczu. Do mety jako pierwsi dojechali Tuuli, Manfredi i Tessels. Wyścigu nie ukończyło aż jedenastu zawodników. W Superstock 1000 pierwsi na mecie zameldowali się Valk, Jezek i Lussiana.

 

Klasyfikacje generalne
W klasie Superbike prowadzi Tom Sykes, który ma na koncie 108 punktów, ale po piętach depczą mu Sylvain Guintoli (96 pkt.) i Loris Baz (93 pkt.). W klasie Supersport różnica punktowa pomiędzy zawodnikami z pierwszej trójki również jest niewielka. Prowadzi Florian Marino (49 pkt.) przed Michaelem Vd Markiem (45 pkt.) i Kevinem Coghlanem (44 pkt.). W Superstock 600 prowadzi Niki Tuuli (38 pkt.) przed Waynem Tesselsem (32 pkt.) i Marco Faccanim (31 pkt.). Pierwsze miejsce w Superstock 1000 należy póki co do Leandra Mercado (36 pkt.), a za nim w pierwszej trójce są Lorenzo Salvadori (33 pkt.) i Kevin Valk (32 pkt.).

Kolejna runda Superbike World Championship odbędzie się 11 maja na włoskim torze Imola.

 

Szczegółowe wyniki rundy w Assen znajdziecie w plikach PDF dołączonych pod tekstem oraz na www.worldsbk.com.

Autor: Wojciech Grzesiak