System automatycznej komunikacji pojazdów - Motogen.pl

Wyobraźcie sobie, że na wyświetlaczu są pokazywane komunikaty na temat tego, co dzieje się na drodze i wokół niej. Wiecie z jaką prędkością jedzie pojazd przed Wami oraz jakie zamiary może mieć jego kierowca. To wszystko dzięki temu, że jego pojazd przesyła do Waszego pojazdu informację o tym, co dzieje się z nim i wokół niego. Dzięki temu wiecie, czy macie szansę na wyprzedzenie go czy może powinniście zwolnić. Oprócz tego automatycznie dowiadujecie się o utrudnieniach na drodze lub kontroli policyjnej od pojazdu, który jedzie w tym samym kierunku, ale dwa lub trzy kilometry dalej. Wiecie również ile pojazdów znajduje się przed Wami i z jaką poruszają się prędkością. Nie musicie się również zastanawiać czy karetka jedzie na Waszym pasie, czy może jedzie w kierunku przeciwnym.

Wydaje się to abstrakcyjne, ale wygląda na to, że przyszłość staje się teraźniejszością. Technologia będzie testowana przez Uniwersytet Stanowy Michigan w trzech tysiącach pojazdów. Urządzenia zostaną zamontowane nie tylko w samochodach, ciężarówkach czy autobusach, ale również w motocyklach. Do udziału w testach zgłosiły się Honda i BMW Motorrad.

Jak to działa? W pojeździe jest montowane urządzenie z anteną do komunikacji bezprzewodowej. Przy drodze stawiane są maszty, które przechowują informacje i przekazują je do bardziej oddalonych pojazdów. Jeżeli traficie na korek, to Wasz pojazd prześle odpowiednią informację do pozostałych. W przypadku zbyt dużego odstępu między pojazdami informacja trafi najpierw do masztu, a później do oddalonego od niego pojazdu. Mamy tu zatem dwie technologie. Pierwsza to V2V – Vehicle to Vehicle, która komunikuje ze sobą użytkowników dróg, a druga to V2I – Vehicle to Infrastructure, która pozwala na przekazanie informacji z pojazdu do najbliższego masztu, który będzie ją dalej dystrybuował.

Testy rozpoczęły się już w ubiegłym roku, a amerykańskie National Highway Traffic Safety Administration poinformowało, że ma zamiar wprowadzić obowiązkowy montaż tych urządzeń we wszystkich nowych pojazdach. Na poniższym filmie możecie zobaczyć działanie systemu.

 

 

 

Rozwiązanie proponowane przez Hondę.

Autor: Wojciech Grzesiak