Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Używane Używany Suzuki GS 500 E/F - Ulga dla portfela Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Używane

Używany Suzuki GS 500 E/F - Ulga dla portfela

Pod takim hasłem wprowadzano na rynek Suzuki GS 500 E. Wkrótce okazało się, że niska cena i tania eksploatacja to nie jedyna zaleta niepozornego Suzuki.

Piękno prostoty

Po raz pierwszy Suzuki GS 500 E można było zobaczyć oficjalnie jesienią 1988 r. podczas targów w Kolonii. W tym motocyklu nie było niczego sensacyjnego, a jednak od początku wzbudził ogromne zainteresowanie. Przede wszystkim dlatego, że inżynierom Suzuki udało się wyjątkowo atrakcyjnie „opakować” bardzo proste rozwiązania techniczne. Jednoślad świetnie wyglądał, bardzo dobrze się prowadził, miał niezłe osiągi, a kosztował niewiele. Ramę wyraźnie wyeksponowano, a odlewane z lekkich stopów obręcze kół miały zaledwie trzy szprychy. Zupełnie jak w sportowych bolidach. Wahacz podparto centralną kolumną resorująco-tłumiącą, co w tamtych czasach było wyrazem nowoczesności.


Silnik Suzuki GS 500 E miał co prawda tylko dwa cylindry i cztery zawory, ale dzięki dwóm wałkom rozrządu w głowicy i szklankowym popychaczom łatwo wkręcał się na obroty. Szybkobieżność szła w parze z dobrą elastycznością, a ta była przydatna przy spokojnej jeździe. Wałek wyrównoważający eliminował dokuczliwe wibracje. Dwucylindrowiec generował całkiem przyzwoitą moc 46 KM i zapewniał dobrą dynamikę. Istotny był również fakt, że była to konstrukcja dobrze znana i sprawdzona, przejęta z modelu GS 400. Miała małą awaryjność, dużą trwałość i niewielkie wymagania serwisowe. A to przekładało się na niskie koszty eksploatacji.

Blaski i cienie

Łatwość prowadzenia i zwrotność Suzuki GS 500 E, a także nisko mocowana kanapa, były cechami docenianymi przez początkujących kierowców. Wiele osób z niewielkim stażem na jednośladach decydowało się na kupno tego modelu. Podobnie jak szkoły jazdy w całej Europie. Z myślą o tej grupie nabywców sprzedawano wersję o mocy zmniejszonej do 27 KM (od 1993 r. dostępna była także odmiana o mocy 34 KM). Ale przyjemność jazdy odnajdywali także ci bardziej doświadczeni, bo Suzuki GS 500 E był po prostu motocyklem dla wszystkich. Każdy czuł się na nim dobrze, każdemu podobała się sprawność, z jaką na „średniaku” Suzuki mógł załatwiać codzienne sprawy.

 

Zobacz dane techniczne Suzuki GS 500 E/F w naszym katalogu motocykli

 

Motocykl nie był oczywiście ideałem. Dla wielu osób widelec był zestrojony zbyt miękko, dopiero w 1992 r. wprowadzono do niego regulację wstępnego ugięcia sprężyn. Z kolei tylne zawieszenie uznawano za zbyt „twarde”. Powszechnie krytykowano zbyt „długie” przełożenie końcowe. Dawało się we znaki podczas jazdy z obciążeniem, pod wzniesienia albo pod wiatr. Kiepsko prezentuje się miejsce pasażera. Miejsce dla niego jest skromne, a podnóżki zamontowano zbyt wysoko. W bilansie zalet i wad zdecydowanie przeważają „plusy”. To zaskakujące, że jest ich tak wiele w tak tanim motocyklu.

Nieliczne poprawki

Suzuki GS 500 E pozostał w produkcji przez 20 lat. W tym czasie wprowadzono tylko nieliczne modyfikacje, które z reguły miały poprawić wadliwe rozwiązania. W 1990 r. wzmocniono sprężynę napinacza łańcucha rozrządu i zmieniono zestawy dystansujące łożysk wałka wyrównoważającego. Wprowadzono też regulację dźwigni hamulca ręcznego, zmieniono kranik paliwa i kierownicę (2 cm wyższa i 5 cm szersza). Rok później zmodyfikowano tylny amortyzator, a w 1992 r. wprowadzono regulację ugięcia wstępnego sprężyn w widelcu. W 1996 r. zmieniono zacisk przedniego hamulca.


Kolejne modyfikacje pojawiły się dopiero w 2001 r., gdy zbiornik paliwa powiększono do 20l, zmieniono gaźniki, kanapę, kierownicę i kształt tylnej części jednośladu. W 2002 r. z oznaczenia motocykla wycofano literę „E”. Dwa kolejne lata przyniosły chyba najważniejsze wydarzenia w historii GS 500. W 2003 r. produkcję przeniesiono z Japonii do Hiszpanii, dokonując przy okazji niewielkich poprawek widelca teleskopowego.

Więcej o motocyklach Suzuki

strony

oceń ten materiał:
Zobacz galerię

Używany Suzuki GS 500 E/F

13
zdjęć
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści