Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Test motocykla Honda CB500X - redefinicja UJM Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

Test motocykla Honda CB500X - redefinicja UJM test, opinie i oceny

Symbol CB w połączeniu z marką Honda to ikona motocykla popularnego, uniwersalnego, ekonomicznego i dynamicznego. Typowy przedstawiciel serii CB od początku łączył zalety większości segmentów rynku; umożliwiał poruszanie się w lekkim terenie, brylował w mieście, zapewniał wygodną podróż dwóm osobom, a jego osiągi nie odbiegały od motocykli sportowych podobnej pojemności na tyle, żeby wspólna jazda była katorgą. Seria CB, jak żadna inna wśród japońskich producentów zapracowała na określenie UJM (Universal Japanese Motorcycle). Czy piąte dziesięciolecie produkcji jednośladów z tym oznaczeniem wnosi coś nowego w filozofię budowy motocykla uniwersalnego? Postanowiliśmy to sprawdzić tym bardziej, że do redakcyjnego laboratorium właśnie trafiła Honda CB500X.

Honda CB500X - Nadwozie

znajdź różnice

Honda CB, jednoznacznie kojarzy się z nakedem. Czy ubranie niezbyt mocnego, dwuclindrowego golasa w nadwozie "adventure" ma w ogóle sens? Pozostawiono taki sam zakres skoku zawieszeń (przód 108 mm, tył: 119 mm), zmieniając geometrię ramy (26,5 zamiast 25,5 stopnia). Dzięki temu wzrosło wyprzedzenie (ze 102 do 108 mm), oraz rozstaw osi o 10 mm. Przesiadając się z CB500F, zauważymy jeszcze dwie różnice - wyżej umieszczone siodło kierowcy (810 mm zamiast 785 mm) oraz inny, bardziej pękaty kształt zbiornika paliwa (wzrost pojemności z 16,7 do 17,5 l).

 

Jakości wykonania i zastosowanym materiałom ciężko coś zarzucić...

 

Wspomniane modyfikacje sprawiają, że mamy wrażenie dosiadania motocykla większego, bardziej "napakowanego", a przede wszystkim wyższego. Szkoda, że nie zwiększono o kilka centymetrów skoku zawieszeń. Umówmy się, Honda CB500X i tak ma tyle wspolnego z turystycznym enduro, co łososiowe ściany i łoże z białej sklejki stylizowanej na marmur z dobrym smakiem. Jednak dzielność miejska (krawężniki, studzienki, wyrwy w jezdni, ekstremalne koleiny) znacznie by wzrosła. 

Design

Testowany motocykl wygląda ładnie. Kombinacja czerwieni, bieli i czarnych "odcięć" wygląda rasowo i przypomina lakierowanie ikony segmentu ze stajni Hondy, modelu Africa Twin. Przedni reflektor wykonano w technologii LED, podobnie jak tylną lampę. To znak czasów, ale i zwiększona skuteczność oświetlania drogi. W kierunkowskazach pozostawiono tradycyjne żarówki, dla mnie to dobre rozwiązanie; mniejsza bezwładność świetlna diód szybko męczy wzrok obserwującego kierunkowskazy.

 

Hondzie CB500X trudno odmówić elegancji i urody...

 

Motocykl narysowano ostrą, zdecydowaną kreską - nawet gdy stoi, epatuje dynamiką. Z elementów stylistycznych, o których warto wspomnieć, wymienimy cztery. Pierwszym jest obszerna obudowa, drugim - podwójne, wygodne siodło o wyraźnie zarysowanym, stopniowanym kształcie. Trzecim - skrzydełka (skrzela) w okolicach wlotów powietrza w owiewkach bocznych. Kojarzą sie z elementami aerodynamicznymi Yamahy czy Ducati z MotoGP. Ostatnim jest charakterystyczny dla segmentu "adventure" daszek pod reflektorem, spełniający w pewnym stopniu rolę błotnika.

 

Znak czasów: skuteczny przedni reflektor wykonany w technologii LED...

 

Motocykl wbrew początkowemu wrażeniu nie jest całkowicie obudowany; owiewka czołowa przechodzi w boczne, kończące się na wysokości silnika. Pod nim umieszczono niewielki spojler.

 

Elektroniczny licznik z graficznym obrotomierzem "liniowym" oraz komputerem pokładowym znamy z innych modeli producenta. Jest czytelny i dobrze widoczny nawet w słoneczny dzień. Jakość spawów, spasowań, odlewów i zastosowanych tworzyw sztucznych nie wzbudza powodów do narzekań.

Motocykl wyposażono w centralną podstawkę.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Honda CB500X w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

Więcej o motocyklach Honda Autor: Jakub Olkowski

Zobacz też

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Oceń ten materiał:
Zobacz galerię

Honda CB500X w teście Motogen.pl

62
zdjęcia
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści