Vespa 125 GTS Super 2019: legendarny skuter miejski na kategorię B - Motogen.pl

Vespa była elegancka, za sprawą przekroku mogły nią  podróżować kobiety a niezła ochrona nóg przed wodą z jezdni sprawiła, że Włosi odbudowujący się ze zniszczeń wojennych kupowali ją wręcz masowo. Powstawały wersje o różnych pojemnościach, z koszem lub solo, a marka przetrwała do dziś wchodząc w skład koncernu Piaggio…

 

GTS 125 Super. Naprawdę jest super…!

Nasz GTS

Do redakcyjnego laboratorium trafiła Vespa GTS 125 Super: najmniejszy z najbardziej sportowej rodziny Vesp. Czym różni się od innych modeli? Przede wszystkim tarczami hamulcowymi (220 mm) przy obydwu kołach, a także stylistycznymi dodatkami: sportowymi wlotami powietrza, zmienioną osłoną kierownicy oraz czerwonym podświetleniem licznika. A to wszystko przy grafitowych, pięcioramiennych felgach przypominających te z pierwszego modelu Porsche 911. Ponadto nastawy zawieszenia są nieco twardsze a co za tym idzie precyzja prowadzenia większa. Nasz „Super” posiada kombinację koloru niebieskiego z czerwonymi dodatkami i grafitowym wykończeniem felg i siedzenia. Trzeba przyznać, że całość wygląda (zbieżność z nazwą modelu) – super.

 

Skutery dzielimy na Vespę i pozostałe…

 

Jak każda Vespa także GTS posiada mnóstwo klimatycznych dodatków: grube rączki kierownicy, chromowane lusterka i uchwyt pasażera, licznik o stylistyce z lat pięćdziesiątych oraz relingi na podłodze pojazdu.

Bardzo podobały mi się klasyczne w formie reflektory wykorzystujące technologię LED z trybem świateł dziennych. To taki mariaż tradycji z drugim dziesięcioleciem XXI w. Skuter ewidentnie jest pojazdem retro, ale od strony funkcjonalnej czy pod względem prowadzenia jak najbardziej współczesnym…

Jazda

Silnik

Jazda Vespą jest bardzo przyjemna. Wprawdzie nie jest to demon prędkości – masa oscylująca w okolicach 140 kg (co jest efektem głównie metalowego nadwozia) wymaga sporego wysiłku od małego silnika. 12,2 KM pozwala na sprawną jazdę do 90 km/h, lokalnie przyspieszymy do ok. 112 km/h. Przyspieszenia są zauważalne do 40-50 km/h potem na poziomie starego samochodu dostawczego. Musimy być cierpliwi i myśleć o aerodynamice przy wyższych prędkościach. Każdy fragment głowy ukrytej za szybą to kilka kilometrów więcej.

 

 

 

 

Ciekawostką jest łatwo wyłączany system stop&go oszczędzający paliwo. Dodatkowo producent zastosował elektryczne chłodzenie mające oszczędzać paliwo. W praktyce pojazd spala ok. 4 litrów przy dynamicznej jeździe co przy zbiorniku 8,5l zapewnia zasięg ponad 200 km.

Zawias

Doskonałe jest za to prowadzenie testowej Vespy. Skuter okazuje się zaskakująco stabilny, świetnie wybiera nierówności i daje bardzo dużą pewność prowadzenia. Twardsze zawieszenie kompensowane jest wyjątkowo miękką i wygodną kanapą dzięki czemu mimo, że GTS jest sportowym wcieleniem Vespy wcale nie wydaje się mniej komfortowa od reszty modeli. Mimo kół o niewielkiej średnicy (12 cali) GTS dzielnie pokonuje nierówności oraz krawężniki..

Miasto

Vespa GTS 125 ma jeszcze jeden duży atut. W korkach nic nas nie powstrzyma. Lusterka są szeroko rozstawione, ale na szczęście są powyżej tych samochodowych. W praktyce oznacza to, że mamy dobrą widoczność przy genialnej dzielności miejskiej. Ponadto GTS za sprawą fenomenalnej zwrotności zaparkuje w każdej luce i przeciśnie się pomiędzy każdym rzędem samochodów. Zawróci także niemal  w miejscu…

Hamulce

Dwie tarcze  hamulcowe spisują się znakomicie – dozowalność perfekcyjna a siła hamowania bardziej niż dobra. ABS wkracza do akcji późno; jego praca jest dyskretna. Kilka gwałtownych prób hamowania nie obnażyło ich słabości. Ale nie ma się co dziwić – całość została zaprojektowana z myślą mocniejszym, 300 ccm silniku.

Cargo

Osobną sprawą jest dzielność cargo. W przekroku znajdziemy wieszak na bagaż. Powiesimy na nim siatki z zakupami lub plecak. Pod siedzeniem znajdziemy duży schowek, niestety, jego kształt uniemożliwi schowanie innego kasku niż otwarty. Za to objętość będzie genialna do wsadzenia średniej wielkości plecaka turystycznego. W przedniej ścianie znajdziemy zamykany schowek na rękawiczki lub telefon, ponadto umieszczono w nim gniazdo USB.

Komu brakuje dzielności cargo może zamówić bagażnik na przednią ścianę lub za siedzeniem a ponadto wykorzystać siedzenie pasażera do zapięcia pająka.

 

Pierwsza Vespa powstała ponad 70lat temu…

 

Znam osoby, które pod koniec lat 60-tych zwiedziły pół Europy wschodniej za pomocą podobnego skutera, wożąc ze sobą namiot, śpiwory, oraz części zamienne w tym opony.

Dzielność turystyczna pojazdu pomijając skromną moc silnka jest wręcz genialna…

 

 

 

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Naszym zdaniem

Testowana Vespa jest uroczym pojazdem. Prywatnie zdecydowanie wolę motocykle, jednak uwielbienie pojazdów retro a także legend motoryzacji powoduje, że mocno przemyślałbym GTSa. Głównie dlatego, że ma to coś – klimat, urok, design oraz korzenie, które powodują, że może się pochwalić historią. Jest przy tym nowoczesna technicznie, funkcjonalna (o komputerze pokładowym nie wspomniałem w tekście) oraz ma dużą dzielność miejską i cargo. Vespa może być także pewnego rodzaju podkreśleniem smaku i prestiżu właściciela – nie jest to plastikowy Chińczyk, tylko Włoch z krwi i kości. Wyprodukowany w Europie, w kraju, który kocha sztukę, wzornictwo, a nade wszystko kocha jednoślady. I właśnie taka jest Vespa. Stworzona z miłości do jednośladów.

 

Biurowe zwierzę: Vespa doskonale sprawdzi się jako stylowy pojazd do pracy…

 

Testowany pojazd kosztuje 23400 zł. To kwota duża, szczególnie jak na „125”. Ale Vespa jest legendą i oryginałem. Dlatego naszym zdaniem, cenę określamy jako adekwatną do wartości…

Dane techniczne

 

 

 

Projekt wspierają marki: Shoei Europe, TRW, Pirelli, BNP Paribas oraz I’M Inter Motors!

 

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany