Tuning hamulców motocyklowych, wymiana układu hamulcowego w motocyklu na TRW - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Wymiana oryginalnie montowanych w wielu seryjnych motocyklach gumowych przewodów hamulcowych to zjawisko dość powszechne. Taki zabieg poprawia zdecydowanie działanie układu. Klamka hamulca staje się bardziej sztywna, a moment zarówno zadziałania hamulca, jak i samo dozowanie staje się bardziej precyzyjne. Takie zabiegi zazwyczaj dotyczą przednich hamulców. Ale nie możemy zapominać również o tylnym hamulcu.

 

 

Przez lata krążyło wiele mitów na temat tylnych hamulców. Wciąż wśród niektórych motocyklistów pokutuje teoria, że tylny hamulec jest nieważny i właściwie nie powinno się go używać. Faktem jest, że w przypadku hamowania w idealnych warunkach na prostej przedni układ hamulcowy odpowiada, w zależności od typu motocykla, za od 70% do nawet ponad 90% siły hamowania. Mimo tego „tył” nadal pozostaje bardzo istotnym elementem. Jego znaczenie rośnie nie tylko w trudniejszych warunkach drogowych, ale też, dla nieco bardziej wtajemniczonych, znacząco wpływa na poprawę własności jezdnych motocykla przy np. dohamowaniach w zakręcie, czy możliwości korekty toru jazdy podczas hamowania w złożeniu.

 

W prezentowanym motocyklu pierwotnie zamontowana była seryjna pompa, jak i reszta elementów układu hamulcowego, czyli przewód, tarcza i klocki. Pierwszym etapem była wymian mocno już sfatygowanej tarczy na nowy zamiennik oferowany przez firmę TRW. Do kompletu zamontowano sintermetalowe klocki hamulcowe. Już to poprawiło skuteczność tylnego układu. Pozostał jednak gumowy tylny hamulec, który i owszem, pozwalał nawet na zablokowanie tylnego koła przy hamowaniu, ale o samej precyzji tego układu nie mogło być mowy.

 

Następnym etapem był montaż uniwersalnej, tylnej pompy hamulcowej TRW i przewodu hamulcowego w stalowym oplocie. To nie było trudne. Rozstaw śrub idealnie pasował do tych w ramie motocykla. Nieco zachodu wymagała praca przy akcesoryjnych podnóżkach, gdyż wymagało to dorobienia specjalnego zderzaka zapobiegającego odbiciu pedału hamulca. W przypadku seryjnych podnóżków nie byłoby z tym problemu.

 

Aktualnie cały układ hamulcowy jest sygnowany przez TRW: zarówno pompa, przewód, klocki, jak i tarcza to produkty tej niemieckiej firmy. Warto zauważyć, że każdy pojedynczy element jest certyfikowany i dostał certyfikat TÜV, dlatego możemy być spokojni o jakość poszczególnych podzespołów.

 

Różnica w działaniu tego układu jest wyraźnie wyczuwalna. Nie tylko sam moment zadziałania hamulca wydaje się być bardziej precyzyjny, poprawiła się także dozowalność tylnego hamulca. Względy estetyczne właściwie powinienem pominąć, choć wart jest zauważenia fakt, że aktualnie pompa hamulcowa wygląda zdecydowanie lepiej.

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany