Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Po godzinach Sto faktów na setne urodziny BMW Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Po godzinach

Sto faktów na setne urodziny BMW

Już 7 marca grupa BMW będzie świętowała setne urodziny. Marka zaczęła jako producent silników do samolotów i przez lata przeobraziła się w jednego z liderów motoryzacyjnego segmentu premium. Z tej okazji ukazało się 100 faktów na 100 urodziny marki.

Grupa BMW to nie tylko samochody i motocykle z charakterystycznym biało niebieskim śmigłem. Niemcy są również właścicielami dwóch legendarnych brytyjskich marek - MINI i Rolls-Royce. Pierwszym pojazdem przedstawionym przez BMW był motocykl R32 pokazany w 1923 roku. W 1928 roku producent postanowił wkroczyć również do świata czterech kółek, ale wszystko po kolei…

7 marca 1916
Powstaje firma Bayerische Flugzeugwerke AG, której podwalinami była firma Gustav-Otto-Flugmaschinenfabrik. Sześć lat później plany konstrukcyjne, nazwa i logo BMW AG zostają przekazane do „Nowego BMW AG”.

21 lipca 1917
Powstała w 1913 roku firma Rapp-Motorenwerke GmbH zostaje zarejestrowana jako Bayerische Motoren Werke GmbH. Niedługo po tym powstaje nowa fabryka przy Moosacher Straße w Monachium.

10 grudnia 1917
Okrągłe logo BMW stylizowane na śmigło w biało niebieskich barwach Bawarii zostaje zarejestrowane pod numerem 221388 w Rejestrze Znaków Towarowych. Pod koniec lat 20. ubiegłego wieku logo po raz pierwszy pojawia się w reklamie.

17 czerwca 1919
Pilot testowy Zeno Diemer wznosi się na wysokość 9760 metrów w samolocie wyprodukowanym przez Deutsche Flugzeugwerke, który był napędzany rzędową szóstką BMW IV. Był to nowy światowy rekord wysokości lotu.

16 lipca 1922
Bayerische Flugzeugwerke AG przejmuje markę Bayerische Motoren Werke od firmy Knorr-Bremse AG.

28 września 1923
Podczas salonu motoryzacyjnego w Berlinie BMW pokazało motocykl R32 wyprodukowany pod rządami MAxa Friza. Jednoślad jest wyposażony w dwucylindrowy, czterosuwowy silnik boxer.

 



2 lutego 1924
Inżynier i kierowca wyścigowy Rudolf Schleicher zdobywa pierwsze zwycięstwo w historii BMW. Schleicher wystartował na BMW R32 w górskim wyścigu Mittenwalder Gsteig.

1 października 1928
BMW przejmuje producenta samochodów - markę Farzeugfabrik Eisenach z fabryką zlokalizowaną w Turyngii. Produkowano tam samochód Dixi 3/15 na licencji brytyjskiego Austin Seven. Wraz z tym krokiem BMW staje się producentem samochodów. Fabryka zmienia nazwę na Eisenach Motoren Werke. W przyszłości będą w niej produkowane Wartburgi.

22 marca 1929
Pierwsze BMW 3/15 PS wyjeżdża z linii produkcyjnej wynajętej od producenta autobusów Ambi-Budd. Fabryka była zlokalizowana na starym lotnisku Berlin-Johannisthal.

22 czerwca 1931
Lokomotywa „Schienenzeppelin” napędzana dwunastocylindrowym silnikiem BMW VI osiąga prędkość 230 km/h i tym samym ustanawia nowy rekord prędkości dla pojazdów szynowych.

1 marca 1932
BMW kończy współpracę licencyjną z marką Austin. Wkrótce po tym przedstawia swój pierwszy autorski samochód - BMW 3/20 PS. Jest on wyposażony w czterocylindrowy silnik i karoserię zbudowaną ze stali.

22 lipca 1932
Wolfgang von Gronau w aeroplanie Dornier „Wal” napędzanym dwoma silnikami BMW VIIa o mocy 600 koni mechanicznych każdy, przelatuje 44 800 kilometrów w ramach pierwszej na świecie cyrkumnawigacji.

11 lutego 1933
Podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Berlinie zostaje zaprezentowane BMW 303. To pierwszy samochód BMW z sześciocylindrowym silnikiem i pierwszy z charakterystycznym grillem, który będzie towarzyszył marce przez kolejne dekady.

21 grudnia 1934
Konstrukcja silników zostaje wyodrębniona i zaczyna działalność jako BMW Flugmotorenbau GmbH.

15 lutego 1936
BMW prezentuje w Berlinie BMW 326. Samochód jest napędzany rzędową szóstką. Charakteryzuje go „pudełkowa” rama, aerodynamiczne nadwozie i hydrauliczne hamulce.

14 czerwca 1936
Dwulitrowe BMW 328 zostaje zaprezentowane podczas Eifel Race na torze Nurburgring. Za kierownicą zasiada Ernst Jakob Henne, który zdobywa zwycięstwo dla niemieckiego producenta.

28 listopada 1937
Ernst Henne rozpędza motocykl BMW z kompresorem do prędkości 279,503 km/h i ustanawia rekord, który obowiązuje przez następne 14 lat.

8 czerwca 1939
Georg „Schorsch” Meier wygrywa wyścig Senior TT na doładowanym kompresorem motocyklu BMW. Jednocześnie zostaje on pierwszym zawodnikiem spoza Wielkiej Brytanii, który triumfuje TT.

 



30 września 1939
BMW AG przejmuje udziały w Brandenburgische Motoren Werke GmbH z siedzibą w Berlin-Spandau. BMW wcześniej współpracowało z tą firmą nad rozwojem chłodzonych powietrzem silników samolotowych.

28 kwietnia 1940
BMW zwycięża w kolejnej legendarnej imprezie. Fritz Huschke von Hanstein i Walter Baumer w samochodzie BMW 328 Touring Coupe wygrywają wyścig endurance Mille Miglia.

30 kwietnia 1945
Żołnierze siódmej armii Stanów Zjednoczonych docierają do obozu w Allach koło Monachium. Od grudnia 1939 roku zmuszano tam jeńców i więźniów do pracy przy produkcji silników samolotowych.

17 grudnia 1948
W Monachium wznowiono produkcję motocykli BMW. Z taśm montażowych zjeżdża model R24 napędzany jednocylindrowym silnikiem. To pierwszy pojazd wyprodukowany przez BMW AG po wojnie.

Więcej o motocyklach BMW Autor: Wojciech Grzesiak
oceń ten materiał:
Zobacz galerię

100 lat BMW

27
zdjęć
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści